Mød KTM 890 Duke R - The Super Scalpel
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Ny, ond Duke fra KTM

Lavere vægt end 790 Duke. Til gengæld er den stærkere, hurtigere og har kraftigere bremser. Fornuft og praktikalitet? Not so much
Mathias B. Høj
13/11-2019 kl. 08:08

Husker du KTM 790 Duke? Den underholdt så godt, at testen her på MagaCin kom til at hedde “Den sjoveste MC vi har prøvet” og blev også betegnet som The Scalpel. Men nu må vi forberede os på endnu mere sjov, for til EICMA 2019 fremviste KTM deres helt nye 890 Duke R – som også betegnes som The Super Scalpel. Og det er meget betegnende for den, dersom den er baseret på 790, men angivelig er blevet skarpere, mere præcis og har fået mere moment, omdrejninger/minut og bremsekapacitet. Kort sagt mere af alt. Desværre nok også pris.

Med andre ord en performance-motorcykel til bane eller bjergveje – men mon ikke nogle ufornuftige danskere alligevel kan gøre brug af den i hverdagen? Til en tørvægt på 166 kg (tre kg mindre end 790 Duke'n), får den ydelse på heftige 121 hk/99Nm. Så deeet…

Motoren er en 890 cc tocylindret rækkemotor med otte ventiler og elektronisk indsprøjtning, samt semi-tørsump med oliekøler. Hertil en sekstrins gearkasse med slipperkobling og mulighed for optimeret quickshift. Tanken kan indeholde 14 liter, så aktionsradiussen bliver acceptabel.

Stellet er også nyt og fremstillet i letvægtsmateriale, hvor der bagtil er en aluminium-ramme. Svingarmen i aluminium er trykstøbt. Affjedringen fortil er en fuldt justerbar WP Apex 43 mm upside-down, og bagtil også en WP Apex med fremtrins fjederforspænding. 

Bremser fortil er Brembo Stylema monoblok med fire stempler. De er radialt monterede og klemmer godt til om de dobbelte 320 mm skiver. Kurve-ABS er heldigvis en del af pakken, hvor der også er inkluderet hvad KTM kalder “Supermoto mode”. 

Ligeledes tages kurve og nedlægningen med i beregningen i forhold til Traction control og Motor Slip Regulation, på den højteknologiske Duke. 890 Duke R har fra fabrikken monteret Michelin Powercup II dæk.

Alt i alt en meget voldsom maskine, som ligesom storebror 1290 Super Duke R kun er lavet til ballade. Som KTM flabet skriver i præsentationen: “The ultimate sporty mid-range naked bike, it will make many experienced riders of bigger bikes reconsider their life choices – one way or the other“.

Behøver vi skrive, at vi ser meget frem til at teste denne maskine?

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start