Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Ducati 1299 Panigale – jubilæumsmodel 2017
Ducati 1299 Panigale – jubilæumsmodel 2017
Ducati 1299 Panigale – jubilæumsmodel 2017
Ducati 1299 Panigale – jubilæumsmodel 2017
Ducati 1299 Panigale – jubilæumsmodel 2017
Ducati 1299 Panigale – jubilæumsmodel 2017
Ducati 1299 Panigale – jubilæumsmodel 2017
Ducati 1299 Panigale – jubilæumsmodel 2017
Ducati 1299 Panigale – jubilæumsmodel 2017
Ducati 1299 Panigale – jubilæumsmodel 2017
Ducati 1299 Panigale – jubilæumsmodel 2017

Ducati 1299 Panigale – jubilæumsmodel 2017

Kun 500 producerede 1299 Panigale S 2017 i jubilæumsversion, markerer 90år med Ducati

 
Video
I Ducati's jubilæumsår skal der naturligvis markeres med en model der viser at Ducati kan. Ducati kan en hel masse og har gennem tiden leveret et utal af fantastiske motorcykler. 90 år – altså siden 1926 er der blevet lavet Ducati motorcykler.


Jubilæumsmodellen er lidt vild, 205hk Ducati superquadro (overkvadratisk 1,91:1) 1285ccm motor. Voldsomt store stempler med kort slaglængde. For at slå motoren i gang har man valgt at lave en tryk regulering, forenklet er det en ventil ekstra, alene til start og lave omdrejninger. Det giver lidt roligere tomgang og selvfølgelig en lettere start. Det betyder at starteren er gjort mindre og derfor er lettere. 

Det er naturligvis ikke det eneste, elektronikpakken er helt på toppen. Fuld ride by wire, altså slut med kabler mellem gashåndtag og indsugning. Det betyder at motorstyringen kan regulere indsugningen så alt passer lidt bedre sammen. Det gør det muligt at tilbyde forskellige modes effekten skal slippes løs i. 

Styringen af 205hk, kræfter der er nået et level hvor det er voldsomt, er der naturligvis tænkt på. Traktionkontrol (DTC), Forhjulsløft kontrol ”wheelie” (DWC), motorbremsekontrol (EBC) kombineret med styring fra Bosch. Styringen fra Bosch er enerti regulering groft sagt ”Inertial Measurement Unit (IMU), for at opnå kontrol med hjulspind i bagenden. 

Semi aktiv affjedringen fra Öhlins med elektronisk justering. Foran er det NIX-30 forgaffel og bagpå er det TTX. Det snakker selvfølgelig sammen med IMU systemet. Der justeres derfor løbende under kørsel, så affjedringen er optimal i forhold til det mode chaufføren har valgt.

Motoren er integreret i en monocoque ramme, perfekt basis for at slippe de 205hk fri. Der er tale om en gadeversion af en motogp maskine. Der er ingen tvivl om at sådan en fætter er vild, måske er den ikke topegnet til at hente rundstykker ved bageren på, men noget med fart og bane er vidst livretten. 

Det er udviklingen der er spændende. En jubilæumsmodel i 500 eksemplarer er først til mølle, og hvert enkelt eksemplar har en nummereret plade, hvor nummeret er skrevet med laser. 

Toppen af teknologien i dag, de fineste materialer, 1299 Panigale S repræsenterer essensen af Ducati passion og præstation.
Kommentarer
axel
axel 23/9 2016 kl. 0:58
Ducati navnet har ganske vist eksisteret i 90 år, men det var først efter 2. Verdenskrig at Ducati begyndte at lave motorcykler. Inden da producerede fabrikken bl.a. Elektriske komponenter, radioer og foto apparater. De ældste Ducati motorcykler (knallerter) er omkring 70 år gamle.
cowboyjoe
cowboyjoe 24/9 2016 kl. 20:20
axel - tak for god indsigt og historie. Måske du kan erindre hvornår Ducati begyndte at lave de klassiske v2 motorer?
axel
axel 24/9 2016 kl. 22:56
De første v2 motorer blev konstrueret af Ducatis guru, chefingeniør Fabio Taglioni, i 1970. Den første gademodel var GT 750, som kom på markedet i 1971, og det store gennembrud for v2'erne kom i 1972 da Paul Smart og Bruno Spaggiari sensationelt besatte 1. og 2. pladserne i 200 Mile Racet på Imola banen. Dette løb er gået over i historien som begivenheden der startede Ducatis glorværdige Racing historie.
cowboyjoe
cowboyjoe 25/9 2016 kl. 12:03
Det skyldtes vel også udviklingen af deres desmodromiske ventilstyring, som jeg mener blev udviklet tidligere end 1970, men som også blev andvendt på alle deres højtydende v2 motorer. Med denne teknologi kunne opnå højere omdrejningstal end konkurrenterne?
Skuffe
Skuffe 25/9 2016 kl. 18:16
@ cowboyjoe:
Den desmodromiske ventilstyring blev udviklet på et tidspunkt, da metallurgien ikke havde nået samme udviklingsstade som i dag. Fjederstål lod dengang meget tilbage at ønske, og metaltrætte, knækkede ventilfjedre kostede mange højtydende motorer (flymotorer, racerbiler, racermotorcykler, speedbåde) livet. Desuden bevirkede den ringere fjederevne, at omdrejningstallet begrænsedes; ventilen skulle jo gerne nå at lukke, inden stemplet vendte tilbage. Hen til kommoden og tilbaws igen.
Ved desmodromisk ventilstyring, dvs. knastaksel-tvangsstyret ventil-LUKNING via vippearme, er det teroretisk umuligt at overdreje motoren. Derfor kan en desmodromisk motor køres langt op over 10.000 omdrejninger. Hér er det ikke ventilfjedrene, som begrænser omdrejningstallet, men andre komponenter i motoren.
Man kan med en vis ret argumentere, at udviklingen inden for fjederståls-metallurgi har gjort desmodromisk ventilstyring af historisk interesse, men... der er s'gu noget ur-fedt over en Ducatis bum-bum-bum-bum V2-motorlyd kombineret med den metalliske klapren fra ventilmekanismen, og det ærkeitalienske, Ferrari-agtige vræl over motoren, som består af en kombination af indsugning og udstødning, når man vrider øret på den. Når italiensk finmekanik endelig fungerer, er det i sandhed smukt. Che bella macchina!
cowboyjoe
cowboyjoe 29/9 2016 kl. 22:54
@ Skuffe:
Tak for den fine forklaring. Men fedt at Ducati stadig holder fast i teknologien til trods for at andre systemer til styring af ventiltiming har overhalet de flamboyante italienere!
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg MC mærke