Sådan vil Harley-Davidson vokse sig større
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Sådan vil HD vokse

Flere produkter på flere markeder skal give Harley-Davidson flere kunder i butikken. Især det europæiske marked er interessant
Mathias B. Høj
31/07-2018 kl. 20:51

Efter gårsdagens fremvisning af fremtidige modeller fra Harley-Davidson (HD) er det nemt at blive ramt af en vis grad af stilforvirring? For vil HD nu gå direkte i konkurrence med Ducati, BMW og endda de japanske mærker?

Svaret er ikke helt klart endnu, men én ting er helt sikker: HD er meget bevidste om at de vil gå en meget usikker fremtid i møde, hvis de kun satser på deres traditionelle kundegruppe. Velbeslåede midaldrende mænd med hang til lædervest og en ofte grålig hårpragt er en gruppe som i sagens natur kun bliver mindre. Det er også en gruppe der vil have det klassiske look – og hvorfor så overhovedet bruge penge på en ny Harley, når nu en brugt ser næsten lige sådan ud?

Næ, det er de unge der skal indfanges. Både som HD-kunder og som motorcyklister generelt. Dels med motorcykler, som unge realistisk set vil kunne betale efter en kun lidt løgnagtig samtale med bankrådgiveren. Men også med elektriske motorcykler som får en større plads i fremtiden, om man vil det eller ej. Her er det interessant at se hvilke prototyper HD arbejder med – små og meget lette maskiner, som vi måske kunne forvente fra KTM eller lignende. Dels skal de udgøre et marked og dels etablere HD i yngre målgruppers bevidsthed, som andet og mere end krom og store og dyre maskiner.

Den store LiveWire, som lanceres allerede næste år, skal være en teknologisk spydspids, der etablerer HD på el-MC markedet. Og som ifølge HD skal gøre dem markedsledende, men mon ikke nogle konkurrenter har lignende planer.

På markedet med forbrændingsmotorer skal der kapres især europæiske kunder med to Adventure modeller, samt ikke mindre end ni Streetfighterorienterede modeller.

De ni Streetfighters kommer i variationer mellem 500 og 1250 cc, hvor de mindste modeller med stor sandsynlighed også bliver at finde på de asiatiske markeder. En mere klassisk Custom, som ikke har fået et officielt navn endnu, kommer i fem versioner med varierende motorstørrelser.

På det asiatiske marked er især det indiske marked interessant, med store vækstrater. Ligeledes det kinesiske, men det favoriserer især elektriske tohjulere, hvor HD vil være dækket ind af den elektriske modelrække.

For at tækkes den yngre generation med forkærlighed for skærme, vil HD styrke de digitale muligheder for at se og købe produkter. Men også med flere mindre og lokale forhandlere og udstillingsteder, da de færreste rent impulsivt køber en MC via deres mobiltelefon.

Det lyder dyrt, ikke sandt? Planen skal finansieres ved en samtidig indsats for at mindske omkostninger. Og det er også i den sammenhæng man skal se lukningen af produktionsfaciliteterne i Kansas City.

HD har lavet en video om strategien om, at det skal være nemmere at blive HD-kunde:

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start