Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Bomben sprang ved EICMA
Bomben sprang ved EICMA
Bomben sprang ved EICMA
Bomben sprang ved EICMA
Bomben sprang ved EICMA
Bomben sprang ved EICMA
Bomben sprang ved EICMA
Bomben sprang ved EICMA
Bomben sprang ved EICMA
Bomben sprang ved EICMA
Bomben sprang ved EICMA
Bomben sprang ved EICMA
Bomben sprang ved EICMA
Bomben sprang ved EICMA
Bomben sprang ved EICMA
Bomben sprang ved EICMA
Bomben sprang ved EICMA
Bomben sprang ved EICMA
Bomben sprang ved EICMA
Bomben sprang ved EICMA
Bomben sprang ved EICMA
Bomben sprang ved EICMA
Bomben sprang ved EICMA
Bomben sprang ved EICMA
Bomben sprang ved EICMA
Bomben sprang ved EICMA
Bomben sprang ved EICMA
Bomben sprang ved EICMA
Bomben sprang ved EICMA
Bomben sprang ved EICMA
Bomben sprang ved EICMA
Bomben sprang ved EICMA
Bomben sprang ved EICMA
Bomben sprang ved EICMA
Bomben sprang ved EICMA
Bomben sprang ved EICMA

Bomben sprang ved EICMA

Bimota Tesi H2 afsløret

 
Rygtebørsen har i nogen tid sydet, med spekulationer om et fremtidigt samarbejde mellem Bimota og en større motorcykelproducent. Det kunne du læse her på MagaCin i September måned.
Kort tid før Kawasaki's officielle pressepræsentation ved årets store mc-messe EICMA i Italien, kom det da også MagaCin's udsendte for øre, at der var noget helt specielt under opsejling. Der blev hvisket intenst og hemmelighedsfuldt i afsides kroge, hvor navnene Bimota og Kawasaki jævnligt blev nævnt kort efter hinanden.

Bomben sprang ved EICMA
Den italienske producent Bimota der blev grundlagt i 1973, har gennem årene været markeret sig med eksklusive motorcykler og karakteristisk design. Bimota er fortrinsvis kendt for opsigtsvækkende motorcykler baseret på allerede eksisterende højt ydende motorer fra andre mærker, og ved årets EICMA så vi konceptet videreført i en uventet retning.
Bimota har sammen med Kawasaki Heavy Industries holdt kortene meget tæt til kroppen om det mulige fremtidige samarbejde, indtil bomben sprang ved dette års EICMA. Her blev vi ikke blot gjort bekendt med, at KHI har købt 49,9% af aktierne i Bimota, men også at tankerne om et samarbejde der tog sin begyndelse for tre år siden, har båret frugt i form af en ny model ved navn Bimota Tesi H2.

Motorcykelnørder genkender navnet Tesi fra tidligere Bimota modeller, og husker med garanti også tidligere eksempler fra producenten med svingaffel forrest og nav-styring.
Denne konstruktions fordele og ulemper dykker vi ned i en anden gang, og lader i stedet overraskelsen sætte sig. Vi læner os tilbage i stolen, trawler gennem de første billeder og ser den første offentliggjorte video med den nye Bimota Tesi H2.


Tekniske informationer halter bagud
Hvor motorcykelproducenterne gerne deler billeder af nye modeller hurtigst muligt, er det snarere reglen end undtagelsen, at det halter lidt bagefter med de tekniske informationer.
Sådan forholder det sig også med denne nyhed.
Men som modelnavnet mere end antyder, gemmer der sig en kompressorbestykket Kawasaki H2 motor under kåbedelene.
Lad os bare gætte på, at motoren der i forskellige nuværende Kawasaki modeller yder mellem 200 og 300 hestekræfter, i hvert fald nok ikke bliver droslet til ukendelighed.

Ydelse, vægt, hvilke forbremser der gemmer sig under forskærmen og andre specifikationer, har vi ingen præcise data på, så vi venter stadig i spænding på det officielle datablad.
Men vi kan med egne øjne konstatere, at de forreste bremsecalipere fra italienske Brembo er radialt monterede... M50, Stylema eller noget helt nyt?... og at affjedring samt styrdæmper er leveret af svenske Öhlins.
Bemærk ledningerne der fører ud fra affjedringens 2 stk. dæmpere, som er er monteret parallelt foran baghjulet, hvilket indikerer elektronisk reguleret affjedring. Se også de to betjeninger for hydraulisk fjederforspænding, der er placeret på højre side nær støddæmperne.

De mest bemærkelsesværdige aspekter ved nyheden, er selvfølgelig forhjulet, der over en fast aksel styres via forhjulets nav, samt den forreste svinggaffels affjedring, der varetages af dæmperheden bagude.

 

Eksklusive komponenter
Billedgalleriet viser eksklusive komponenter som bremser fra Brembo og affjedring samt styrdæmper fra Öhlins, men der hører lækkerierne ikke op.
På producentens hjemmeside kan vi læse, at Bimota Tesi H2 er udstyret med smedede letvægtshjul, der er gjort udstrakt brug af komponenter forarbejdet i billet aluminium, og som rosinen i pølseenden er kåbedelene fremstillet i kulfiber.
Bimota Tesi H2 skulle angiveligt komme til at koste i omegnen af € 50.000,- , så det er nok ikke en vare, der spontant ryger i indkøbskurven under den daglige surf på internettet, selvom Bimota frister med disse slogans.
  “Exclusive”
Exclusive appearance, it’s a Tesi motorcycle.
Immediately recognizable as a Bimota Tesi H2

“High Quality”
Aluminium machined parts bounded, carbon body parts, forged wheels, handmade painting, every single detail are is parts of the design. Pleasure for the eyes, demand for the ride.

“Functional”
Ride it and feel the differences, no any other motorcycle can be a Tesi. The Italian artistic sensitivity meets the craftsman ship. Ride an exclusive Italian artistic Icon.
 
Men de forhåndenværende oplysninger giver håb om en relativt beskeden vægt, og hvis Kawasaki's tvangsfodrede mesterværk af en motor får frit spillerum, har vi forhåbentlig en rigtig sjov testkørsel i vente... gerne hurtigst muligt.

En spændende nyhed fra slyngveninderne Bimota - Kawasaki, og vi holder naturligvis skarpt øje med, hvad samarbejdet fører til på længere sigt.

Kommentarer
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg MC mærke