Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
EICMA: BMW præsenterer F 900 R og XR
EICMA: BMW præsenterer F 900 R og XR
EICMA: BMW præsenterer F 900 R og XR
EICMA: BMW præsenterer F 900 R og XR
EICMA: BMW præsenterer F 900 R og XR
EICMA: BMW præsenterer F 900 R og XR
EICMA: BMW præsenterer F 900 R og XR
EICMA: BMW præsenterer F 900 R og XR
EICMA: BMW præsenterer F 900 R og XR
EICMA: BMW præsenterer F 900 R og XR
EICMA: BMW præsenterer F 900 R og XR
EICMA: BMW præsenterer F 900 R og XR
EICMA: BMW præsenterer F 900 R og XR
EICMA: BMW præsenterer F 900 R og XR
EICMA: BMW præsenterer F 900 R og XR
EICMA: BMW præsenterer F 900 R og XR
EICMA: BMW præsenterer F 900 R og XR
EICMA: BMW præsenterer F 900 R og XR
EICMA: BMW præsenterer F 900 R og XR
EICMA: BMW præsenterer F 900 R og XR
EICMA: BMW præsenterer F 900 R og XR
EICMA: BMW præsenterer F 900 R og XR
EICMA: BMW præsenterer F 900 R og XR
EICMA: BMW præsenterer F 900 R og XR
EICMA: BMW præsenterer F 900 R og XR
EICMA: BMW præsenterer F 900 R og XR

EICMA: BMW præsenterer F 900 R og XR

Større motor og ny elektronik på BMW's helt nye F 900 R og F 900 XR

 

Ok, den havde vi ikke lige set komme. Bedst som vi spåede en BMW F 850R, kom BMW os i forkøbet hvad motorstørrelsen angår. Så det blev en F 900R, men oven i købet også en F 900XR. 

F 900R beskrives som en roadster for underholdende og ukompliceret kørsel, mens F 900XR er i det mere boomende Adventuresegment. To modeller, som i bund og grund deler samme platform, men med enkelte, vigtige forskelle. Størst er forskellen i siddeposition, som på R-modellen er sportslig aktiv, mens den er mere afslappet på den høje XR.

Starter vi med XR'en, er det nærliggende sammenligne med den lidt større S 1000XR, som også er en Adventuremaskine af de hurtigere. Forvent ikke de vilde terrænegenskaber, men på de krogede bjergveje, er den svær at slå. Siddestillingen er oprejst og komfortabel, så oversigtsforholdene er gode. Vindskærmen er variabel.

R er visuelt mere i naked-bike gruppen, med en kraftig front, fancy LED-lys og en kort bagende. 

Standardudstyr omfatter LED-lys og mulighed for opkobling med smartphone. Aktivt kurvelys, nøglefri, og automatisk nødopkald er nu også muligt. 

Modellerne deler naturligvis motor og stel. Den tocylindrede motors ydelse er på 105 hk, som følge af vækst i slagvolumen, så motoren nu er en 895 cc, mod tidligere models 853 cc. Det er muligt at købe en version med 48 hk til A2 kørekort.
Udstødningssystemet er for en stor dels vedkommende placeret nederst og har, ifølge BMW, en lækker lyd. Det er også muligt at tilkøbe ekstra køreprogrammer, ligesom der også er mulighed for at lege med indstillingerne i traction control. Standard-køreprogrammerne hedder Rain og Road. Og hvis der er økonomisk råderum til flere flueben på listen med ekstraudstyr, er det også muligt at tilkøbe elektronisk justerbar affjedring, nemlig BMW's Dynamic ESA (Electronic Suspension Adjustment). Så kan man diskret opjustere affjedringens hårdhed, uden at behøve fortælle bagsædepassageren, at røven ikke bare ser stor og tung ud i de bukser.

Fjedervandringen fortil er 135 mm for R og 170 mm for XR, mens det bagtil er 142 mm for R og 172 mm for XR. 

Maskinerne har også upside-down forgaffel og den dobbelte alu-svingarm kontrolleres af en enkelt mono-shock.

XR's tank kan indeholde 15,5 L, mens R har mere beskedne 13 L's indhold. Sædehøjden bliver 815 mm for R og 825 mm for XR - men der er som vanen byder muligheder for hæve- eller sænkingssæt.


De danske priser er ikke offentliggjort endnu.
Kommentarer
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg MC mærke