Motorcykeludstilling 2018
24.-25. feb. i København

Køb billetter Mere info
Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Rejse: Uden turplan. Afslutning
Rejse: Uden turplan. Afslutning

Rejse: Uden turplan. Afslutning

Kom så vejrguder, giv mig det værste I har! Og det gjorde de så

Min MC-tur var ved at lakke mod enden. Jeg kunne nu vælge, at tage hele turen hjem i et hug og have en enkelt dag med familien før jeg skulle tilbage til arbejdet. Eller bide turen over i to dage og køre i solskin (vejrudsigten var blevet studeret nidkært), komme hjem, pakke ud, sove og så tilbage på arbejdet. Det blev første variant der vandt. Med option på spredte byger, som meteorologerne kalder det.

Jeg vidste, at det ville blive en lang dag, så jeg besluttede mig for så få stop som muligt. Så først kørte jeg mod Magdeburg. Her kunne jeg snildt være hoppet på en Autobahn, men fandme' om jeg gad det monotone gøgl. Så det blev hovedveje mod Lüneburg og så over Elben et sted. Detaljeret planlægning som altid. Den kvikke læser vil måske huske, at der var en del oversvømmelse. Det var stadig fremherskende, med mange bilkøer til følge. Også her lå flere veje under vand. Der var masser af omkørsler, samtidigt med at min GPS var begyndt at udvikle en sær tolkning af funktionen med at skulle finde den mest direkte rute fra A til B. Gerne noget med at finde et usynligt punkt midt imellem, der for for alt i verden skulle undgås, så turene ofte lignede halvbuer når man zoomede ud. Det effektiviserede heller ikke kørslen meget.

Vejret var stadig ok og naturen interessant nok til,  at det var ganske fornøjeligt. Men efterhånden som Hamburg nærmede sig, kom de karakteristiske mørke skyer frem igen. Så lige da jeg kom ud af tunnellen på nordsiden, startede den kombi som mange motorcyklister hader: regn og kø. Køen blev ved, men regnen er midlertidig, tænkte jeg, med meteorologernes løfter i baghovedet. Derfor var der ingen grund til at tage regnbukser på. Men midlertidigheden trak ud. Snart pissede det direkte ned, skybrudsagtigt med stærk sidevind, torden og lyn. Træls gange træls, med træls på.

Da jeg var ved at være ved broen over floden ved Rendsburg, blev det endnu mere gustent. Der var så mange lyn, at det begyndte at minde om stroboskoplys – især da det var mørkt pga. sorte skyer og skybrud. Jeg havde aldrig set noget lignende på disse kanter. Jeg holdt ind på en P-plads, men vidste fra skiltene, at der var en tankstation et par kilometer forude.
Som den kylling jeg er, havde jeg ikke lyst til at køre over en høj bro blandt en masse lyn. Når man ikke vil det, kan man fannerme' så lov at stå i regnen i stedet! Så det gjorde jeg. Der var et tyndt og ynkeligt lille træ, som stillede mig ind under. Med hjelm, for ikke at få vand ned i kraven.

Så stod jeg, i den værste torden og lynild Thor kunne arrangere. Jakken blev tungere for hver regndråbe. Regnbukserne kom på i en fart, med det resultat, at jeg kom til at svede. Mere fugt. Super! Lastbilerne larmede og vinden ruskede. Alt var lort. Jeg begyndte sågar at savne min lille Ford Fiesta. Så langt kan man vitterligt komme ud som motorcyklist!

Efter at have stået der en halv time, kunne jeg se, at det ikke kunne blive ved. Der var sorte skyer i alle retninger. Jeg blev nødt til at finde den rasteplads, så jeg i det mindste kunne drikke kaffe i tørvejr, mens jeg bandede.
Så jeg startede op og kørte ud på Autobahnen igen, blot for at finde ud af, at nu var det heller ikke til at se noget mere. Visiret duggede, men hvis jeg åbnede, fik jeg aggressive regndråber i øjnene pga. kastevindene. So what to do? Det var trods alt en motorvej, og nu var jeg kommet ud på den. Men jeg kunne ikke se andet end noget en udefinérbar grå masse forude og nu ville jeg altså ned på den rasteplads! Vandmængden på vejen fik mig til at frygte aquaplanning og Thor truede stadig med bøllebank i form af lynnedslag.
 
Jeg sænkede farten til en hastighed hvor, jeg synes at kunne se og reagere nogenlunde på hvad der nu var af utydelige objekter forude. Desværre var den hastighed nok omkring 50 km/t, hvilket lastbilen bag mig tydeligvis fandt upassende, taget i betragtning, at vi slet ikke kørte rundt i en byzone med børnehaver. Det holdt ikke i længden, så jeg åd hvad der kunne være tilbage af stolthed og fortrak ud i nødsporet og holdt så ellers min knallerthastighed der, indtil jeg kom til rastepladsen. Der var heldigvis ikke så langt.

Der var andre motorcyklister på rastepladsen, men ingen så våde som jeg. ”Scheisswetter” og ”genau” blev udvekslet. Kaffe blev indkøbt, og fandeme om solen så ikke pludselig indfandt sig! Det var svært ikke at tage personligt. Men min ringe jakke kom ud i solen at tørre. Den dampede ligesom min kaffe.

Da jeg ville videre, kom skyerne tilbage. Sådan skal det åbenbart være, tænkte jeg og kørte videre. Hjelmens indre genlød af forbandelser af Thor og hans latterlige magtopvisning.

Resten af turen tilbage var gennemgående træls med stærk sidevind og byger og langsomme, danske bilister i yderbanen. Af en eller anden grund er det næsten altid sådan på mine hjemture. Der skal åbenbart liiiige gnides ekstra salt i såret om, at nu er det snart tilbage til hverdagen. Velkommen tilbage til Danmark, her har du din sidevind og ustabile bygevejr.  Så med hvad der føltes som en røv tapetseret med siddesår og gennemblødt tøj kom jeg endelig hjem.


Efterskrift:
Det havde været en fantastisk tur, trods alt. Det meste af det bøvl der havde været, kunne være undgået med vandtæt påklædning og en nyere GPS. Så det er absolut overskueligt i forhold til planlægning af næste tur.

Hondaen havde kørt til UG på hele turen. Der manglede aldrig kræfter, kun evner fra chaufførens side. Til trods for, at CB 1000R harmonerer dårligt med sidetasker og oppakning, var det gået fint. Scottoileren var det eneste issue.

Så du kan garanteret gøre det bedre – bare se at komme af sted!
Kommentarer
Ølkaplen
Ølkaplen 15/1 2018 kl. 18:03
En fornøjelse at læse, med en god del humor og selvironi.
Brian A.
Brian A.  17/1 2018 kl. 10:08
Tak for en underholdende føljeton, der fik mig til at vende tilbage til jeres side konstant for at kigge efter opdateringer på historien. Man behøver ikke at være specielt velforberedt eller have det helt rigtige udstyr for at tage på eventyr!
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg MC mærke