Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Ny, skinnende og tillokkende
Ny, skinnende og tillokkende 
Stor "garage" med plads til cykler, scooter/mc. 
Fra chauffør til hjemmehygge med et drej 
Sæder til 2 ekstra passagerer og der er yderligere 1. 
Bruser og toilet 
Specifikationer og finansieringsforslag 
En lidt dyrere model. Pris ca 2 mio. kroner. Afdragene vil lyde på ca. 18.000 pr. måned, hvis man kan få den finansieret. :) Dertil kommer så prisen på en Smartcar, som er i "bagagerummet" 

Drømmen om autocamperen

Især to faktorer betyder, at drømmen om autocamperen kan være rykket lidt tættere på

 
Vi ved det jo godt. Man kan næsten ikke lade være med at lade tankerne vandre, når man ser en autocamper. "Hjemmet" på 4 hjul, som kan parkeres vidt og bredt - også uafhængigt af campingpladser, er nok den største frihed man kan opleve som campist på hjul.

Nye tider
De seneste år har bragt nye autocampere på markedet og langsomt men sikkert har priserne bevæget sig nedefter fra ca. 800.000 til nu lidt over 600.000 for de billigste nye vogne.

Lad os se på lidt nøgterne betragtninger omkring fordele og ulemper ved autocamperen i forhold til campingvogn/bil-løsningen.

Ulemperne
I modsætning til campingvognen skal der betales afgift til Staten ved køb af en ny campingvogn. Det gør automatisk autocamperen 40% dyrere end campingvognen, som ikke er afgiftbelagt.
Forklaringen er, at autocamperen også er en bil og derfor skal der betales afgift af det samlede køretøj.
Som om det ikke var nok, så skal der også betales grøn ejerafgift for en autocamper, hvilket ikke er en  uvæsentlig udgift.
Det er en faldgruppe for mange købere af gamle autocampere, at nogle vogne fra årtusindeskiftet og ældre, kan koste op til 12-15.000 kr. i afgift om året.
Forsikring er også en ekstra stor udgift på autocamperen. Det er meget svært at få en generel pris fra de forskellige selskaber med mindre man har en konkret model. Vi har talt med både GF og If, som ikke kan oplyse et prisleje da prisen er afhængig af mange faktorer. Faktorerne er alder, adresse, skadesfri kørsel, mærke, model o.s.v.
De priser vi har hørt mundtligt formuleret fra ejere af autocampere svinger fra kr. 6.000 til kr. 12.000 om året. Det væsentlig dyrere end en campingvogn, som ligger på omkring kr. 4.000 for en vogn til 250.000.

På campingpladsen
På campingpladsen er campingvognen ofte at foretrække. Man opstiller sin vogn - evt. med fortelt og så har man stadig en bil, man kan bruge til at udforske omgivelserne med. Autocamperen har den ulempe, at man forlader sin plads og det er ikke sikkert, den samme plads er ledig, når man er tilbage.  Der findes fortelte, som kan stå tilbage, når man er kørt, så det kan løse det problem. Man kører dog stadig rundt på opdagelse i en mindre lastbil.
Nogle autocampere - selv i den billige ende, har en såkaldt "garage", hvor man kan placere en scooter eller motorcykel. Det giver muligheder for uafhængig transport, i hvert fald når vejret viser sig fra sin pæne side. I de større campere er der plads til alt fra en Smartcar til en Ferrari, men det koster altså.
På campingpladser med meget skrånende terræn, kan det være en udfordring at få en autocamper i vatter. Det kræver op til 3 kiler, hvor cven, kan klare sig med 1.
Igen kan de dyreste autocampere klare dette problem med pneumatik (luftaffjedring), men det koster.

Vedligehold
Autocamperen er jo en bil, så den skal også gennem motorservice og den skal synes efter de samme regler, som alle andre biler, hvilket er en yderligere udgift i forhold til campingvognen.

Fordele
For det første skal man kun holde styr på en enhed. Sikkerhedsmæssige aspekter omkring biler med påhæng og de fartbegrænsninger der gælder der, er man fri for. Det er i det hele taget simplere at køre i autocamper.
Det at køretøj og kabine er sammenbygget giver også nogle smartere løsninger. Eksempelvis kan styring af forbrugsbatteriet klares mere integreret og enkelt. Når bilen kører, er der også strøm på batteriet. Man ser også ting som opvarmet (gråt) spildevand, tømning af toilet gennem en bundventil o.m.a.  
Når man holder ind på rastepladser, skal man ikke ud af sin bil, låse den og låse cv. op. Næh, man drejer sig rundt og så er man i sin bolig.

Klargøringen er simpel. Man kører bare afsted. Campingvognen kræver lidt mere opmærksomhed og skal monteres på bilen og spejle skal monteres o.s.v.

De nyeste autocampere med de nye motorer er mere brændstoftsøkonomiske end et helt træk. Jeg kan eksempelvis nævne at min bil kører 10 km. pr. liter diesel med campingvogn. Det kan mange nye autocampere gøre meget bedre. 

Autocamperpladser
Det er måske en af de allerstørste fordele ved autocamperen. Man behøver ikke at bruge campingpladser. Der er en masse diskussion omkring, hvad der er en parkering og hvad der er camping. Altså hvad betyder det at man parkerer og sover i sin autocamper - er det camping, eller bare parkering?
I princippet kan man overnatte i sin autocamper alle steder, hvor det er lovligt at parkere. Mange steder har man dog indført regler for at undgå netop dette, eller for at sikre at campingpladserne får kunder.
Rigtigt mange kommuner og en del campingpladser har desuden lavet specielle pladser til autocampere. Kommunerne placerer dem ofte i tilknytning til havneanlæg, hvor der i forvejen er opstillet faciliteter til lystsejlere.
Jeg har oplevet at autocamperfolket fortæller, at det kan være svært at få en plads mange af disse steder, da der simpelthen er kommet mange nye autocampere til de seneste år. 
Sidste år besøgte vi Hartzen, hvor der var en del surhed blandt campingpladserne over, at kommunen har lavet en autocamperplads, som er meget billig at overnatte på. Den ligger i direkte tilknytning til en by og med fri adgang til det kommunale svømmebassin. 

Faktor 2.
Den væsentligste årsag til det generelle prisfald er således, at der er sket afgiftnedsættelser og motorerne er blevet mere effektive. 
En anden grund er, at flere campingvognsproducenter er begyndt at gøre noget på det felt. Interiøret i eks. Adria serien i den billigste ende svarer til interiøret i de billigste campingvogne i firmaets produktrække. Så man går på lidt kompromis med kvaliteten, når man køber ny vogn i den billigste ende, men får til gengæld hele pakken for relativt små penge

Skal - skal ikke?
I sidste ende afhænger valget af ens privatøkonomi og lyst. Det er lidt mistrøstigt, at selv om man køber brugt og/eller gammelt, er der stadig store omkostninger ved at eje en autocamper. I Tyskland koster en autocamper i årlig afgift væsentligt mindre end i Danmark. For nyere modeller er prisen måske 1/3. Men sådan er betingelserne, hvis man vil kunne køre rundt i sin autocamper året rundt.
Kunne man bruge autocamperen som bil nr. 2 og i stedet skippe en personbil, er der naturligvis en besparelse at hente på den gamle bil.

Overslag over udgiften ved at eje en ny autocamper
Bemærk! Nedenstående er et udtryk for anslåede udgifter. Tallene kan variere meget, afhængigt af mange faktorer ved det specifikke køretøj og ejeren. 
Ny autocamper til ca. 650.000 (udbetaling ca. 140.000), forsikret året rundt og senior elitebillist.
Renter og afdrag over 10 år:kr. 5.500,- (Før skat: kr. 6.000,-)
Forsikring:kr. 750,-
Grøn Ejerafgift:kr. 750,-
Anslået til vedligehold (service, dæk o.s.v.):kr. 750,-
1.000 ltr. diesel (ca. 15.000 km.):kr. 750,-
Ialt pr månedkr. 8.500,-

Bemærk den lange finansieringsperiode på 10 år. Det kan kun lade sig gøre på en ny vogn. Køber man en brugt, vil løbetiden være kortere, ejerafgiften kan stige til mere end kr. 12.000 om året og brændstofsøkonomien er dårligere. Værditabet vil til gengæld være langt mindre og der er måske også noget at spare på forsikringen. 

Har man allerede pengene til camperen, er den månedlige udgift til gengæld kun ca. kr. 3.000,-. 
Kan man finansiere den med friværdi, kan man også få et billigere lån. Eks. 2% i Jyske Bank vil den koste ca. kr. 13.000 i renter om året + de afdrag man måtte aftale. Det svarer til ca. kr. 8.300,- efter skat.

Undersøg markedet
Kronjyllands Camping er fra i år begyndt at sælge autocampere. Det er med baggrund i priser og finansieringsforslag derfra, at ovenstående er beregnet.
Du kan se mere om udvalg og priser på deres hjemmeside
Men der er mange andre forhandlere - også forhandlere som tidligere har specialiseret sig i køb på tyske plader. Her kunne man spare en del, men prisen var og er også, at du kan ikke bruge din autocamper i Danmark.
Et eksempel er Autocamp.dk i Låsby, som i dag oplyser, at man efter den seneste afgiftsnedsættelse er stoppet med at sælge "tyske campere".
Hvis du gerne vil have et bredt overblik over autocampere til salg i hele landet, kan du søge på 123Camp.dk, hvor du finder et stort udvalg i alle aldersklasser
Kommentarer
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked