Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Alt du skal vide om den nye Africa Twin
Alt du skal vide om den nye Africa Twin
Alt du skal vide om den nye Africa Twin
Alt du skal vide om den nye Africa Twin
Alt du skal vide om den nye Africa Twin
Alt du skal vide om den nye Africa Twin
Alt du skal vide om den nye Africa Twin
Alt du skal vide om den nye Africa Twin
Alt du skal vide om den nye Africa Twin
Alt du skal vide om den nye Africa Twin
Alt du skal vide om den nye Africa Twin
Alt du skal vide om den nye Africa Twin
Alt du skal vide om den nye Africa Twin
Alt du skal vide om den nye Africa Twin
Alt du skal vide om den nye Africa Twin
Alt du skal vide om den nye Africa Twin
Alt du skal vide om den nye Africa Twin
Alt du skal vide om den nye Africa Twin
Alt du skal vide om den nye Africa Twin
Alt du skal vide om den nye Africa Twin

Alt du skal vide om den nye Africa Twin

Kæmpe 2020-opdatering får Honda CRF1100L Africa Twin op i den teknologiske superliga

 
Hondas Africa Twin har fået en opdatering af de bedre: lavere vægt og større motor. Allerede her er vi glade og tilfredse. But wait, there's more...

Tilbage i Maj var MagaCin ude med rygterne om en større motor, så navnet skifter til CRF1100L. Så langt så godt, for det er nemlig lige præcis hvad Hondas Africa Twin hedder her til 2020. Honda pointerer selv at motorcyklen har fået flere rally-kvaliteter. Mindre, smallere og fem kilo lettere.

Rammen er blevet opdateret og har fået dele i aluminium. Svingarmen er også aluminium og er baseret på teknikken fra den lette CRF 450R motocross maskine. Det er ikke et tilfælde, for opdateringen er særlig tilrettet offroad, hvor også vindskærmen er blevet væsentlig mindre, så terrænet foran bedre kan ses.
 
Siddehøjden er stadig til den høje side med 850-870 mm sædehøjde, men der findes både forhøjnings- og sænkningssæt, så siddehøjden i sig selv ikke bliver diskvalificerende for henholdsvis lang- og kortbenede chauffører. Sædet er blevet 40 mm smallere, så det bliver nemmere at rykke rundt under kørsel og nå jorden. Motorcyklen har også fået en kortere hale, som giver et mere sportsligt udseende.

Frihøjden er stadig 250 mm, mens akselafstanden er 1575 mm og kronrørsvinklen er på 27 grader. Vådvægten lander på 226 kg - fem kilo lettere end den tidligere version.

Vandringen i 45 mm Showa Upside-down gaffelbenene er på 230 mm og der er fuld justerbarhed. Bagtil kan fjederforspænding justeres med drejehåndtag og akselvandringen er på 220 mm. Også her kan rebound og kompression justeres.


Elektronik
Forlygterne er nu LED, med kørelys som automatisk tilpasser lysintensiteten til omgivelserne. Chaufføren får nu også glæde af en 6.5' TFT touchskærm, hvor der i toppen af skærmen kan skiftes mellem køreprogrammer. Det er muligt at tilpasse skærmen, så de ønskede oplysninger til køreprogrammet vises og skærmen kan naturligvis også betjenes med handsker. Har man Apple CarPlay, kan det sluttes til via en USB forbindelse. Også andre navigations-apps kan bruges, mens der via bluetooth er forbindelse til hjelmens headset, så der kan foretages opkald. Bruger man ikke Apple CarPlay er det tilstrækkeligt at forbinde sin telefon til motorcyklen via bluetooth. Menuer kan styres via kontakter på venstre side af styret.

Skarpe opbremsninger vil nu også aktivere katastrofeblink (alle blinklys blinker samtidig). Under mere rolige omstændigheder bliver langturen nemmere med fartpilot, som nu er standard.


Motor og transmission
Parallel-Twin motorens grundlæggende udformning bliver ikke ændret væsentlig, men volumen stiger til 1048 cc fra 998 cc. Det giver en forøgelse i effekt til 105 Nm fra 99 Nm, mens kW nu er på 75 kW i forhold til de tidligere 70 kW. Forøgelsen i volumen er sket ved at bibeholde boringen på 92 mm, men forøge slaglængden til 81.5 mm fra de tidligere 75.1 mm.
Luftindsugningen er også optimeret og indsprøjtningsvinklen er ændret for at give et mere direkte skvæt ned i forbrændingskamrene.

Ligesom på CBR 1000RR er der kommet en Exhaust Control Valve ved udstødningen, for at håndtere det ekstra output. Med den behagelige bieffekt at lyden skulle blive bedre ved lave omdrejninger. Vi må tage Hondas ord for det.
Det er lykkes Honda at vægtreducere den manuelle gearkasse med ikke mindre end 2,5 kg, mens DCT gearkassen er reduceret med 2,2 kg. Gearskift er blevet lettere med Assist og Slipperkobling funktionalitet, mens nye og mere solide materialer er anvendt til fremstillingen. Quickshift kan tilkøbes.

Den opdaterede motor er EURO-5 kompatibel.


Sikkerhed
Sikkerheden har også fået en opdatering, så der bl.a. er kommet en Bosch IMU, som måler på seks akser. Det er muligt at vælge mellem fire niveauer af motorkraft og tre niveauer af motorbremsning. Traction Control er stadig en del af pakken, men den er nu i højere grad styret af IMU'ens beregninger. Det er muligt at angive hvor meget hjulkrads baghjulet må lave i terrænet. Wheelige control findes i tre niveauer.

Der kan vælges mellem køreprogrammerne Tour, Urban, Gravel og Off-Road, men det er muligt selv at pille ved indstillingerne i nogle af programmerne. Har man tilkøbt DCT gear vil IMU'en, ligesom ved kurve-ABS, lave beregning af nedlægning og fart og tilpasse gearvalget derefter.


Udstyrsversionen Adventure Sports er i øvrigt også blevet opdateret. Det behandler vi i en separat artikel.


Specifikationer

ENGINE

Type

SOHC liquid-cooled 4-stroke 8-valve parallel twin with 270° crank and Uni-cam

Displacement

1084cc

Bore & Stroke

92mm x 81.5mm

Compression Ratio

10.1:1

Max. Power Output

75kW at 7,500rpm

Max. Torque

105Nm at 6,250rpm

Noise Level

73dB

Oil Capacity

4.8/4.3 (5.2/4.7 DCT)

FUEL SYSTEM

Carburation

PGM-FI

Fuel Tank Capacity

18.8L

CO2 Emissions

112g/km MT

110g/km DCT

Fuel Consumption

4.9L/100km (20.4km/L) MT

4.8L/100km (20.8km/L) DCT

ELECTRICAL SYSTEM

Starter

Electric

Battery Capacity

12V-6Ah Li-ion battery (20hr)

ACG Output

 0.49 kW/5,000rpm

DRIVETRAIN

Clutch Type

Wet, multiplate with coil springs, aluminium cam assist and slipper clutch

DCT – 2 wet multiplate clutches with coil springs

Transmission Type

6 speed manual (6 speed DCT)

FRAME

Type

Semi double cradle

CHASSIS

Dimensions (L´W´H)

2330mm x 960mm x 1395mm

Wheelbase

1575mm

Caster Angle

27.5°

Trail

113mm

Seat Height

850/870mm (low seat option 825mm, high seat option 895mm)

Ground Clearance

250mm

Kerb Weight

226kg (DCT 236kg)

SUSPENSION

Type Front

Showa 45mm cartridge-type inverted telescopic fork with dial-style preload adjuster and DF adjustments, 230mm stroke

Type Rear

Monoblock aluminium swing arm with Pro-Link with Showa gas-charged damper, hydraulic dial-style preload adjuster and rebound damping adjustments, 220 mm rear wheel travel

WHEELS

Type Front

21M/C x 2.15 wire spoke with aluminium rim

Type Rear

18M/C x MT4.00 wire spoke with aluminium rim

Rim Size Front

21"

Rim Size Rear

18"

Tyres Front

90/90-21M/C 54H (tube type)

(Bridgestone Battlax Adventurecross Tourer AX41T /

Metzler Karoo Street)

Tyres Rear

150/70R18M/C 70H (tube type)

(Bridgestone Battlax Adventurecross Tourer AX41T /

AX41T Metzler Karoo Street)

BRAKES

ABS System Type

2 channel with IMU
Selectable ABS MODE with on-road and off-road setting

Type Front

310mm dual wave floating hydraulic disc with aluminium hub and radial fit 4-piston calipers and sintered metal pads

Type Rear

256mm wave hydraulic disc with single piston caliper and sintered metal pads. 2-channel with rear ABS OFF mode.

INSTRUMENTS & ELECTRICS

Instruments

LCD Meter, TFT 6.5inch touch panel multi information display

Security System

Immobiliser, security alarm (optional)

Headlight

LED

Taillight

LED

Electrics

Daytime running lights, Bluetooth audio and Apple Carplay, USB socket, auto turn signal cancel, cruise control, emergency stop signal, IMU, HSTC and wheelie control)

De danske priser er endnu ikke offentliggjort.

Kommentarer
jesperdaern25
jesperdaern25 23/9 2019 kl. 14:59
400 mm smallere sæde er alligevel en del.........
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg MC mærke