Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Eventyr for begyndere
Eventyr for begyndere
Eventyr for begyndere
Eventyr for begyndere
Eventyr for begyndere
Eventyr for begyndere
Eventyr for begyndere
Eventyr for begyndere
Eventyr for begyndere
Eventyr for begyndere
Eventyr for begyndere
Eventyr for begyndere
Eventyr for begyndere
Eventyr for begyndere
Eventyr for begyndere
Eventyr for begyndere
Eventyr for begyndere
Eventyr for begyndere
Eventyr for begyndere
Eventyr for begyndere
Eventyr for begyndere
Eventyr for begyndere
Eventyr for begyndere

Eventyr for begyndere

Har en 650 kubik allroader pondus nok til et lille eventyr med oppakning på bjergveje? Vi finder svaret på en dobbelttest af to prisstærke eventyrcykler i Norge

 

Adventuremaskiner, eventyrcykler, allroadere, enduromotorcykler – kært barn har lange navne, og de højbenede maskiner skyder op i disse år som elefantgræs på savannen.


Ligesom i bilernes verden er der gået SUV, SAV, crossover osv. i den, og markedsudviklingen er den samme: Først købte dem med et reelt behov, så fulgte dem med et af-og-til behov, og nu kommer alle vi andre, der som regel bare må drømme om at have tid og råd til at drage på eventyr. Uanset motivet, så boomer salget, og alle producenter danser lystigt om den højbenede guldkalv med flere nye modeller.

Stamfaderen og referencepunktet i dén verden er selvfølgelig BMW R 1200 GS – cyklen alle vil slå. Men eftersom der hurtigt løber over 300.000 kr. på regningen med lidt udstyr, så er der mange gode alternativer til langt sjovere priser.


Indstigningsklassen byder bl.a. på Suzuki V-Strom 650 XT og Kawasaki Versys 650, som vi rider ud med til denne dobbelttest. Prisskiltene siger knap 110.000 kr. for Suki'en og knap 117.000 kr. for Kwak'en, og jeg siger bare: Masser af value for money.


Vi rider ud med til denne dobbelttest med masser af value for money


Der er ikke noget at sige til, at de langbenede er blevet så populære, for i begge tilfælde får man nærmest tre cykler i én: En praktisk allrounder til pendling og anden transport, en sjov søndagscykel, der gør en pæn figur på snoede sogneveje, samt en fysisk stor og komfortabel touringmaskine til nye eventyr.

Versys 650 er den frække og sporty - både at se på og køre på. Årets opdatering har i første række gjort megen gavn for designet, hvor de lodrette pædagogbriller er afløst af et par ordentlige forlygter. Nu er de til at holde ud at se på med skarptskårne dobbeltlygter, der glider over i lige så skarpe linjer på tanken. Sådan! En lille kæk "underlæbe"-spoiler under styrkåben og (selvfølgelig) bølgeskiver for og bag fremhæver, at her kommer lidt sjov i gaden. Signaturfjederen til bagsvingeren viser som hidtil de tekniske familiebånd til ER-6 - her i en fræk rød farve.


V-Strom 650 stiller op i XT-udgaven med bl.a. egerfælge og det der store "næb" under forlygten, der åbenbart skal pryde/plage designet på den slags maskiner. Den er fysisk større, og både visuelt og bag styret fremstår den med mere pondus på godt og ondt. En stor og stilren maskine med flotte svungne linjer og et stærkt strejf af eventyr.


Egerfælge på Suzuki


Ikke overraskende er Versys den mest agile med sit mere sporty koncept, lidt stejlere forgaffel og 17 tommer forhjul. Trods de lange ben er den primært til asfalt og en rigtig Kawasaki i sin væremåde. Den 649 kubik paralleltwin har fået lidt mere træk i mellemområdet og har nu 69 heste, der vrinsker lystigt op i omdrejninger.


Man sidder tættere på styret og knap så tilbagelænet som på V-Strom med en fin balance mellem aktiv kørestilling og udmærket komfort. Efter en lang dag i sadlen kan man dog godt mærke, at man har siddet med kronjuvelerne op af tanken, hvor rivalen har et mere afrundet sæde fortil.


På Suzuki'en er stilen mere tilbagelænet - både bogstaveligt og overført. Man sidder lidt længerere fra styret, som også er lidt bredere (dog samme bredde inkl. styrvægtene på Kawa'en), og det store 19 tommer hjul giver en tydelig træghed/stabilitet i bevægelserne. Det er selvfølgelig ekstra markant, når man hopper imellem dem, men primært et spørgsmål om tilvænning. Den smyger sig fint rundt i snævre hårnåle, så hvis du er svingglad, behøver 19 tommer forhjulet ikke være en være en showstopper.


Dn 645 kubik V2-er med 67 hk på V-Strom er knapt så omdrejningsvillig, men trækker til gengæld helt rent fra 3.000 omdrejninger. Man behøver ikke nødvendigvis skifte ned fra sjette gear, når man triller gennem en by, og det er dejligt, når man er i doven cruisermode. Det hører dog med til historien om omdrejninger, at vi fik en spritny democykel lige ud af kassen med blot én enkelt kilometer på klokken, så vi var ekstra god ved den de første 1.000 kilometer. Iøvrigt flot gået af Carstens MC i Varde at indregistrere en ny demo og dermed løfte en opgave, som egentlig burde ligge hos importøren.


Vægtmæssigt er de to cykler helt på linje med 215 og 216 kilo, og faktisk svarer det ekstra kilo fuldtanket vægt på Kawa'en til den ekstra liter i dunken - 20 liter mod 21 liter. Med vores morfar-tempo (fartbøder er på højde med fjeldene i Norge) var mange stints på mere end 300 km, og vi nåede på et tidspunkt over 27 km/liter på V-Strom. Versys klarede typisk et par kilometer mindre på literen - også fordi den indbyder til flere omdrejninger.


Versys lokker med flere omdrejninger og mere sport


Versys har med opdateringen fået to liter større tank, samt bl.a. et stærkere bagstel, så den bedre kan håndtere høj touringvægt. Samtidig er der kommet drejehåndtag, så fjederforspændingen nemt kan justeres i forhold til større vægt ligesom på V-Strom.


Kawasaki'en har nu integreret ophæng til sidetasker i passagerbøjlerne, så der ikke hænger et stativ og stritter. De nye tasker ser godt og velintegrerede ud på billeder, og praktisk nok flugter de lige nøjagtigt med styrbredden. Men som solokører er der fint plads til at surre bagage på det brede bagsæde.

På V-Strom er der endnu mere plads på bagsædet, og man kan brede sig indover en bagagebærer, der er standard i forlængelse af passagerbøjlerne. Det giver et praktisk pluspoint, så man er helt fri for kontakt med bagagen, hvis man f.eks. kører med to pølsetasker, som vi gjorde. Og skal man på længere ture kan man selvfølgelig gå all in med righoldigt udvalg af tasker og topbokse til begge maskiner.


Mens vi er ved dén del, så lad os bare slå fast: 650 kubik er rigeligt til et eventyrridt, og begge maskiner har bundtræk nok til at begå sig på stejle bjergveje og i hårnålesving. Momentet er 64 Nm ved 7.000 omdrejninger på Versys og 60 Nm ved 6.400 omdrejninger på V-Strom. Ikke prangende, men nok til masser af spas - også på de stejle fjeld - i hvert fald så længe man er alene på cyklen. Hvis man jævnligt skal på langtur med to og måske også med længere, hurtige motorvejsridt sydpå, så er det værd at overveje de 1.000 kubik storesøstre. Og ellers kan man roligt bruge pengene på en ekstra tur eller to om året - især hvis turene går nordpå...


I denne klasse må man kigge langt efter traction control udover den ”indbyggede” i kraft af momentet, som ikke lige river tæppet væk under én på vej ud af svingene. Versys har bedre fat i den gode asfalt med sin Dunlop Sportmax gadedæk, mens de lidt grovere Bridgestone Trail Wing på V-Strom giver mere ro i sindet på grusveje. Kawa'en er naturligt mere sporty og en spids hårdere sat op med sin upsidedown gaffel (med SFF-system - fjeder i det ene ben og dæmper i det andet). Men komfortmæssigt koster det først noget i forhold til V-Strom, når asfalten bliver rigtig dårlig. Bremserne er nemt doserede på begge maskiner med lidt mere bid i Versys - dog igen med forbehold for, at klodserne på den spritnye V-Strom lige skulle files til.

På udstyrssiden noterer vi et plus til V-Strom for flere informationer i displayet med bl.a. luft- og motortemperatur samt gearindikator, som mangler på Versys. Desuden er der frostalarm, som først blinker og siden lyser konstant. En god touringdetalje, hvis fingrene skulle være i tvivl, når temperaturen runder tre grader på vej over et pas.


Som skifteknap til informationerne har Suzuki valgt at bruge den sædvanlige knap til overhalingsblink, som til gengæld er rykket op ovenpå håndtaget til venstre tommelfinger. En dum beslutning, som får én til at skifte display i en skarp situation i stedet for at blinke. Man måtte hellere bruge tommelfingeren til infoskift, som man alligevel først foretager, når der er ro på vejen.


Suzukis spøjse skiftedetalje


Kawa'en får et plus for trinløst justerbart kåbeglas via to fingerskruer, mens det er fast på Suki'en. Begge kåber giver passende læ for testholdet på 178 og 185 cm.


Justerbar kåbeglas på Kawasaki


Og hvad skal man så vælge? Tjaeh – fedtspiller-svaret er selvfølgelig, at det kommer an på dit temperament og kørestil - se ovenfor. Versys til sport, spas og primært asfalt, men også til seriøs touring og lidt grus, hvis du ender dér. V-Strom til touring, spas og gerne lidt let terræn, men også til seriøs spas og lidt sport, hvis du skal hænge på en Versys.


I min bog og i betragtning af komfort og prisniveau, så vinder V-Strom. Det gælder især, hvis du tager den ”civile” udgave, som i praksis tilbyder det samme til knap 100.000 kr. Uanset hvad, så vil jeg ikke tøve med at kalde den lille V-Strom for en discount-GS'er - ment på den positive måde, hvor man får mere, end man betaler for. Og skal der være eventyr, så lad der være eventyr - så kan man lige så godt køre nedad den vej med lidt konsekvens og grove dæk.


Som MC-type kommer begge maskiner ud som klar vinder efter fire dage og et par tusind kilometer. Min køremakker og undertegnede har begge en Honda VFR i stald, som vi egentlig havde glædet os til at lufte. For bare nogle år siden havde den type cykel været det oplagte svar på lidt sportstouring. Men efter første langtur på en eventyrcykel må vi overgive os.


Konceptet sidder lige i skabet både på fornøjelse og komfort, og selv min makker på langt over 50 sad godt og længe i sadlen.


Og så det måske allervigtigste - alt det oppe i hovedet: Eventyrcyklerne giver nemlig også en ekstra dimension til den der frihedsfølelse, der hører til motorcykler. Her bekymrer man sig ikke så meget om, hvor vejen og dens tilstand ender. Eller om den i det hele taget bare ender...


Her er turbeskrivelsen fra den samlede test i Norge

Kommentarer
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg MC mærke