Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
BMW F800GS Adventure
BMW F800GS Adventure
BMW F800GS Adventure
BMW F800GS Adventure
BMW F800GS Adventure
BMW F800GS Adventure
BMW F800GS Adventure
BMW F800GS Adventure
BMW F800GS Adventure
BMW F800GS Adventure
BMW F800GS Adventure
BMW F800GS Adventure

BMW F800GS Adventure

Parforholdet der konstant blev bedre over tid

Konklusionen er klar, efter en hel uge på BMW F800GS Adventure, endte den store maskine med at imponere på flere områder, mens de knaster den startede med at fremvise, skulle vise sig at være blivende.

BMW F800GS Adventure er lavet til de mange globetrottere der vil køre klodens veje, gedestier og regulær ørken tynd. Den har mange af kvaliteterne der kan gøre dette mulig, men også skønhedspletter der kan give 800GS Adventure alvorlige fjender.

Når der køres offroad, er det ikke skidt for føreren at kunne nå underlaget, hvis kørslen bliver vel spændende. Med et meget bredt sæde, der ydermere er placeret overdrevet højt, er det at kunne nå jorden kun beskåret de få. Normal sædehøjde er 890 mm, og et specielt lavt sæde tilbyder 860 mm sædehøjde.

Højt placeret sæde er ofte intet problem, men da F800GS Adventure benytter et bredt sæde, vanskeliggøres det at nå jorden yderligere. Når BMW samtidig har placeret de mange liter benzin helt oppe under sædet, bliver maskinen toptung, og den der vipper maskinen til siden under stilstand, straffes omgående.

F800GS Adventure benytter et sidestøtteben der gør at maskinen hælder meget ved parkering. Alene det at rejse maskinen fra sidebenet kræver en kraftpræstation, hvis ikke bentøjet hører til i den lange ende.

Er det BMW F800GS Adventure der står på ønskesedlen, er det vigtig at den fysiske højde på fører siger + 190 cm. Med det lave sæde bør personer på +185 cm kunne færdes trygt på den store rejseenduro.

Når først BMW F800GS Adventure ruller, er den forbavsende harmonisk. Den kører helt enkelt pokkers godt. Straks hastighederne er over 20-25 km/t er det ikke svært at forstå BMW kalder dette for en Adventure, da maskinen kan køres i dagevis uden det hele ender med kiropraktorbesøg, eller hermorider.

Motoren er den velkendte 800 ccm paraleltvin fra BMW, der har vist store styrker i andre maskiner. Specielt i Husqvarna Nuda, har en opboret version imponeret testholdet i sjælden grad. Ærgeligt at BMW ikke har benyttet den opborede version til F800GS Adventure, da de 85 hk godt kan føles som en regulær bundgrænse, når den 230 kg tunge maskine ydermere skal trække 120 kg person og baggage. 85 hk til 350 kg er ikke meget, specielt hvis alperne skal bestiges. Lastes F800GS Adventure ydermere med passager, samt dennes baggage, hedder det pludselig 85 hk til 450 kg, og da vil overhaling være umulig når vejen stiger.

Desværre lider F800GS Adventure af samme problem som flere andre BMW modeller med denne motor. Ved nogle omdrejninger er alt bagude dobbelt i spejlene, og fingerne sover efter kørsel. Dette lærer man hurtigt at undgå, da F800GS Adventure køre fint vibrationsfri op til ca. 130 km/t. Vi havde F800GS Adventure oppe på ca. 185 km/t efter speedometeret, men der rystede alt.

Bremserne kræver et solidt tag, hvis den tunge ekvipage skal standses. Ikke underligt da den samlede masse er stor. Desværre er trædefladen på det smalle forhjul ikke noget at skrive hjem om, men dette reddes da F800GS Adventure er udstyret med godt ABS system. Det er altså bare at klemme til på forbremsen, og ignorere de små udskridninger over forhjulet, hvis F800GS Adventure skal standses kvikt.

Noget BMW altid har været verdensmestre til, er vindbeskyttelse uden støj. F800GS Adventure tilbyder også timevis af kørsel ved ca. 120 km/t, hvor motorens omdrejninger høres tydelig, mens vindstøjen er minimal. Way to go BMW.

Benzinforbruget på kæmpen er imponerende. De 2.200 km vi kørte på F800GS Adventure klarede vi med en gennemsnitsforbrug på ca. 22 km/l. Vidende at der er 24 liter i tanken, betyder dette Århus – Harzen uden tankstop. Lige det globetrotterne elsker at høre.

Det kan undre BMW laver denne F800GS Adventure, da nærmeste konkurrent utvivlsomt skal findes i egne rækker. Nemlig den fantastiske R1200GS. Fremtidigt vil mange af dem der for alvor vil rejse på motorcykel nok fravælge R1200GS til fordel for F800GS Adventure. F800GS er nemlig langt bedre på grusveje og løst underlag end storebror.

Konklusionen er simpel. BMW F800GS Adventure er en fantastisk motorcykel for dem over 185-190 cm, hvis de kan leve med let mangelfuld bremseevne, samt at de kan holde maskinen under ca. 120 km/t. Kan der svares ja til dette, er vejen til langbortistan åben for indtalelse på BMW F800GS Adventure.

Plus
+ Rækkevidde
+ Siddestilling
+ Baggagesystem
+ Offroadegenskaber
Minus
- Høj
- Toptung
- Vibrationer
- Bremseevne

Testresultat BMW F800GS Adventure
Pris/Kvalitet ****** (4/6)
Pris m. afgift 183.150 kr.
Motor
Ydelse 85,0 hk
Moment 83 Nm
Volumen 798 ccm
Transmission
Gearkasse 6 manuel
Træk Kæde
Dæk
Fordæk 90/90-21
Bagdæk 150/70-17
Mål
Vægt køreklar 230 kg.
Tankkapacitet 24 liter
Sædehøjde 890 mm
Præstationer
0-100 km/t ca. 4,8 sek
Tophastighed ca. 195 km/t

Kommentarer
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg MC mærke