Motorcykeludstilling 2018
24.-25. feb. i København

Køb billetter Mere info
Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Privatanmeldelse: Yamaha Tricity
Privatanmeldelse: Yamaha Tricity
Privatanmeldelse: Yamaha Tricity
Privatanmeldelse: Yamaha Tricity

Privatanmeldelse: Yamaha Tricity

Ærø´s hurstigste handicap-scooter

Kim David Thygesen-Tashev fra Ærø har brugt utallige timer på nakken af Yamaha´s lille trehjuler, nemlig modellen Tricity. Hele 8.000 km på et år et det blevet til, hvilket er en del på en maskine der ikke magter 100 km/t. Tricity er af typen lean-trikes. Det betyder at den ligger ind i sving som en tohjulet motorcykel, men kan redde piloten fra en uheldig forhjuls-udskridning. Disse trikes er uhyre populære i sydeuropa, men er aldrig rigtig slået igennem i Danmark.

Tekst og foto af: Kim David Thygesen-Tashev

På trods af at jeg ikke havde kørekortkort til motorcykel, købte jeg sidste sommer en 125 ccm Yamaha Tricity. Den lignede ganske vist en lille motorcykel, men da den havde 3 hjul var der i lovmæssig forstand tale om en bil, og jeg måtte derfor føre den på bilkørekort. Imidlertid havde EU i deres visdom indført, at der skal være 46 cm mellem forhjulene før end at det er en bil - og det kom bag på Yamaha, da Tricityen kun har 42 cm mellem hjulene.

Jeg blev også noget overrasket, da mit nyerhvervede køretøj, i lovmæssig forstand, pludselig gik fra at være en 3-hjulet cabriolet, til at blive en 2-hjulet motorcykel - jeg mener så fuld var jeg trods alt heller ikke da jeg købte den, og det betød at jeg ikke længere måtte køre på den. Yamaha havde dog en god kundeservice - så de dækkede udgifterne til et motorcykelkørekort (da jeg havde købt den i god tro), så jeg fremover lovligt kunne tøjle de 11 hk.

Tricityen topper ved 85 km/t på lige vej, men op af en god bakke falder hastigheden stille og roligt ned mod de 70 km/t. Den kunne godt bruge lidt flere kræfter - 5 hk. mere havde været perfekt. Hvis man bliver fanget bag ved en bil der kører 60 km/t, har man ingen mulighed for at komme forbi.

Biler har til gengæld altid en mulighed for at komme forbi dig - og det gør de uanset hvor hurtigt du kører. Jeg har flere gange kørt fra Ærø til Århus, og der er strækninger ved verdens mindste storby, hvor man kun må køre 60. Jeg kører gerne 80 km/t alligevel (med håndtaget i bund) - og det slår aldrig fejl at der er en sinke i bil der overhaler mig, "for det er jo bare en scooter", og så går det pludselig op for sinken at de kører alt for stærkt - hvorefter de sænker farten (så man bliver sinket af sinken).

Det korte af det lange er, at det ikke er åbenlyst for billister at Tricityen er hurtigere end en scooter, og du vil ofte opleve at nogle biler bremser ned efter at de har overhalet dig.

Lidt synd at Tricityen ikke har flere heste, for den kører godt. De 2 forhjul er ophængt i et parallelogram, så de lægger sig ned sammen med motorcyklen. Jeg har haft den nede at skrabe i sving, så forhjulene kan krænge ligeså meget som motorcyklen.

Den bremser godt med 2 forhjul til at fordele bremsetrykket, og jeg føler mig mere sikker i regnvejr, da jeg ved at den ikke vil skride over forenden - da forenden, med 2 hjul, står bedre fast end bagenden. En baghjulsudskridning kan man trods alt redde - en forhjulsudskridning derimod, det skal man holde sig fra (fandt jeg ud af på skolecyklen, dagen før køreprøven).

Tricityen er rigtig praktisk. Der kan være en full-size hjelm under sædet. Bilmagasinet viste godt nok i deres test, at det kan der ikke - men det kan der godt hvis man, i modsætning til bilmagasinet, vender hjelmen rigtigt. Der kan ligge et par 2-liters flaske på langs, og det er utrolig praktisk at have sådant et lastrum når man skal handle ind.

Man siger jo at det er godt at lære på en lille motorcykel. Det jeg har lært indtil videre, er at jeg kan tage samtlige sving på hovedvejen mellem Marstal og Æræskøbing med håndtaget i bund - en viden der ubetinget vil komme mig til gode senere, når jeg på et tidspunkt forsøger det samme på en Yamaha R6.

Standardsædet er rimeligt komfortabelt til 2 personer. Jeg kører tit med min hustru bagpå. Hun er ikke rigtig tryg ved motorcykler generelt, men de 2 forhjul giver nok illusion af stabilitet, til at hun tør sidde bagpå alligevel. Vi har været i Flensborg på Tricityen uden problemer. På sådan en tur kører den 32 km per liter benzin. Umiddelbart ikke den mest imponerende benzinøkonomi, men det er med håndtaget helt i bund, hele vejen - for at følge med trafikken.

Hvis man har kontaktbesvær erTricityen uovertruffen. Der skal nok komme nogen og spørge ind til fordelen ved de 2 forhjul. Jeg plejede at give hele historien med EU og de 4 cm, bla bla bilkørekort - men det er lidt af en smøre at skulle igennem hver gang - så nu har jeg kortet det ned til: "så er den nemmere at styre når man er fuld".

Alt i alt en fornuftig lille motorcykel, med gode køreegenskaber og ekstra sikkerhed under forhold med nedsat vejgreb - men slet ikke heste nok til at være sjov. Dog er den så praktisk at jeg altid vil beholde den som motorcykel nummer 2. 
Kommentarer
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg MC mærke