Motorcykeludstilling 2018

Køb billetter Mere info
Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder

Nærkontakt med Tjekkisk politi...og myrer

Turen op til grænsen ved Bayerisch Eisenstein var kort og kun lidt trafikeret.

Da jeg kom ind i Tjekkiet, kunne jeg se en masse vekselkontorer. Jeg troede egentligt, at Tjekkiet havde fået Euro'er for længst. Man lærer noget hver dag. Og dengang i 2013 havde jeg ikke lært ret meget.

Jeg fik mig en kop kaffe ved en tjekkisk grænsebager. Deres udbud af triste kager og hvidt brød fyldte ca. 1/8 af butikken; resten var tomt. Kaffen var pulverkaffe og udenfor butikken var en Skodafuld tungtbevæbnede  tjekkiske grænsevagter i gang med at se på min MC. Shit! Ikke at jeg havde gjort noget forkert. Udover måske at være kommet til at placere et par remme fra sidetaskerne sådan, at det ville være ret svært for en stærekasse at fotografere nummerpladen.
”Et hændeligt uheld, Hr. Betjent, Eders agtværdige beskytter af den mægtige Tjekkiske grænse” og lignende fedterier var jeg allerede i gang med at forberede mig på at sige. Men de gik igen med deres maskinpistoler og jeg kunne igen koncentrere mig om min pulverkaffe. Det var godt nok en dårlig pulverkaffe, men i det mindste blev jeg ikke skudt.

Grænsen var sået til med vekselkontorer og butikker med asiatisk kitch og havenisser. Guderne må vide hvorfor det lige er ved grænsen, at det er attraktivt at indkøbe fjollede fuglehuse, havenisser og havemøller og kinesiske rislamper med tryk. Et par kilometer senere kom bordellerne så. Medmindre lokal husflidsmode dikterer, at man maler sine vinduer sorte med røde hjerter på og sætter neonrør på gavlen.

Vejene var gode – nyasfalteret og man havde det for sig selv. De første mange kilometer gik igennem skove og bjergområder. Til min gru opdagede jeg, at GPS'en havde ca. fem tjekkiske veje med I ALT! Derudover kendte den ca. ti byer – og det var så det for Tjekkiet. Tak for lort, Garmin. Og tak for lort migselv, for ikke liiiiige at tjekke GPS'en for valid data før jeg kørte hjemmefra.
Jeg kørte tilsyneladende to kilometer til højre for én af de få veje den kendte. Så medmindre jeg virkeligt ville til at improvisere eller køre efter kort, skulle jeg bare køre ligeud, indtil jeg ramte vejen. Men det var selvfølgeligt den vej jeg allerede kørte på. Så fra nu, og til jeg var i tyskland igen, var det slut med at bede GPS'en finde tankstationer og hoteller. Det tog noget af lysten til alt for meget køren på må og få væk. Heldigvis var det en kurvet, tom og flot hovedvej, så større var problemet trods alt heller ikke.

Den første større by var Klatovy, hvor jeg fik mig en kop kaffe og nød lidt storbyatmosfære. Det var ikke en storby som sådan, men det emmede i det mindste lidt af storhed i byens centrum. Også mere end man kan se på billedet.

Jeg besluttede mig til at køre til Plzen, den fjerde største by i Tjekkiet, der lå små 50 km nord for, og kalde det en dag. I øvrigt også byen hvor de fremstiller den fortræffelige øl Pilsner Urquell.
Dvs. en dagstur på ca. 100 km. Ikke imponerende, men det var sikkert sundt med lidt kultur.

Som så mange andre byer, bøvlede Plzen også med oversvømmelserne.

På mit hostel oplevede jeg noget jeg aldrig har oplevet før (som jeg ikke fik taget billeder af). Min hjelm, som lå i en vindueskarm, blev invaderet af myrer. Fandme' om ikke de små kræ var godt i gang med at gøre diverse luftkanaler og puder til deres hjem, da jeg kom tilbage fra sightseeing. Jeg blev helt paranoid – hvad i alverden skal man gøre? Jeg pustede, rystede og vendte hjelmen rundt igen og igen. Og hele tiden kom der flere myrer ud. Skrækscenarier om myrer der kravler ind i min øregang og næsebor under motorvejskørsel udspillede sig i mit hoved. Eller begynder at vandre rundt på visiret når man mindst venter det. Mulighederne var mange, så jeg gjorde hvad jeg kunne for at få dem ud. Det tog lang tid.
Nogen gange kan man blive overrasket - jeg havde aldrig ventet, at jeg skulle bruge så meget tid på, at sidde på et billigt hostel og puste ind i en hjelm.

Det er hvad der kommer ud af at tage en hviledag og tage hjelmen af. Jeg besluttede at køre videre næste dag.

Du kan finde næste afsnit her og forrige afsnit her.