Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Gør det selv Cafe Racer
Gør det selv Cafe Racer
Gør det selv Cafe Racer
Gør det selv Cafe Racer
Gør det selv Cafe Racer
Gør det selv Cafe Racer
Gør det selv Cafe Racer
Gør det selv Cafe Racer
Gør det selv Cafe Racer
Gør det selv Cafe Racer
Gør det selv Cafe Racer

Gør det selv Cafe Racer

Komplette Cafe Racer ombygnings kits fra CRK

 
Det er kun de allermest uopmærksomme motorcyklister, som ikke har bemærket de senere års omsiggribende trend med retroinspirerede motorcykler.
En trend der yderligere forstærkes af motorcykelproducenterne, som er hoppet med på vognen, og med jævne mellemrum lancerer den ene retroinspirerede model efter den anden.

Kort fortalt har Cafe Racer konceptet sin oprindelse i græsrodsbevægelsen i de tidlige 1960'ere i England, hvor den rebelske ungdom ombyggede og strippede motorcyklerne for overflødig vægt.
Lav vægt var lig med øget performance, når der blev kørt ræs mellem de populære cafeer, og der kunne høstes yderligere respekt med det helt rigtige udseende.

Vi gør-det-selv forskelligt
I vore dage er konceptet gået hen og blevet delvist kommercielt, men der findes stadig entusiaster, som kaster sig over gør-det-selv projekter hjemme i garagen.
Nogle bruger enorme ressourcer i form af tid og penge på ombygningen inden det personlige kunsthåndværk står færdigt, og andre nøjes med at afmontere sidedækslerne, montere et alternativt sæde og vikle en gang power-wrap om udstødningens forrør.
For sidstnævnte gruppes vedkommende er det ikke nødvendigvis udtryk for manglende vilje, men er nogle gange også et udslag af, at ambitionerne overgår evnerne.
Det ér altså ret forskelligt hvordan vores hænder er skruet på, og nogle har større flair for at håndtere værktøj end andre, når stumperne skal modificeres eller fabrikeres.

Hvis ambitionerne overgår evnerne
Fælles for mange af gør-det-selv ombygningerne er, at udgangspunktet ofte er en motorcykel af ældre dato.
Flere virksomheder tilbyder at udføre ombygningen, og der findes et stort antal dedikerede steder for indkøb af reservedele til din egen personlige Cafe Racer.
For dem som ikke har mulighed for - eller evnerne til - at udtænke designet, støbe i glasfiber, svejse og fabrikere stumper, men gerne selv vil stå for montering, er der hjælp at hente hos firmaer som engelske CRK. 

Cafe Racer Kits som virksomheden hedder, er nemlig leveringsdygtige i flere ombygnings sæt, som ganske enkelt bare skal sendes til maleren inden montering.     
Her kan du blandt andet købe et komplet Cafe Racer kit til din 1998-2004 Yamaha Fazer 600 - hvor der ganske vist skal skæres i stellet - men sættet indeholder alt der kræves til ombygningen.
CRK's hjemmeside kan du se en række videoer, som eksempelvis denne video der ikke blot viser en ombygget Fazer 600, men også hvordan det godt brugte udgangspunkt fra 2002 forvandles.
Altså en gør-det-selv guide på video.


Et ofte brugt udgangspunkt på den hjemlige scene er Honda CX 500 med kælenavnet gyllepumpen.
Også her er CRK klar med fiks og færdige løsninger, hvor du kan vælge mellem et Cafe Racer kit eller Roadster sættet.
Se Honda CX 500 iklædt Cafe Racer kittet i videoen her.


På CRK's hjemmeside kan du også se en video med Roadster versionen, men vi synes også lige denne ombyggede Triumph Sprint ST fortjener lidt opmærksomhed. Kittet passer på modelårgangene 1998-2004.


På hjemmesiden kan du også hente inspiration fra tidligere kunders projekter og se hvilke kits samt hvilke andre stumper virksomheden tilbyder.
Derudover er der også et ganske fornuftig udvalg af oplysende videoer og du kan faktisk også downloade en vejledning, som fortæller hvordan man skiller et ComStar hjul ad.
En prisliste for hjul til dit eget projekt kan du såmænd også finde.

Kommentarer
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg MC mærke