Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Egoistens retro drøm
Egoistens retro drøm
Egoistens retro drøm
Egoistens retro drøm
Egoistens retro drøm
Egoistens retro drøm
Egoistens retro drøm
Egoistens retro drøm
Egoistens retro drøm
Egoistens retro drøm
Egoistens retro drøm
Egoistens retro drøm
Egoistens retro drøm
Egoistens retro drøm
Egoistens retro drøm
Egoistens retro drøm
Egoistens retro drøm
Egoistens retro drøm

Egoistens retro drøm

Triumph Bonneville Bobber


Gennemført retro stil 
Ikke kun livslangt passionerede motorcyklister med en dåbsattest gulnet af ælde værdsætter designteamets indsats, når blikket løber henover Triumph Bonneville Bobber, for modellen er også faldet i yngre hipsteres smag.

Kendere med sans for detaljer bemærker benzinindsprøjtningens spjældhuse imitere karburatorer, motoren der visuelt fremstår som en pre-unit enhed (betegnelsen for tidlige Triumph motorer med seperat motor-gerakasse), det massive baghjulsnav som vækker associationer til nav-affjedringen på fortidige klassiske Triumph modeller, egerfælge, klassisk udseende batterikasse og et væld af andre features.

Her er rigeligt at fryde sig over for både Classic nørder, retro-freaks og dem der bare synes om cool motorcykler, og lad os bare slå en ting HELT fast med det samme.
Triumph Bobber ser herre fed ud, og ALLE vi har mødt under prøvekørslen har givet udseendet en fed tommel op. Mange ejere har verden over langet depositum over disken i god tid før leveringsdatoen. 

Teknik
Udover at Triumph Bobber's vandkølede 1197cc overkvadratiske 8 ventilers 270 graders twin med en enkelt overliggende knastaksel, i modificeret konfiguration nedarves fra Triumph Bonneville T120, er der tale om en helt ny gennemført retro motorcykel.

Pre-unit lignende motor

Modellen oser langt væk af "Form over funktion" med en enkelt dobbeltstemplet flydende bremsekaliber monteret på den konventionelle 41mm KYB forgaffel, stiv-stel look med fornemt camoufleret monoshock KYB bagdæmper under enkeltmandssædet, men får samtidig elegant modspil af nutidige tiltag som ABS, traction control, ride-by-wire teknik, køre-modes road og rain, et udvalg af LED lygter, og mulighed for tilvalg af moderne bekvemmeligheder som eksempelvis varme i håndtag og fartpilot.

100/90x19 fordæk med en akselafstand på 1510mm hen til 150/80x16 bagdækket er langt fra sportslige specifikationer, og ekvipagens angivne vægt på 228kg indikerer anvendelse af gedigne materialer.

On the road again
Benet svinges over det faconskårne enkeltmandssæde, som umiddelbart føles velformet men meget fast polstret.
Sædehøjden på 690mm tillader begge ben solidt plantet i jorden, placeret bagved fodhvilerne som i semi-cruiser stil er monteret relativt langt fremme.
Sædet er højde/længdejusterbart, og instrumenteringens vinkling er ligeledes justerbar for optimal aflæsning.

Ego-sæde justerbart i højde og længde

Armen rækker ned og vrider tændigsnøglen på højre side, startknapppen som er kombineret med dødemandsknappen aktiveres, og motoren vækkes til live.
Den kabeltrukne Torque-Assist kobling aktiveres, første gear klikkes i, den herligt tykke gasrulle vrides, og der sættes i gang med en cool buldren fra de to slash-cut udstødningsrør.

Førerstillingen er umiddelbart mere komfortabel end forventet, med nær strakte arme på det 800mm brede styr når ryggen er rank.
Fødderne er placeret relativt langt fremme hvilket giver en 90 graders knævinkel.... altså lidt som at sidde på en komfortabel stol.
Udsynet i de styr-ende monterede sidespejle er ganske glimrende, og for at gøre tingene i spejlet lidt mindre får gassen et ekstra vrid.

Motoren svarer ivrigt på gassen, måske endda så ivrigt at nogle vil finde gasresponsen en kende unøjagtigt nervøs, og de 77 virile hestekræfter trækker energisk til omdrejningsbegrænseren sætter en stopper for projektet ved 7000 omdr.

At båle rundt med mange omdrejninger passer ikke helt ind i stilen, hvor kørsel i området 3000-5000 omdr. er langt mere tilfredsstillende, hvilket stemmer meget godt overens med et maks moment på 106Nm v. 4000 omdr.
Her lyder udstødningen fedest, og kraftoverskuddet føles større end de faktisk tal angiver.

Det er så fedt og lyder så cool når denne gennemførte retro-drøm får gas ud af svingene, og netop udgangen af sving er det sjoveste når Bobberen køres på krøllede veje
Den lidt ukonventionelle hjulbestykning kræver tilvænning ved indgangen til sving, og selv ved slalomkørsel fornægter det enorme for(pariser)hjul sig ikke.

Bobberens lange akselafstand kombineret med 19" forhjulet er ikke den optimale opskrift på en dedikeret svingæder.
Men når tilvænningsfasen er overstået, belønnes føreren med overraskende god frihøjde ved nedlægning, og det kræver pænt inspireret kørsel før fodhvilerne skraber i.
Fodhvilernes heltebolte er i øvrigt så korte, at støvlens hæl må bære sin del af byrden hvis fodhvilerne fra tid til anden kysser asfalten.

Affjedringens begrænsede vandring med 90mm for og 77mm bag kunne fremmane en vis skepsis, men de få ups'ere vi havde kunne ikke tilskrives affjedringen som sluger de værste ujævnheder tilfredsstillende.

En enkelt bremseskive forrest

Det gennemførte retro koncept med flydende 2-stemplet bremsecaliper som napper om en enkelt 310mm bremseskive forrest fungerer rigtig hæderligt, men der kræves voksent aktiveringstryk og dermed flere fingre på grebet når der gås til stålet.
Men hvem køber egentlig en bobber for at fræse rundt på de mindste snørklede sogneveje, og panikbremse med en lille angst-prut ind i hvert eneste sving.
Med 9,1 liter i dunken skal der nok alligevel også tankes nogle gange inden man kaster sig over en tur til alperne.

Næh, Bobberen gør sig allerbedst som feeed cruiser på landevej eller i byen, når hastigheden afpasses så de heldige tilskuere får tilpas god tid til at nyde synet og udstødningernes herlige pludren. 

Negativt
Det største ankepunkt ved Bobberen, er at føreren ikke har mulighed for at køre bagved eller ved siden af sig selv.
Man fratages muligheden for på afstand at nyde synet af skønheden, hvor bagskærmen på hyggelig vis følger baghjulets bevægelser.

Konklusion
Triumph Bobber er konstrueret efter opskriften "Form over funktion", så det giver ingen mening at fokusere udelukkende på køreegenskaberne.
Købere som langer kr.225.999,- over disken får naturligvis en velfungerende kørbar motorcykel, men først og fremmest et 100% gennemført retro stilstudie tilsat et dygtig integreret mål sikkerheds og komfort fremmende tiltag.

Drengeværelsets plakater med de originale Speed Twin, Thunderbird og lignende, er med Bobberen genoptrykt og levendegjort i ny og forbedret form.
Smør mundtøjet og forbered dig på uopfordrede henvendelser når du parkerer foran cafeen, på havnen eller træfpladsen.
Kommentarer
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg MC mærke