Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Lær at køre kaotisk i Asien
Lær at køre kaotisk i Asien
Lær at køre kaotisk i Asien

Lær at køre kaotisk i Asien

Går sommerferien til rigtigt varme himmelstrøg? Der hvor trafikken er kaotisk og ingen bruger hjelm? MagaCin guider dig til trafikkulturen – eller mangel på samme – i lande som Thailand, Indien og Indonesien. Guiden er udarbejdet på baggrund af personlig erfaring med ca. to års kørsel i de nævnte lande, og er på ingen måde officiel.

Rejser i lande som Indien, Thailand, Malaysia, Vietnam, Laos og Indonesien byder på mange oplevelser. Og der er meget vundet ved at vælge tohjulede køretøjer, frem for taxi og turistbusser, når man kommer lidt udenfor storbyerne. Klimaet sørger også for, at man sjældent kommer til fryse – medmindre der er tale om deciderede bjergdestinationer.


Trafikken adskiller sig væsentligt fra den trafik vi kender i Nordeuropa. Så det er godt at være forberedt på, hvad du særligt skal holde øje med. MagaCin viser dig de vigtigste, uskrevne regler i trafikken, som det er vigtigt at kende. Også selvom du måske kun er passager.


Trafikflow, ikke trafikregler

Den største hurdle for nybegyndere på tohjulere i Asien, er den mentale omstilling. I nordeuropa kører vi meget regelbaseret. Højre vigepligt, hold afstand, fletteregler og den slags. I Sydøstasien og Indien skal man mere tænke trafikken som et flow, eller måske endda som vand. Der er regler, men man kører i større grad, hvor der er plads. Man finder et hul i trafikken og placerer sig der – konstant. Der er ingen faste pladser i en trafikkø.


Orienter dig frem og ikke nødvendigvis tilbage

Man orienterer sig primært fremad – og med den mere kaosprægede tilgang til trafik, er der rigeligt at holde øje med. Lidt som de uskrevne regler på skiløjperne: man orienterer sig fremad og sørger for at styre udenom de forankørende, man vil overhale. Hvis du bruger for meget tid på at orientere dig bagud, ser du ikke scooteren, der kører lige ind foran dig.


Afstand til forankørende = overhal bare

I Nordeuropa er vi generelt opmærksomme på sikkerhedsafstanden (undtagen visse bilister på E45), og med god grund. Det er vigtigt at kunne foretage en nødbremsning uden at bruge den forankørende som stødpude. I indisk trafik vil det, at man holder afstand til en forankørende betyde, at man gør plads til, at en anden kan overtage denne plads. Eksempelvis én der foretager en overhaling. Som nævnt ovenfor – man finder en plads i trafikken og placerer sig der. Hvis en forankørende bremser, skal man derfor helst forsøge at køre udenom, til en af siderne. Hvis det er muligt. Man skal ikke forvente, at trafikken bagved også stopper.


Kør tæt!

Én ting er afstand til forankørende. Men der er også afstand til kørende ved siden af, kørende lidt bagved de ved-siden-af-kørende, alle dem i de blinde vinkler og bussen der kører ind foran dig lige om lidt. I de større byer, kører man tæt. Meget tæt. Så tæt, at trafikken i Paris vil ligne Videbæk, når der er Matador i fjernsynet. I Indien er det ikke udsædvanligt, at sidespejle enten er brækket af pga. trafikal nærkontakt – eller afmonteret, da man forventer trafikal nærkontakt.


Brug hornet, hvis du ikke gør det allerede

Danmark er et af de lande, hvor man bruger sit horn mindst. Det kan derfor være en mental barriere, at vænne sig til at bruge hornet næsten konstant. Det skyldes, at i Asien betyder hornet ”her kommer jeg”; udover ”flyt dig”, som vi kender herhjemmefra. Det er en slags servicemeddelelse til andre trafikanter og gående – om end en meget larmende én af slagsen. Selv på en tom landevej kan det være en idé at bruge hornet, for at fortælle fodgængere, at man kommer kørende. For så ved de, at de ikke skal gå ud på vejen.


Største køretøj vinder

De største køretøjer, eller de der har mest kapacitet til at forrette den modkørende skade, har mest ret til vejen. Så lastbiler, busser, militærkøretøjer og officielle køretøjer fra regeringen skal man flytte sig for, på sin fesne, lille lejede MC eller scooter. Men hvis du er heldig, er der nogle cyklister der flytter sig for dig, så din ære ikke lider for meget skade.


Skilte og lignende er vejledende

Groft sagt, kan skilte og lyskryds betragtes som en form for pynt eller installationskunst. Der er ikke mange der overholder dem, og man får fornemmelsen, at de i bedste fald er vejledende. Anvisninger fra Trafikpolitiet bliver til gengæld overholdt, da der er en reel risiko for bøder. Sørg for at gøre det samme, da der kan være enkelte betjente, der ser en kærkommen mulighed for ekstra indtægt fra turister.


Forvent det uventede

Trafikken er ikke så forudsigelig som i Nordeuropa. For der er flere forskellige slags trafikanter, eksempelvis æsel- og hestekærrer, hyrder med dyr, traktorer og måske endda elefanter, hvis man er heldig. Der er med andre ord gode grunde til at holde hastigheden lav og opmærksomheden høj. Du ved aldrig hvornår du skal foretage en undvigemanøvre.


Indien: vent på køer

I Indien har køer særstatus. De behandles af religiøse grunde bedre end mange andre dyr. Så hvis en ko står midt på vejen, så se om du kan køre uden om den, i behørig afstand. Hvis ikke, må du bare vente. Lad være med at dytte af den – den er højere i hierarkiet end dig. Og de større køretøjer, for den sags skyld.


Uheld er din skyld

Hvis du bliver involveret i et uheld, er det en god idé, at gå til politiet med det. Gerne forholdsvist hurtigt, da der især i mindre landsbyer hurtigt kan opstå en stemning om, at du som udefrakommende, skal kompensere for tabet. Ud fra logikken, at hvis du ikke var kommet kørende, var uheldet ikke sket. På den måde kan en overkørt høne hurtigt blive højt prissat af ejeren. Politiet kan hjælpe til, at det vil gå mere efter de officielle processer. Hvis forsikringen skal involveres, skal du også bruge politiets dokumentation.


Politi kan være korrupte

Politiet kan have checkpoints, hvor alle køretøjer bliver stoppet. Eller du kan blive stoppet af en trafikbetjent. I enkelte tilfælde kan politiet være korrupte og forlange penge, af den ene eller anden grund. Somme tider på baggrund af en opdigtet anklage. Det er svært give et generelt råd til, hvordan man skal reagere på det. Korruption bør man som udgangspunkt aldrig tolerere, men det kan også give en masse bøvl hvis man nægter at ”samarbejde”.


Kør udenom fodgængere

Måden at krydse en meget befærdet vej i Sydøstasien og Indien er, groft sagt, at se om der kommer store køretøjer (busser og lastbiler), der ikke kan nå at bremse eller dreje. Hvis ikke, går man over vejen og trafikken passerer udenom. Igen: som kørende, orienterer man sig fremad og ser hvad der kommer, som man skal køre udenom. Så hvis du ser en fodgænger midt i trafikken, så hold øje med, om vedkommende står stille, eller er på vej til den anden side.


Her er lidt stemningsbilleder fra den Indiske trafik. Bare rolig - det er sjældent, at det er SÅ hektisk.


Mangler vi noget? Har du selv en anekdote? Tilføj gerne mere i kommentarfeltet nedenfor.

Kommentarer
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg MC mærke