Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Minitest: Mindre vellykket A2 maskine
Minitest: Mindre vellykket A2 maskine
Minitest: Mindre vellykket A2 maskine
Minitest: Mindre vellykket A2 maskine
Minitest: Mindre vellykket A2 maskine
Minitest: Mindre vellykket A2 maskine
Minitest: Mindre vellykket A2 maskine
Minitest: Mindre vellykket A2 maskine
Minitest: Mindre vellykket A2 maskine
Minitest: Mindre vellykket A2 maskine
Minitest: Mindre vellykket A2 maskine
Minitest: Mindre vellykket A2 maskine
Minitest: Mindre vellykket A2 maskine
Minitest: Mindre vellykket A2 maskine
Minitest: Mindre vellykket A2 maskine
Minitest: Mindre vellykket A2 maskine
Minitest: Mindre vellykket A2 maskine

Minitest: Mindre vellykket A2 maskine

CB500X viser at Honda også producerer mindre vellykkede maskiner

Video
MagaCin har brugt lidt tid i sadlen på Honda´s bud på en fornuftig A2 motorcykel. Faktisk endda en slags adventure-maskine i A2 segmentet. Honda CB500X rammer helt præcist A2 kørekort grænsen med de 35 kW i motoren,  hvilket betyder at indehavere af A2 kørekortet ikke må føre kraftigere motorcykler end denne Honda.

Prisen på de 90.000 kr. lyder umiddelbart fornuftig, men konkurrencen i segmentet i er hård, hvor Husqvarna har huseret med en adventure til 75.000 kr., og Yamaha nu sælger en streetfighter til 80.000 kr. Begge er de på papitet opbygget af bedre komponenter end Honda´en, men Honda har før bevist at også billige komponenter kan fungere fint sammen, når de samles på den rigtige måde.

Den lille tobenede rækkemaskine i Honda på 471 ccm, er fint omdrejningsvillig, men desværre vibrerer den meget. Specielt under 3.500 omdrejninger hugger og rusker den, og ved normale motorvejshastigheder omkring de 130 km/t vibrerer CB500X så meget i styret, så kørsel bliver direkte ubehagelig efter få kilometers kørsel. Dette burde verdens største motorcykel-producent kunne gøre meget bedre.

Lidt af en pladevibrator

Siddestillingen er egentlig rigtig fin, og tilbyder rigelig plads til to personer. 48 hk trækker også fint to personer, når først gearskift mestres. Her dukker endnu en problemstilling op på CB500X. Gearkassen er ikke lækker og fin i sine bevægelser, og nedgearinger kan ende med at blive noget af en prøvelse. Det skal dog siges til Honda CB500X forsvar at motorcyklen kun har kørt få kilometer, hvorfor dette problem formodes mindsket over tid.

En dygtig motorcyklist vil hurtig vokse fra Honda CB500X. Ikke grundet motorens kræfter, da 48 hk rækker til det meste, men grundet bremse og affjedring der giver op i hænderne på en kyndig motorcyklist. Affjedringen er billig produceret, hvilket mærkes som stødende og utilstrækkelig dæmpning. Forbremsen kan også drille, når der bremses ind i sving, hvor bremsen kan bringe uro i forenden. Den billige affjedring og let uheldige forbremse vil dog kun opleves af gode motorcyklister, da uerfarne ikke bremser i kurver eller presser maskinen hårdt.

Siddestillingen er fin, men desværre fejler CB500X på andre punkter

Forbruget er verdensklasse. Trods høj fart i de små sving, eller en hurtig tur på racerbanen, rutter Honda CB500X aldrig med de dyre dråber. Trods meget høje hastigheder kom vi aldrig rigtig under de 20 km/l. Flot Honda.

Her lukkes ikke meget CO2 ud. Honda CB500X sparer på de dyre dråber

Honda CB500X er maskinen til dem vil starte et motorcykel-liv uden at bruge mange penge, og ønsker en motorcykel der ikke løber fra dem. Desuden bør den kun købes af de mere forsigtige, der aldrig vil opleve problemerne med affjedring og bremse.

Alle andre køber bør kigge andensteds. En Yamaha MT07 til 80.000 kr. giver meget mere motorcykel for pengene, og kan drosles til A2 kørekort for små penge.

Honda CB500X får det utvivlsomt svært.
Kommentarer
Husky652
Husky652 9/9 2015 kl. 8:57
Lidt vellykket må den da være. Den fik jo en 5. plads til årets MC da den var ny, og slog jo omtalte Strada 650. Mindes heller ikke, at Carsten rapporterede om de mange vibrationer da han testede R og F udgaven dengang. Heller ikke de oplevelser jeg har haft, da jeg havde fornøjelsen af at prøvekøre den. Kan det tænkes det er en mandags model i har fået fingrene i?
Leiberg
Leiberg 9/9 2015 kl. 10:30
Har også haft prøvekørt den, og har heller ikke bemærket nogen vibrationer?! Jeg synes det er en fin lille maskine, som indbyder til lange ture. Vil dog give jer ret i at affjedringen ikke er det fineste på markedet, men til det denne maskine skal bruges til, så er det mere end rigeligt. Desuden kan man total konventere den til en fuldblods Adventure Bike med et "Stage 3 Kit" fra Rally Raid i UK. Som inkludere bla. ny affjedring for og bag, nye egerfælge og 19 tommer forhjul og en masse andet lækkert. www.rally-raidproducts.co.uk/honda-cb500x-cb500f/honda-cb500 ..
MagaCin.dk
MagaCin.dk 9/9 2015 kl. 10:31
Vi har nu talt med journalisterne der udtrykker at vi kan aldrig afvise at der modtages mandagsmodeller. Vi er dog nødsaget til at teste det leverede.
Årets Motorcykel 2013 huskes også her, men ingen på dette medie havde CB500X som finalist. Vi bestemmer jo ikke selv ved Årets MC.
Det skal dog huskes at der ved Årets MC kun bliver til en 50-100 km tur på hver MC. 100-200 km ved en pressepræsentation. Ved en hjemlig test er der flere km til vurdering, hvorfor der dukker meget nyt op.
Skuffe
Skuffe 10/9 2015 kl. 14:22
Hvordan står en KTM Duke 390 i forhold til den testede motorcykel? Jeg har indtrykket at den giver langt mere vrinsk, sjov og køreglæde, og til færre penge, tilmed? Til gengæld er Hondaen nok bedre til at huse touring-oppakning, men vil den største del af kørselsbehovet gå i den retning? Eller vil den stå på daglig pendling og fornøjelsesture i weekenderne?
Ølkaplen
Ølkaplen 10/9 2015 kl. 19:17
Det må være en mandagsmodel i har kørt på, udenlandske tests er noget mere positive
Pw
Pw 24/4 2017 kl. 21:44
Jeg har købt en Honda CB500X, og kørt nogle tusinde kilometer på den, bl.a. 2 x 550 km til Tyskland og retur. Den kører super! Siddekomforten er rigtig god. Man kan køre i timevis uden at få ondt i bagen.Min vibrerer ikke i styr og fodhvilere. Man kan heller ikke mærke når man kører over hvide striber. I det hele taget er den letkørt, kvik, og man sidder godt og højt.
Jeg læste en del anmeldelser, og så en del Youtube videoer om modellen inden jeg købte, og det er kun Magacin´s test som er med tommelfingeren nedad.
Tag en tur mere på et andet eksemplar. Så kan I sikkert også se kvaliteten.
Pw
Pw 24/4 2017 kl. 21:46
- og 25 km/l med to på og modvind!
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg MC mærke