Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Mød den nye Aprilia RS 660
Mød den nye Aprilia RS 660
Mød den nye Aprilia RS 660
Mød den nye Aprilia RS 660
Mød den nye Aprilia RS 660
Mød den nye Aprilia RS 660
Mød den nye Aprilia RS 660
Mød den nye Aprilia RS 660
Mød den nye Aprilia RS 660
Mød den nye Aprilia RS 660
Mød den nye Aprilia RS 660
Mød den nye Aprilia RS 660
Mød den nye Aprilia RS 660
Mød den nye Aprilia RS 660
Mød den nye Aprilia RS 660

Mød den nye Aprilia RS 660

Hurra! Sportsmaskinerne i mellemklassen er på vej tilbage - og Aprilia RS 660 bliver vild!

 
De sportslige maskiner i mellemklassen er på vej tilbage - og vi elsker det! Feltet af maskiner har været ret begrænset i nogle år, men nu dages det, brødre! Kawasaki ZX-6R og Honda CBR 650R er gode japanske eksempler i gruppen, men nu har Piaggio gruppen også leveret et indspark, eller måske næsten et ondspark, af rang. Nemlig med Aprilia RS 660, som efter et par tidligere teasers endelig var at finde på 2019 EICMA-messen. Den havde vi glædet os til at se.

Den helt nye RS 660 er opbygget omkring den EURO-5 kompatible og kompakte 660 parallel twin motor, som er tydelig inspireret af 1100 cc V4 motoren fra Aprilia. Ligesom ved 1100 cc V4 motoren er der også på RS 660 ride-by-wire. Ydelsen er på 100 hk og Aprilia lover masser af moment. Også udstødningen er produceret med særlig fokus på lav vægt og ditto tyngdepunkt. Hele herligheden vejer beskedne 169 kg, hvilket giver en kraft-til-vægt ratio af de mere fordelagtige.

Så selvom den allerede nu virker til at være et af de mere underholdende bekendskaber på bane, er designet heldigvis også så man med fordel kan tage den med på blære-turné i byen. Kørelysene fortil har en skarp signatur og har også blinklys indbygget. En indbygget sensor tænder selv det "rigtige" lys ved skumringstide, mens kurvelys gør aften-svingene mere overskuelige.

Kåbens design er ifølge Aprilia medvirkende til at lede varmen væk fra chaufføren, mens chaufførens sikkerhed bliver hjulpet på vej af masser af teknologi. RS 660 måler således med gyroskoper og accelerometre seks akser, og bruger beregningerne til optimere/sikre traction control, wheelie control og motor mapping generelt. Maskinen har også cruise control og quickshift, hvor farten på skift op hjælpes af den elektroniske gearkasse, mens der også er mulighed for quickshift nedad.
Også kurve-ABS og fem forskellige køreprogrammer byder RS 660 på. Sidstnævnte dækker tre til vejen: Commute, Dynamic og Individual (som man selv tilpasser), samt to til banebrug.

Infodisplayet er TFT og regulerer selv lysstyrke efter dag/nat, mens smartphone også kan kobles til og få vist navigation direkte på skærmen.

RS 660 bliver ifølge Aprilia første model i en række mellemklassemaskiner. Årets EICMA bød også på konceptmodellen Aprilia Tuono 660, som vi forhåbentlig ser produktionsklar næste år. 

Kommentarer
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg MC mærke