Motorcykeludstilling 2018
24.-25. feb. i København

Køb billetter Mere info
Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Minitest: Sportslig retro fantasi med 1200 Roadster
Minitest: Sportslig retro fantasi med 1200 Roadster
Minitest: Sportslig retro fantasi med 1200 Roadster
Minitest: Sportslig retro fantasi med 1200 Roadster
Minitest: Sportslig retro fantasi med 1200 Roadster
Minitest: Sportslig retro fantasi med 1200 Roadster
Minitest: Sportslig retro fantasi med 1200 Roadster
Minitest: Sportslig retro fantasi med 1200 Roadster
Minitest: Sportslig retro fantasi med 1200 Roadster
Minitest: Sportslig retro fantasi med 1200 Roadster
Minitest: Sportslig retro fantasi med 1200 Roadster
Minitest: Sportslig retro fantasi med 1200 Roadster
Minitest: Sportslig retro fantasi med 1200 Roadster
Minitest: Sportslig retro fantasi med 1200 Roadster
Minitest: Sportslig retro fantasi med 1200 Roadster
Minitest: Sportslig retro fantasi med 1200 Roadster

Minitest: Sportslig retro fantasi med 1200 Roadster

2016 nyheder fra Harley-Davidson

Introduktion
Iscenesættelsen med den franske riviera som location og middelhavsbyen Marseille som bagtæppe, var dette tidlige forår et forfriskende pust for Harley-Davidson's præsentation af to nye modeller som opfølgning på sidste års Dark Custom kampagne.

Den udleverede æske som indeholdt pressekittet var forsynet med følgende spørgsmål: "Are you ready for a new chapter?", hvilket der kunne nikkes bekræftende til efter at have forladt de noget køligere nordiske himmelstrøg nogle timer tidligere.

Allerede få timer efter ankomsten til indkvarteringen i Marseille by, blev deltagerne efter en kort spadseretur til en nærliggende HD forhandler, bænket ved tv-skærme som var anbragt bag den nye Harley-Davidson Low Rider S og yderligere en model som var skjult under dækken.

Harley-Davidson levede i dette tilfælde ganske godt op til sloganet præget på forsiden af det udleverede modelkatalog: "Screw it, let's ride", og Senior Designer Dais Nagao overgav efter en behageligt kort præsentation af begge modeller mikrofonen til Senior Product Manager Jim Graham, som derefter tilsvarende kort gennemgik de detaljer Dais Nagao udelod.


Low Rider S modellen blev præsenteret som et nyt medlem i Dark Custom serien, og her blev især den opgraderede affjedring og en "aggressivt udseende lygtekåbe?" fremhævet, men som deltager i eventen slikkede man sig mere om munden ved tanken om den voluminøse Screaming Eagle 110 V-twin som er skohornet ind i stellet.

Efter dækkenet var fjernet, blev den nye 1200cc Roadster tildelt en del mere opmærksomhed, og her blev der lagt om muligt endnu mere vægt på den opgraderede affjedring... og i særdeleshed det faktum at modellen er udstyret med noget så usædvanligt for HD som en USD forgaffel. Især Jim Graham ledte flere gange opmærksomheden mod Roadsterens hjul. "I think they look sooo cool".

Efter pressepræsentationen var der mulighed for at få en sludder med de to amerikanere, og Jim berettede med ildhu og indlevelse historien om hvorledes teamet havde kæmpet for hele Dark Custom programmets gennemførelse.

Sportsligt orienterede HD topfolk
Ved en længere sludder med Dais Nagao både denne aften og ved senere lejligheder de følgende dage, erfarede MagaCin's udsendte, at Dais Nagao tidligere har arbejdet som designer for Honda, og at han efter jobskiftet til Harley-Davidson gør en ihærdig indsats for at forbedre de dynamiske køreegenskaber.

Mellem os kære læser, Dais Nagao her som regel en eller flere japanske sportsmotorcykler i sin private samling hjemme i garagen, og uagtet han arbejder helhjertet for harley-Davidson, så er han ikke helt upåvirket af sin fortid og arbejdet med mere sportsligt prægede motorcykler.

MagaCin kører Low Rider-S og Roadster
Ved en pressepræsentation som denne får deltagerne også lov til at køre på de omtalte modeller, og line-uppet bar præg af at fokus nok var mest rettet mod Roadsteren, da denne model var til rådighed i et væsentligt overtal.


MagaCin's udsendte fik naturligvis lejlighed til at prøvekøre Low Rider S'en, og hvilken fryd det er at vride øret rundt og høre bagdækket hvine i fortvivlet kamp for at bevare greb i asfalten, når 110 (1801cc) Screaming Eagle maskineriet med sine +150Nm ved 3500omdr. blev fyret af med hård hånd, og den salige buldren fra 2-1-2 udstødningen påkaldte sig omgivelsernes respekt og opmærksomhed.

Selve køreoplevelsen læner sig mere end kraftigt op ad "seat of the pants" fornemmelsen på modellen Slim-S som er beskrevet tidligere i både tv program og artikel på MagaCin.

Når man ikke er født og/eller opdraget som dedikeret Harley-Davidson entusiast og hverken ejer bandana, bæltespænde eller Zippo lighter med HD logo, så er tilgangen til nye HD modeller nok en smule mere skeptisk end nørdede HD entusiasters'.

Dais Nagao havde tidligere fremhævet Roadsteren's lidt alternative Harley-Davidson attitude med sænket front og hævet bagende, og det var med slet skjult interesse modellen blev taget i nærmere øjensyn.

Et nær ved flat-bar "cykelstyr" monteret på lave risers således at styret lige akkurat slikker den øverste gaffelbro, fodhvilerne flyttet længere bagud, opgraderet affjedring bag, upside-down forgaffel, dobbelte 300mm bremseskiver foran bestykket med 2 stk. 2-pot bremsekalibre med glide åg, den minimalistiske instrumentering med analogt udseende omdrejningstæller hvori der i bunden er placeret et lille display med digitalt speedometer, hvor også eventuelle meddelelser til føreren dukker op i tekst som flyder henover displayet... jo, tak.. Harley-Davidson udforsker nye veje.

Nye veje skulle ligeledes udforskes den følgende morgen, da MagaCin's udsendte ikke tidligere har kørt i området.

Ved et usædvanligt lykketræf tilsmilede heldets gudinde undertegnede, da den bortkomne bagage indeholdende køreudstyr dukkede op på hotellet allerede ved midnatstid dagen før prøvekørslen blev skudt i gang.

Allerede ved ombordstigning på Roadsteren, står det klart at den tilbagelænede afslappede cruiser stil er fraveget ganske betragteligt, og håbet om mere aktiv og involveret førerposition får yderligere et nøk opad.

Nøglefri tænding med transponder i lommen kræver at strømmen tilsluttes før startknappen aktiveres, og et kort strejf på startknappen slår 1200cc V-twin'en i gang, hvorefter den samlede gruppe begiver sig ud i Marseilles' intense morgentrafik.

Sædet føles fast... meget fast.... kørestillingen er fremadlænet set med traditionelle HD briller, men fodhvilernes placering giver stadig en relativt åben knævinkel, hvilket indikerer at der ikke er tale om en fuldblods racer udviklet til banekørsel, hvilket bekræftes af hh. 18 og 19 tommer hjul bag og for.

Den gummiophængte motor pludrer hyggeligt gennem byen, og de lavfrekvente vibrationer som forplanter sig er mere hyggelige end generende.

Stop ved første lysregulering, og da venstre fod rækkes mod asfalten fanges støvlen af fodhvileren. Okay... uagtet fodhvilerne er flyttet bagud, skal foden altså stadig placeres bag og ikke foran fodhvileren.

Når der standses ved lysreguleringer i byen, kræves nogle fingres aktivering af bremsegrebet, så derfor involveres bagbremsen i nedsættelse af hastigheden gennem byen

Roadster spiser sving og fodhvilere
Turen til første foto stop foregår ad stadigt mere kurverige veje, og som tiden går præges ruten af mere bakket terræn.


Ved denne event er vi som første indkaldte gruppe tildelt helt nye jomfruelige motorcykler frisk fra kassen, og som tiden går slides de forreste bremseklodser til, og efter en times kørsel fungerer de forreste bremser på en helt anderledes betryggende måde, hvor en enkelt fingers aktivering af bremsegrebet er tilstrækkelig.

På et tidspunkt bliver MagaCin's udsendte og en italiensk kollega blokeret i fremfærden af forankørende trafik, og grupper foran forsvinder i hastigt tempo.
Da der langt om længe der bliver plads til overhaling, vrider den forankørende kollega øret rundet på sin Roadster, og med ét er tempoet ganske anderledes morsomt end da vi kørte i samlet flok.

Nær synkronkørsel gennem de utallige sving med den italienske kollega, og vrælet fra de 2 Roadsteres udstødninger, er en oplevelse som fremprovokerer det bredeste ansigtsflækkende grin på fjæset.

På samme måde som kørsel på Slim S med army inspireret bemaling hensatte føreren i en tilstand af at flyve en bombemaskine under WW2, formår Roadsteren at fremkalde en indre sort-hvid film af en ung rebel på flugt fra dagligdagens trivialiteter.

Fodhvilernes heltebolte høvles gennem svingene med gnister sprøjtende ud til alle sider, og da vi når frem til de forankørende som har fundet et sted at holde kaffepause, vender den italienske kører sig i sædet og rækker med en skraldlatter og det bredeste tænder-visende grin en hånd højt i vejret for at klaske en high-five.

"You and me" siger han på grinende gebrokkent engelsk, og peger frem og tilbage mellem os begge, hvorefter han ihærdigt gentagne gange støder pegefingeren fremad mod den næste kurverige etape.

Vi står dog af cyklerne for at indlede foto sessionen, og her tilkendegiver førerens bagdel atter at sædet er fast... meget fast.

Resten af turen går gennem tilsvarende terræn, og selv om Roadsterens affjedring umiddelbart i begyndelsen føltes en kende træg/langsom i både kompressions/retur-dæmpning, formår den alligevel at holde Roadsteren solidt plantet gennem kurverne, og det lykkedes kun enkelte gange at få forgaflen til at bunde ud når den blev hårdt presset.

Da vi nærmer os endestationen Saint Tropez, præges vejene af at vi nærmer os civilisationen.

En bagvedkørende guide smiler bredt ved ankomst til dagens hotel, og bemærker at MagaCin's udsendte da vist havde hygget sig gennem svingene.

"Goddammit dude... du kørte jo fodhvilerne i i hvert eneste sving!! ...og det så vildt fedt ud da noget faldt af dine fodhvilere og du begyndte at slide på fodhvilergummiet".

Da man kører på en anden mands motorcykel, beklages naturligvis den principielt unødige slidtage, men beklagelsen affærdiges med bemærkningen. "Pyt med det... det er jo det de er der for".

Undertegnede havde ikke tænkt nærmere over at den ene fod gennem et sving var blevet rykket af fodhvileren, så da der var et hul i tidsskemaet trissede jeg ud på parkeringspladsen for at besigtige brugssporene.

Ganske rigtigt... fodhvilernes heltebolte var først blevet slidt 2/3 dele ned, og da svingene på et tidspunkt gik over lidt hullet asfalt, var helteboltene ganske enkelt blev flået af, hvorefter fodhvilergummiet måtte stå for tur.


Og hvad kan man så bruge den information til??
Tjoh... uagtet der tidligere kunne være lidt tvivl om affjedringens evne til at sluge ujævnhederne, så viser dette med al tydelig klarhed at Harley Davidson Roadster holder sig på hjulene indtil bagdækket er brugt helt til kanten.

Den følgende dag var tidsskemaet en anelse presset, så tempoet blev skruet en anelse i vejret, og også her performede Roadsteren ganske tilfredsstillende.

Det var med en kende vemod at Roadsteren blev afleveret i garagen efter returen til Marseille, og undertegnede er ikke bleg for at indrømme at der ER sgu noget om snakken når de indviede i en sluttet kreds hyggesludrer om deres elskede Harley's.

Under opholdet på hotellet i Saint Tropez blev en finsk kollega kontaktet af en af hotellets andre gæster, som kravlede op af hotellets pool for at få en sludder. .

Den amerikanske turist måtte partout (stadig iført dryppende badetøj) et smut på parkeringspladsen for at nærstudere rækken af parkerede Harley's, og det viste sig at amerikaneren selv havde flere Harley-Davidson modeller i garagen hjemme i staterne.

Det er vel overflødigt at tilføje at den finske kollega og amerikaneren skiltes med en "thumbs up".

Konklusion.
Det er ikke nogen sindsoprivende og revolutionerende nyhed at en motorcykel udstyres med USD forgaffel og velfungerende bremser, men ikke desto mindre er det et spændende tiltag fra Harley-Davidson, som derved sniger sig ind på et stadigt voksende marked for retro-inspirerede motorcykler.

Roadsteren er en velkørende motorcykel med et charmerende let rustikt semi-sportsligt tilsnit, hvor det ikke kræver megen fantasi for sit indre blik at se føreren iført retro racer læder, støvler, handsker og styrthjelm.

For kr. 214.900,- kan drømmen udleves for den som ønsker tilknytning til mærket/brandet, og samtidig ønsker at bevare en pæn portion dynamisk, aktiv og sportslig kørestil.

Undertegnedes frue udtrykte for år tilbage ønske om en Sportster parkeret i garagen, hvilket dengang ikke stod øverst på undertegnedes ønskeliste.

Erhm, men nu er der jo kommet en Roadster??
Kommentarer
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg MC mærke