Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
MagaCin kører DIRTQUAKE 2017
MagaCin kører DIRTQUAKE 2017
MagaCin kører DIRTQUAKE 2017
MagaCin kører DIRTQUAKE 2017
MagaCin kører DIRTQUAKE 2017
MagaCin kører DIRTQUAKE 2017
MagaCin kører DIRTQUAKE 2017
MagaCin kører DIRTQUAKE 2017
MagaCin kører DIRTQUAKE 2017
MagaCin kører DIRTQUAKE 2017
MagaCin kører DIRTQUAKE 2017
MagaCin kører DIRTQUAKE 2017
MagaCin kører DIRTQUAKE 2017
MagaCin kører DIRTQUAKE 2017
MagaCin kører DIRTQUAKE 2017
MagaCin kører DIRTQUAKE 2017
MagaCin kører DIRTQUAKE 2017
MagaCin kører DIRTQUAKE 2017
MagaCin kører DIRTQUAKE 2017
MagaCin kører DIRTQUAKE 2017
MagaCin kører DIRTQUAKE 2017
MagaCin kører DIRTQUAKE 2017
MagaCin kører DIRTQUAKE 2017
MagaCin kører DIRTQUAKE 2017
MagaCin kører DIRTQUAKE 2017
MagaCin kører DIRTQUAKE 2017
MagaCin kører DIRTQUAKE 2017
MagaCin kører DIRTQUAKE 2017
MagaCin kører DIRTQUAKE 2017
MagaCin kører DIRTQUAKE 2017
MagaCin kører DIRTQUAKE 2017
MagaCin kører DIRTQUAKE 2017
MagaCin kører DIRTQUAKE 2017

MagaCin kører DIRTQUAKE 2017

Carl "Foggy" Fogerty brækker knogler

En pressemeddelelse fra Harley-Davidson bekendtgjorde for nogle uger siden, at den amerikanske motorcykelproducent har slået pjalterne sammen med arrangørerne af DIRTQUAKE, hvor helt almindelige mennesker har mulighed for at give den gas på Dirt-Track baner.
Link til pressemeddelelse under artiklen.

Et arrangement hvor det i tilbagelænet afslappet stil drejer sig mere om at deltage på den fede måde end om at vinde. 

DIRTQUAKE er et arrangement hvor vi almindelige dødelige, får mulighed for at mænge os med verdensstjerner som Guy Martin, Neil Hodgson og den firedobbelte Superbike verdensmester Carl Fogerty.
Et arrangement hvor fest, kammeratligt samvær, passionen for motorcykler og ræs er i højsædet, og hvor selvhøjtideligheden og det økonomiske bagland har mindre betydning.

Cool arrangement hvert år
Løbene køres blandt andet på speedwaybaner, med andre ord på løst underlag,i forskellige klasser hvor deltagerne har mulighed for at stille op med hvilken som helst motorcykel.
Du kan reelt møde op på din indregistrerede gademotorcykel, tegne en endags licens, tape lygterne til, montere lidt strips over egerne, og så bare give den gas sammen med en bunke ligesindede tosser med oktan i blodet.

DIRTQUAKE har fra 2012 været en årligt tilbagevendende begivenhed afholdt i England, og nummer 6 i rækken, var den nyligt overståede DIRTQUAKE 2017 som 7.-8 Juli blev afviklet på Adrian Flux Arena, nær Kings Lynn ca. 150km nord for den engelske hovedstad London.

Adrian Flux Arena bliver flittigt anvendt

MagaCin inviteret til DirtQuake
Harley-Davidson inviterede MagaCin til eventen, hvor redaktionens udsendte blev anmodet om at medbringe køreudstyr og udfylde nogle formularer... uden yderligere forklaring.

Hvem ved.... måske der blev mulighed for at prøvekøre en ny model fra HD ved samme lejlighed??

Sådan skulle det imidlertid ikke gå.
Efter ankomst til vores indkvartering efter middag fredag d. 6. Juli, blev skribenterne ved et pressemøde præsenteret for de næste dages program, hvor Harley-Davidson stillede en række marginalt modificerede Harley-Davidson 750 Street Rod til rådighed for pressen.

MagaCin deltog ved den officielle lancering af Streed Rod, som du kan læse mere om her.

Under besigtigelsen af HD'erne med afmonteret forlygte, forbremse og udstødningspotte, modificeret styrstop, en tilføjet bule forrest i benzintanken for maksimalt styrudslag, strips mellem hjulenes eger og regnvejrsdæk til racing, fik journalisterne udleveret uformelle lavpraktiske farvede paptallerkener, med startnumre til lørdagens 4 omgange træning, 2 heat og evt. finaleløb i HD klassen.

Bule i benzintanken for fuldt styrudslag... jaaa... drøm bare videre.

Ingen ekstra ydelse, men MASSER af lyd. SÅDAN... DET er Ditrquake!!

Tvivlende ansigtsudtryk og nervøs mumlen bredte sig i pressekorpset, og da der blev spurgt ind til deltagernes Dirt-Track erfaring, rakte kun få en forsigtig finger i vejret, hvor lidt flere nikkede bekræftende til samme spørgsmål angående Moto-X.

Således lettere foruroliget, blev resten af fredagen tilbragt med at overvære andre klassers træning, hvor man så nogen panderynken og løftede øjenbryn blandt skribenterne, når ambulancen lejlighedsvis kørte på banen for at rydde op efter styrt
Og så var der ganske underholdende oprydning efter et styrt hvor en en benzintank havde lettet ben. Officials satte resolut en tændstik til den våde plet, og så var der hyggeligt bål midt på banen i skumringen.

Svenske Jonathan Falkman leverede brændstof til bålet

Skandinavisk deltagelse
På spadsereturen gennem området stødte vi på danske nummerplader monteret på VW Transporteren fra danske Wrenchmonkees, hvor en af indehaverne Nicholas Bech supporterede den svenske kører Jonathan Falkman.
Fedt med et skandinavisk indslag, og jeg tilbragte nogen stunder i behageligt selskab med de to herlige rødder, hvor det viste sig at Jonathan faktisk er en af topkørerne i Hooligan klassen. Pudsigt nok viste det sig, at det var Jonathan der efter et af sine styrt var ophavsmand til fredag aftens ildspåsættelse.

Du finder danske Wrenchmonkees her, og du kan følge den yderst kompetente kører Jonathan Falkman på facebook her.

Crazy klasse inddeling
Jo... du læste rigtigt. Meget betegnende for DIRTQUAKE er "Hooligan" en af klasserne, en anden klasse hedder LADY og er kun for kvinder, yderligere en klasse er for choppere, der er en klasse for scootere, en klasse for Tracker/Scrambler og mange flere, hvor et af publikums tilløbsstykker er "Inappropriate Road Bike klassen"... altså frit oversat klassen for upassende gadecykler. Jo, jo... der køres naturligvis også DIRTQUAKE på Yamaha XJ900, Honda CB350 og lignende.

I flere af klasserne så vi i øvrigt deltagere stille op i bizarre munderinger, herunder blandt andet en engelsk gentleman i jakkesæt og slips med attachetaske på bagagebæreren i scooterklassen, og et team som kørte i flere klasser iført røde hummer-dragter.
Samme team kørte året før iført Homer Simpson kostumer.

Yderligere beskrivelse af arrangementets uhøjtidelighed er velsagtens overflødig, og ved DIRTQUAKE afsluttes dagene naturligvis med fest, levende musik og fadølshanernes gavmilde strøm indtil øjenlågene naturligt glider i.

Lørdag morgen blev pressens fremmødte tildelt hver sin Harley-Davidson Street Rod, med startnummeret på paptallerkenen monteret med strips på forgaflen (tallerken farve for klasse), og dernæst fik deltagerne monteret en hjemmesvejset stål-sål under venstre støvle. Samme farve paptallerken var naturligvis monteret over hver enkelt klasses pitgarage.

Slæbeskoen er ukomfortabel og højlydt på spadsereturen

En kort instruktion, og så går det løs
En kort instruktion hvor vi fik at vide hvad vi absolut IKKE måtte gøre, hang out, knee down, bremse sent, gasse hårdt ud af sving... ja, kort sagt næsten naturstridig kørestil, og så blev vi informeret om at nogle af os med stor sandsynlighed ville falde af alligevel, for derefter at blive lukket ud på banen og tumle rundt som en flok hovedløse høns.

Jeg bliver sendt afsted iført den udleverede overtrækstrøje med Harley-Davidson logo forrest og det spøgefulde navn "The Bonecrusher" (Knogle-knækkeren... Mange tak for tilliden til Harley-Davidson Dk) på ryggen.
Slæbe-skoen under venstre støvle trækkes gennem svingene, det føles grangiveligt som om Street Rod'ens bagende slasker gummiagtigt fra side til side, forhjulet bestemmer selv hvor det vil være, frisk gasgivning ud af sving går op i hjulspin og giver ikke ekstra fart, men bidrager til det samlede tordenvejr af lyd fra Harley'ernes frie udblæsning.
For sen bremsning med bagbremsen gør svingradius STOR og tillader andre at overhale indenom, og inden man får blinket med øjnene passeres det ternede flag.
Mit umiddelbare indtryk var at vi kørte seriøst race, men lur mig om ikke projektet i virkeligheden foregik i kravlegårdstempo, og mon ikke underholdningsværdien for publikum mere har bestået i undertrykt latter end spænding med tilbageholdt ånderdræt??

Lettelse over at passere flaget i ét stykke

En følelse af sejr fordi jeg har overlevet og kan være til stede ved min ældste knægts bryllup næste weekend, og at 240kg Harley blev holdt på hjulene i op til flere minutter, punkteres en anelse af skuffelse over at glemme samtlige instruktioner i kampens hede.
Dirt track kørsel er sgu mystisk, og bliver med garanti aldrig en astmatisk halvgammel gigtkroget dedikeret asfaltkørers speciale.

Pausen inden første heat bruges på at spadsere lidt rundt i pitområdet, og jeg veksler et par ord med Carl "Foggy" Fogerty som denne weekend kører for Triumph.
Ser Guy Martin dappe forbi i luntetrav, fornøjes over løbene i nogle andre klasser, og så er det ved at være tid til første heat

En sludder med Carl "Foggy" Fogerty inden første heat

Skribenterne er inddelt i to HD klasser, hvor de 6 bedste fra hver gruppe går videre til finalen lørdag eftermiddag.
Jeg gør mig ingen illusioner om at gå videre til finalen, da jeg triller ud til første heat hvor proceduren fra "træningen" følges slavisk.

Starten går da den grønne lampe tændes, og alle forudgående instruktioner glemmes øjeblikkeligt. Koblingen dumpes, gas-rullen vrides rundt, jeg krydser fingre, slår korsets tegn og håber det bedste. Street Rod'en sætter i gang med et brøl fra den åbne udstødning.
Min start er langt fra mesterklasse, men ok til at hænge nogenlunde på.
Banen bliver jævnligt vandet for at lægge en dæmper på støvet denne varme solrige dag, og på anden omgang får jeg et ordentligt skud mudder i fjæset fra en forankørende.
Snarrådigt lukker jeg visiret... idiot, det skulle man nok have gjort inden starten.... mudder blinkes ud af øjnene, og så genoptages den "vilde" jagt.
Street Rod'en dingler banen rundt nogle gange som en rodeohest med 100kg inkompetent bonderøv på nakken, det ternede flag passeres inden jeg synes løbet er kommet ordentligt i gang, og Harley'en rulles i pit.

Vand og sæbe gør heldigvis underværker

Jeg får en sludder med personale fra Harley-Davidson, og da jeg spørger til min placering svarer en af gutterne. Hvad betyder det??.... det er dirt-track, du overlevede, og er den der blev mest beskidt i dette heat.
Han giver mig en tommel-op, hvorefter mit blik søger ned ad Harley'en og køredragten som begge er godt pladret til i mudder.
Ha, ha, haaa.... COOL!!

Fed tilskuer oplevelse
Der bliver tid til overvære underholdningen på banens midte som finder sted i pauserne, se en af mine gamle racerhelte "Foggy" give den gas når han kyler Triumph's Street Triple sidelæns rundt i svingene med hult hyl fra dækkene; og herligt at se vores nye svenske ven Jonathan nappe fjerdepladsen i et heat hvor han kører sig frem fra en startplacering som bagerste mand.

Fremragende kørt af Jonathan som bærer tydelige blå mærker og hudafskrabninger fra tidligere styrt denne weekend.... Ha, ha, haaaa.... det ser SÅ FEDT ud når Jonathan høvler sin Harley sidelæns rundt på Dirt-Track banen.

Alle mand hopper ved middagstid i sædet til en paradeomgang på banen. Paradeomgangen afsluttes med et samlet felt der stopper op, og på opfordring fra en ivrigt gestikulerende official vrider hanen helt i bund i et lemlæstende inferno af lyd.

Tiden iler, og det bliver snart vores tur til at køre heat 2, som foregår efter opskriften fra første heat... bortset fra at jeg denne gang husker at slå visiret ned.

Om et øjeblik slippes tosserne løs

Grønt lys, en malplaceret voksen håndfuld gas, dingle lidt rundt, et ternet flag, og tilbage i pit hvor slæbeskoen endelig forventes afmonteret, for den er ærligt talt ikke specielt komfortabel at sjoske rundt med.

Til min store forbløffelse forlænges polkaen i stepdanser-skoen, da jeg uvist af hvilken årsag er gået videre til finalen i vores klasse.

Der bliver kigget lidt mere ræs og underholdning iført "hesteskoen", inden jeg atter planter bagdelen i sædet til HD finalen.

På vej ud til finalen

MagaCin kører finale
Placeret i bagerste startrække da starten går, får jeg indtryk af at de elleve andre kørere har skrækkelig travlt med at få løbet overstået, i stedet for at nyde turen.
Jeg når vel at blinke med øjnene to-tre gange og gispe efter vejret en enkelt gang inden løbet er slut.
I finalen overhalede jeg en enkelt kører... efter han styrtede.... så den nystartede Dirt-Track karriere blev sat i pause på ubestemt tid, med en 11. plads i HD finalen på Adrian Flux Arena. ;)

Missionen fuldført uden brækkede knogler, klonk-klonk slæbeskoen blev afmonteret, og resten af lørdagen forgik som tilskuer og deltager i festlighederne.

Seriøst race og knoglebrud
Søndag var ren underholdning, hvor børnene brillerede i et race på diverse modificerede trædecykler. Herligt at se den 6-8 årige purk som efter en seriøs skrider i et sving, beslutsomt sænkede farten for ikke at komme alvorligt til skade.

Underholdning i form af race på forhindringsbane mellem "mods" og "rockere", blev efterfulgt af flere intense løb med seriøst skrappe kørere.

På ud-omgangen fik vores svenske ven Jonathan en thumbs-up, og i løbet gav Jonathan sig selv 110%. De ekstra sidste 10% var måske årsag til at Jonathan forlod sædet og tog en tur på rygskjoldet, og kurende på rygskjoldet når man ikke helt hen til det ternede flag.

Jonathan Falkman ved hvad han laver... i modsætning til visse andre
Foto: James McCombe

Dramaet nåede sit højdepunkt, kort tid før Dirtquake 2017 takkede af.

De hårdeste drenge var på banen, og en formastelig dristede sig til at overhale "Foggy".
Fanden tog ved den tidligere Superbike champ, så Street Triplen fik noget ekstra at leve af, men kvitterede med en regulær highsider og sendte Foggy til himmels.
Flyveturen har ganske givet været en spektakulær oplevelse, men landingen må i bedste fald beskrives som alternativ.
Foggy bevarede dog en positiv attitude, og gav en tommel-op og et smil, inden han liggende i rene lagener forlod banen i det gule køretøj med blå blink.

Foggy får et lift efter sin alternative parkeringsmanøvre.

Efter hjemkomst til Danmark, erfarer vi at der bliver passet godt på Carl Fogerty's to brækkede ribben, et brækket skulderblad og en punkteret lunge. Kan hænde "Foggy" skal låne "Bonecrusher" overtrækstrøjen næsten gang??

Nu er du nået til ende i dette langt fra fyldestgørende blodfattige referat, og spørger måske dig selv om Dirtquake er værd at besøge eller deltage i.

Spørger du mig, får du et klart svar. DET KAN DU BIDE DIG SELV I MILTEN PÅ!!

Smart set af Harley-Davidson at indgå partnerskab med Dirtquake, som er et fedt arrangement der er vokset over den britiske landegrænse, og nu også afvikles i USA.

Hmm.... ville det ikke være blæret hvis nogen havde mod på at kaste sig over en dansk udgave??


Læs Harley-Davidsons pressemeddelelse her.

Se DIRTQUAKES officielle website her.
Kommentarer
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg MC mærke