Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Maxi på den fede måde
Maxi på den fede måde
I mange tilfælde vil konkurrenten til en maxi-scooter være en mikrobil - eller et buskort 
Under sædet finder man et stort bagagerum med indbygget lys 
Der skulle være plads til to hjelme, hvis den ene er en pilothjem, og de stables rigtigt - men en enkelt fullface fylder godt ud 
Spacy kåbedesign, dobbeltlys og LED bling-bling giver et fedt udtryk - synes nogen... 
To 280 mm skiver og radialtmonterede calibre - Xciting 400i kan sagtens bremse! Men du skal tage godt fat og kan roligt gøre det, for ABS er standard  
Displayet byder på det mest basale, nydelig og overskueligt 
Til venstre i kåben finder vi et lille aflukket rum til handsker o.l. 
Tankstudsen er placeret i et rum mellem fødderne, og de 12,5 liter i dunken kan række rigtig langt 
Bemærk P-bremsen, der svinger ned øverst - den skrå del af "gulvet" kan i øvrigt bruges som "fremrykkersæt", hvis du ikke er alt for langbenet 
Den ene cylinder på 399 kubik prutter sødt og sundt, og leverer 36 hk - nok til lidt kvik kørsel, i hvert fald uden passager 
Smart design, men ved hurtig landevejskørsel... 
...savner man et lidt højere kåbeglas, og det kan ikke justeres 
Masser af plads til passageren på den brede bagperron 
15 tommer hjul, god stabilitet og nogenlunde svingvilje gør Kymco ganske underholdende i sving - uden den store dødsangst 

Maxi på den fede måde

Kymco Xciting 400i er et sjovt og cool bud på en moderne maxi-scooter - hvis ellers dit behov passer til konceptet

 

Der er rendt en del benzin gennem hanen, siden jeg sidste gang sad på en maxi-scooter, og dengang var min oplevelse: Jøsses, der er sket meget siden Vespa...

Her nogle år senere sidder jeg med samme fornemmelse. I forhold den maskine, som dengang var moderne, har maxi-scooterne taget endnu et stort skridt i den rigtige retning mod større køreglæde, mere coolness, højere sikkerhed og endnu bedre anvendelighed i hverdagen.

Kymco Xciting 400i lever op til sit prangende navn, om end "spændende" måske liige er at spænde buen lidt hårdt.

Men sjov er den at køre, og cool ser den ud. I hvert fald i mine øjne. Min æstestisk bevidste frue og min teenagesøn (som burde være i den fremtidige målgruppe) synes begge, at den er tudegrim, men døm selv.



Jeg falder i hvert fald for de billige tricks med lidt bling-bling LED-lys og de kække linjer, men alligevel også en afvæbnende, afslappet charme. Der er bare noget herligt ukompliceret og uforpligtende over at køre scooter. På med kysen, drej på håndtaget, hen til Netto, en bakke æg under sædet og hjem igen i shorts og sandaler.

Det ville jeg aldrig gøre på en motorcykel - især ikke det med æggene - men sådan en fætter er altså bare en praktisk størrelse. Man kan køre den i laksko og pressefolder, og hvis vi glemmer sikkerheden for en stund, kan man køre i alt dét, der ellers er en dårlig ide på motorcykel: Bare ben, snøresko, flagrende gevandter - det hele er pakket godt ind af kåbe og "gulv", og man bliver hverken beskidt eller badet i insekter.



Det er jo en gammel fordel ved scootere, men Xciting 400i kører også sjovt og rimelig skarpt for sit koncept. Der er god stabilitet på 15 tommer hjulene, og selvom stel og affjedring ikke tåler sammenligning med en rigtig motorcykel, så kaster man sig ind i svingene uden hjerteflimmer som før i tiden. Når man overvundet gamle dages dødsangst kan man faktisk have det sjovt i svingene, for maskinen kan jo godt. Og selvom der er store flader, skal man ikke frygte vindstød - heller ikke i høj fart. Stabilitet og styrevilje nærmer sig en "rigtig" motorcykel i den billige ende.

Kymco stammer fra Taiwan, blev for mange år siden skilt ud fra Honda og leverer idag bl.a. teknik til BMW scootere. Kvalitet og finish ser nydeligt ud med en god følelse af, at tingene er skruet færdig. Den en-cylindrede motor på 399 kubik prutter hyggeligt og sundt, og med 37 Nm og 36 hk er den også nogenlunde hurtigt ude af starthullerne i bytrafik. I hvert fald så længe, man kører solo.

Der er masser af plads på den enorme bagsædeperron, og stabiliteten er lige god med eller uden passager. Men det koster meget på accelerationen, for 36 heste har altså sine grænser. Til gengæld er den kvik og agil til solokørsel og kan sågar også begå sig på motorvej. Det bliver aldrig vanedannende, men selv i åbent terræn på tværs af landet går det fint. Med lidt tilløb kan speedometeret vise 160 km/t, og det svarer vel til omkring 145 ægte. Man følger i hvert fald fint med de fleste biler, og til pendling ind og ud af en by er man fint kørende på motorvej.

Mit samlede forbrug endte på knap 22 km/l, dog inklusive et par længere ridt med fuld hane. Så ved mere normal scooterkørsel og pendling burde 28-30 km/l være rigeligt indenfor rækkevidde.



Rent praktisk har Xciting 400i et stort bagagerum med indbygget lys under sædet, som vippes op ved at dreje nøglen, mens den stadig sidder i tændingslåsen. Der skulle kunne være to hjelme under sædet, hvis den ene er en åben pilotmodel, og de stables rigtigt. Det havde jeg desværre ikke lejlighed til at teste, men en enkelt fullfacehjelm fylder godt op i rummet.

Kåben har et lille lukket rum til venstre til et par handsker, en flaske vand e.l., mens tankstudsen sidder i et lille rum nederst mellem fødderne.



Man sidder godt og opret med masser af plads til at skubbe sig lidt rundt og variere siddestillingen på det brede og lange sæde. Hvis man ikke er alt for langbenet, er  der sågar indbygget "fremrykkersæt", hvor man kan placere fødderne på skrå op af kåben. Ved hurtig landevejskørsel oplevede jeg en del turbulens bag kåbeglasset, som nok er smart, men burde være højere eller have en indstillingsmulighed.

ABS-bremser er standard på sådan en moderne scooter, og de tager godt fat, hvis man også selv gør det. I forhold til en MC skal man vænne sig til at tage en ordentlig håndfuld, men bremsegrebene kan også justeres, og ABS'en virker fint, så man kan roligt kaste anker. Dobbelte radialmonterede kalibre og to 280 mm skiver er endnu et punkt, hvor maxiscooterne nærmer sig motorcykler.



Centralstøtteben og P-bremse er standard. Husk sidstnævnte på skrå vej, for der er CVT-gear med slyngkobling, så kommoden ruller altså, hvis du glemmer det. Der er lys i begge lygter og LED-lysene rundt om føjer til det spacy udtryk af kåben. Til gengæld har blinklyset en go' gammeldaws hyggelig "dik-dak"-lyd, der sender kære minder til min salig fars gamle Opel Rekord.



Displayet har det mest nødvendige med f. eks. omdrejningstæller, speedometer og tankmåler, men ingen triptæller. Der er dog markeret en lampe for triptæller, når man sætter tænding på, og det samme gælder et telefonsymbol, men det er nok et standarddisplay, der bruges til mange modeller.

Uanset hvad, så står det ret tydeligt, at Kymco Xciting 400i er et rigtigt godt bud på en velkørende og funktionel maxiscooter. Praktisk som den slags altid har været, og nu mere velkørende end nogensinde. 65.000 kr. virker også som en fair pris for en gennemført maskine med et pænt kvalitetsindtryk.



Men konkurrenterne, der skal tæves, er nok enten 12 meter lange eller har fire hjul. For mange kunder vil et buskort eller en mikrobil være alternativet, og så vil det ofte blive et svært regnestykke. Især når man kan få en mikrobil helt ned til 85.000 kr, som godt nok koster penge at parkere, men trods alt har ly og plads til flere unger og indkøbsposer.

Og omvendt - hvis behovet primært er bypendling for én person, kommer man jo langt med en knallerscooter, evt. lidt finjusteret på motorgangen...

Her risikerer den fine Kymco at sætte sin brede bag mellem to stole, men det gælder jo generelt for maxiscootere med MC-plade.

Kommentarer
xr600
xr600 14/8 2015 kl. 21:58

Der er bestemt sket meget... Også på Scooterfronten.

Som artiklen rigtigt nævner, så kan det undre at MC'ere prismæssigt ligge så langt over biler. Man skulle tro at produktion (inkl. alt muligt lækkert udstyr... I bilerne altså), og ikke mindst transporten til forhandlerne skulle være væsentligt dyrere for bilernes vedkommende.

Feks.

Jeg kigger (og har i noget tid kigget) på ny /brugt ?) MC... For 110000-140000 kr. kan jeg få en (sikkert velplejet) BMW R 1150 RT, eller Honda ST 1300. Begge ca. 10 år gamle.

Til sammenligning kan jeg få en ny/næsten ny mini eller mellemklassebil. Vel at mærke med Bluetooth og andre lækre sager. Jeg er selvfølgelig godt klar over, at en ST 1300 ikke er MC'ernes pendant til en Ford Fiesta. Men i den sammenligning koster Hondaen +100000 kr. mere... Og har ikke f.eks traction control mv..

Man undres...
Trykpaa
Trykpaa 16/8 2015 kl. 0:16
^ En stor del skal forklare med den væsentligt højere afgift på 2 end 4 hjulere. Derudover er styktalene nok for lave på mc til at det bliver rigtig billigt - desværre.

Jeg gad godt have en maxi scooter til pendling - hælder mest til Honda Integra
Kuhne
Kuhne 25/8 2015 kl. 16:09
Jeg mener at Maxi-scootere er ret undervurderede. Folk sammenligner altid scooteren mod MCére.
Men scootern er noget andet, og bedre efter min overbevisning. Sjov og nem, dejligt med automatgear og plads til hjelm og badetøj, eller en tur til købmanden. 36hk lyder ikke af meget i MC verdenen, men den er faktisk ret kvik. Køreegenskaberne rækker også, og den er nok mere stabil end mange cruisere, men her går man jo også mere op i at ligne en forcromet Odder barnevogn, end at lave noget som giver gode køreegenskaber. En Kymco 300 til 400cc står højt på min ønskeseddel.
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Seneste
Marked

Gør et kup! 34 auktioner starter snart.

F.EKS. denne Ariel 600
Søg MC mærke