Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Må du køre med åben klap-hat?
Må du køre med åben klap-hat?
Må du køre med åben klap-hat?
Må du køre med åben klap-hat?
Må du køre med åben klap-hat?
Må du køre med åben klap-hat?
Må du køre med åben klap-hat?

Må du køre med åben klap-hat?

ECE mærket giver svaret.

 

Er det lovligt at køre køre med din systemhjelm / flip-up hjelm åben, eller er det hamrende ulovligt?


Spørgsmålet har skabt debat blandt motorcyklister ved hver eneste sæsonstart de sidste mange år, hvor der udveksles mange kulørte meninger og argumenter for om det er lovligt eller ej.

Debatten mudres ofte til af holdninger om hvor vidt det er hensigtsmæssigt at køre med åben bov-port hjelm eller ej, så diskussionerne kan hurtigt udvikle sig og bringe temperamentet i kog.


Flere bliver pålagt at klappe i

Vi har kendskab til flere som har fået en venlig henstilling fra ordensmagten om at klappe i så at sige, altså lukke systemhjemens frontparti under kørsel.

Argumentet har været at det er ulovligt at køre med åben klap-hat, men holder det nu også vand?

Skal man korrekse andre der kører med åben klap-hjelm, så bør man i det mindste have den anstændighed at sætte sig ordentligt ind i tingene, for der er nemlig helt klare regler på området.


Sæt dig ind i reglerne

Udover at kende reglerne, så skal man faktisk også have en overordentlig god hukommelse når man peger fingre ad andre. For det kan nemlig ikke umiddelbart ses udefra, om det er lovligt at køre med flip-up hjelmen åben. Medmindre naturligvis man har kendskab til netop den pågældende hjelms ECE godkendelse og tilhørende mærkning.

For netop ECE mærkningen er afgørende for om det er lovligt at køre med klaphatten åben.


Europæisk godkendelse

Om din styrthjlem i det hele taget er lovlig at køre med i Europa, afhænger af om den er forsynet med en ECE godkendelse.

ECE 22 regulativet beskriver betingelserne for godkendelse af styrthjelme samt visir, der anvendes af førere og passagerer på motorcykler og knallerter. Helt præcist står der: "uniform provisions concerning the approval of protective helmets and their visors for drivers and passengers of motor cycles and mopeds"


ECE 22.05

ECE 22 godkendelsen er med tiden justeret nogle gange, så godkendelse i dag sker efter ECE 22.05.

ECE 22.05 standarden beskriver at enhver styrthjelm skal være forsynet med en mærkat, der typisk er påsyet hagestroppen. Og netop på denne mærkat, kan du se om det er lovligt at køre med åben bovport på din egen flip-up hjelm.


Vi har forfattet en lille guide, så du selv kan oversætte mærkaten, og se hvad netop din hjelm er godkendt til.



På billedet herover ser du på ECE mærkaten et E3 i en cirkel. Det store E betyder at hjelmen er godkendt efter ECE 22 regulativet, og efter det store E følger et 3-tal som identificerer landet hvor godkendelsen har fundet sted. I dette tilfælde Italien.


Eksempler på landekoder:


E1: Germany

E2: France

E3: Italy

E4: the Netherlands

E5: Sweden

E6: Belgium

E7: Hungary

E8: Czech Republic

E9: Spain

E10: Yugoslavia

E11: United Kingdom

E12: Austria

E13: Luxembourg

E14: Switzerland

E16: Norway


Det er ikke gratis at få en styrthjelm godkendt efter ECE 22.05, og derfor er styrthjelme ofte godkendt ved en ekstern samarbejdspartner. Derfor har hjelmene ikke nødvendigvis været gennem godkendelsesproceduren i samme land som de produceres i, men godkendelsen gælder naturligvis i hele Europa.


Talrækken nederst til venstre under cirklen starter med 05, og fortæller os at hjelmen er godkendt efter ECE 22.05.

Umiddelbart derefter følger et eller flere bogstaver, som afgør diskussionen om hvor vidt man må køre med bovporten åben eller ej. I eksemplet ovenover finder du et P efter skråstregen, men det kunne lige så godt have været et eller flere af bogstaverne du finder i forklaringen længere nede.

Talrækken nederst til højre er producentens serienummer.


J, P og NP

J betyder at den åbne styrthjelm er godkendt som en "Jet" hjelm, altså en såkaldt pilot-hjelm.

P betyder at styrthjelmen er godkendt som en Fulface eller Integralhjelm, altså en lukket hjelm hvor den nederste del foran hagen er testet og godkendt.

NP betyder at den nederste del foran hagen på Fullface eller integralhjelmen IKKE er godkendt efter foreskrifterne.

Det er værd at bemærke, at vi sjældent støder på NP godkendelsen.

Læs mere om betegnelserne J, P og NP på side 10 i denne pdf, hvor du også kan læse meget mere om ECE 22.05.


Kombineret godkendelse

Det interessante ved bogstaverne, er at de kan forekomme i kombinationer. Har din Flip-up hjelm både J og P godkendelse, så er den altså testet og godkendt som både åben og lukket hjelm... og så bestemmer du faktisk selv om du vil køre med åben eller lukket klap-hat.


En hurtig søgning her på siden, viser at vi ved flere lejligheder har været inde over emnet. Læs eksempelvis artiklen Guide - Værd at vide inden hjelmkøb fra 2010, eller Tommy Rønn's skriv fra 2011 i artiklen Danskerne kører uden styrthjelm.


Herunder eksempler på ECE 22.05 mærkater, hvor du først ser en mærkat med både J og P godkendelse. Altså testet og godkendt til kørsel med både åbent og lukket frontparti.


Herunder en mærkat med J godkendelse


Og til sidst en mærkat med P godkendelse


Kommentarer
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg MC mærke