Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Helt ny Triumph Tiger 900
Helt ny Triumph Tiger 900
Helt ny Triumph Tiger 900
Helt ny Triumph Tiger 900
Helt ny Triumph Tiger 900
Helt ny Triumph Tiger 900
Helt ny Triumph Tiger 900
Helt ny Triumph Tiger 900
Helt ny Triumph Tiger 900
Helt ny Triumph Tiger 900
Helt ny Triumph Tiger 900
Helt ny Triumph Tiger 900
Helt ny Triumph Tiger 900
Helt ny Triumph Tiger 900
Helt ny Triumph Tiger 900
Helt ny Triumph Tiger 900
Helt ny Triumph Tiger 900
Helt ny Triumph Tiger 900
Helt ny Triumph Tiger 900
Helt ny Triumph Tiger 900
Helt ny Triumph Tiger 900
Helt ny Triumph Tiger 900
Helt ny Triumph Tiger 900
Helt ny Triumph Tiger 900
Helt ny Triumph Tiger 900
Helt ny Triumph Tiger 900
Helt ny Triumph Tiger 900
Helt ny Triumph Tiger 900
Helt ny Triumph Tiger 900
Helt ny Triumph Tiger 900
Helt ny Triumph Tiger 900
Helt ny Triumph Tiger 900
Helt ny Triumph Tiger 900
Helt ny Triumph Tiger 900
Helt ny Triumph Tiger 900
Helt ny Triumph Tiger 900
Helt ny Triumph Tiger 900
Helt ny Triumph Tiger 900
Helt ny Triumph Tiger 900
Helt ny Triumph Tiger 900
Helt ny Triumph Tiger 900
Helt ny Triumph Tiger 900
Helt ny Triumph Tiger 900
Helt ny Triumph Tiger 900
Helt ny Triumph Tiger 900
Helt ny Triumph Tiger 900

Helt ny Triumph Tiger 900

Lavere vægt og ny motor til hightech-Tigeren

 
Timingen er.... interessant. Knapt er EICMA-messen taget ned, før Triumph viser de nyeste Tiger 900 modeller frem. Ganske som teaset. Og der tales i flertal, for som vanlig findes der flere udstyrsvarianter, som kun hardcore Triumph-fans kan holde styr på. Standardmodellen hedder Tiger 900, men der findes også udstyrsvarianterne GT, GT Pro, Rally og Rally Pro.


Tiger-modelrækken fra Triumph er mærkets adventure- og offroadmaskiner, som tager kampen op mod eksempelvis BMW's GS-modeller. Tiger 800 tog konkurrencen op i adventure-mellemklassen og da efternavnet nu er 900, betyder det naturligvis en større og mere effektfuld motor.
900 cc motoren overholder EURO 5-regelsættet  og Triumph lover en mere involverende motor, både hvad angår lyd fra (den nye) indsugning og udstødning, samt gasrespons. Momentet er 10% højere end på Tiger 800 og effekten er nu 87 Nm ved 7250 o/m og 94 hk ved 8750 o/m.

Væskekølingen er nu "bøjet" og er blevet optimeret i forhold til anvendt plads og vægt - og skulle mindske uønsket varme omkring chaufføren. Det nye kølingssystem har givet plads til flytte motoren 40 mm frem og 20 mm ned - og dermed give et lavere og mere fremskudt tyngdepunkt. Men bare rolig - ingeniørerne har optimeret sump og kølesystem, så det ikke har effekt på frihøjden.
Som på konkurrerende modeller er der nu også kommet assist- og slipperkobling. Quickshift er monteret på GT Pro og Rally Pro.

Vægttabet er op til fem kilo og rørgitterstellet er nu modulært opbygget, hvor den bagerste sub-ramme er af aluminium. Affjedring er Showa for Rally modellerne og Marzocchi for de andre (se detaljer i nederste specifikationer). GT Pro har elektronisk justerbar affjedring, som kan justeres via jogshuttle på styr og TFT-skærmen. Hele modelrækken er bremsemæssigt udstyret med Brembo Stylema, som er kendt for letvægt høj effektivitet.

Tanken indeholder 20 L og vindskærmen er justerbar for én hånd - så der er vindbeskyttelse nok til at sidde i sadlen til Tiger 900'eren skal tankes næste gang. Sædet er smallere  og styret 10 mm tættere på end på forrige version. Sædet kan hurtigt justeres 20 mm op (eller ned).

En syvtommers TFT-skærm er på alle modellerne - undtagen standard Tiger 900, som har en femtommers skærm. Indeholder modellens betegnelse et "Pro", er der også masser af muligheder for opkobling med smartphones, GoPro-styring og navigation.

Traction control, fartpilot, varmehåndtag og kurve-ABS er på GT, GT Pro, Rally og Rally Pro modellerne. Sidstnævnte model har også seks køreprogrammer, hvor standard-Tiger 900 har to.  Alle modeller har fuld LED belysning.

Nye chauffører kan forholdsvis nemt få konverteret maskinen til A2 kørekortskompatibel og det er også muligt at tilkøbe lavere sæder. 

De danske priser er ikke helt klare endnu, men Stevens MC, som står bag en betydelig del af Triumph salget i Danmark, har en indikation på 199.990 kr for en Rally Pro og 189.999 kr for en GT Pro. Vær opmærksom på, at det er indikationer og ikke den endelige pris.

Specifikationer

 

TIGER 900

TIGER 900

GT

TIGER 900

GT PRO

TIGER 900

RALLY

TIGER 900

RALLY PRO

Engine Type

Liquid-cooled, 12 valve, DOHC, in-line 3-cylinder

Capacity

888 cc

Bore Stroke

78 x 61.9 mm

Compression

11.27:1

Max Power

95.2 PS / 93.9 bhp (70 kW) @ 8,750 rpm

Max Torque

87 Nm @ 7,250 rpm

System

Multipoint sequential electronic fuel injection

Exhaust

Stainless steel 3 into 1 header system, side mounted stainless steel silencer

Final Drive

O-ring chain

Clutch

Wet, multi-plate

Gearbox

6 speed

Frame

Tubular steel frame, bolt on sub frame

Swingarm

Twin-sided, cast aluminium alloy

Front Wheel

Cast alloy, 19 x 2.5 in 

Spoked Tubeless, 21 x 2.15 in

Rear Wheel

Cast alloy, 17 x 4.25 in

Spoked Tubeless, 17 x 4.25 in

Front Tyre

100/90-19

90/90-21

Rear Tyre

150/70R17

150/70R17

Front Suspension

Marzocchi 45mm upside down forks, non-adjustable

Marzocchi 45mm upside down forks, manual rebound and compression damping adjustment, 180mm travel

(140mm GT LRH)

Showa 45mm upside down forks, manual preload, rebound damping and compression damping adjustment, 240mm travel

Rear Suspension

Marzocchi rear suspension unit, manual preload adjustment, 170mm rear wheel travel

Marzocchi rear suspension unit, manual preload and rebound damping adjustment, 170mm wheel travel (151mm LRH)

Marzocchi rear suspension unit, electronically adjustable preload and rebound damping, 170mm wheel travel

Showa rear suspension unit, manual preload and rebound damping adjustment, 230mm wheel travel

 

Front Brake

Twin 320mm floating discs, Brembo Stylema 4 piston Monobloc calipers. Radial front master cylinder, ABS

Twin 320mm floating discs, Brembo Stylema 4 piston Monobloc calipers. Radial front master cylinder, Optimised Cornering ABS

 

Twin 320mm floating discs, Brembo Stylema 4 piston Monobloc calipers. Radial front master cylinder, Optimised Cornering ABS

 

Rear Brake

Single 255mm disc. Brembo single piston sliding caliper, ABS

Single 255mm disc.

Brembo single piston sliding caliper.

Optimised cornering ABS.

Single 255mm disc.

Brembo single piston sliding caliper.

Optimised cornering ABS

Width Handlebars

830mm

930mm

930mm

935mm

935mm

Height

(Without Mirrors)

1410-1460mm

1410-1460mm

(1385-1435 mm LRH)

1410-1460mm

1452-1502mm

1452-1502mm

Seat Height

810-830mm

810-830mm 

(760-780mm LRH)

810-830mm

850-870mm

850-870mm

Wheelbase

1556mm

1556mm

(1545mm LRH)

1556mm

1551mm

1551mm

Rake

24.6 º

24.6 º

(24.1 º LRH)

24.6 º

24.4 º

24.4 º

Trail

133.3mm

133.3mm

(130.0mm LRH)

133.3mm

145.8mm

145.8mm

Dry Weight

192 kg

194 kg

(193 kg LRH)

198 kg

196 kg

201 kg

Tank Capacity

20 L

20 L

20 L

20 L

20 L

Fuel Consumption

5.2l/100 km (55.4 MPG)

CO2 Emissions

EURO 5 Standard: 119 g/km

 MARZOCCHISHOWA
TIGER 900TIGER 900 GTTIGER 900 GT PROTIGER 900 RALLY & RALLY PRO
Front45mm USD cartridge forks
Non adjustable
180mm wheel travel
45mm USD cartridge forks
Manual adjustment of compression & rebound damping
180mm wheel travel
45mm USD cartridge forks
Manual adjustment of compression & rebound damping
180mm wheel travel
45mm USD cartridge forks
Manual adjustment of preload, rebound & compression damping
240mm wheel travel
RearGas pressurised RSU Manual preload adjustment
170mm wheel travel
Gas pressurised RSU Manual preload adjustment & rebound damping adjustment
170mm wheel travel
(151mm LRH version)
Gas pressurised RSU, electronically adjustable for preload & rebound damping
170mm wheel travel
Gas pressurised RSU, adjustable for preload & rebound damping
230mm wheel travel

 

Kommentarer
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg MC mærke