Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Den bedste campingtrækker for dig
Den bedste campingtrækker for dig
Den bedste campingtrækker for dig

Den bedste campingtrækker for dig

Spørgsmålene er mange når vi køber trækker til vores vogntog

 

Det vigtigste er naturligvis den maksimalt tilladte vægt på krogen på køretøjet. Er totalvægten på den ønskede campingvogn f.eks 1.300 kg, dur det naturligvis ikke hvis bilen maksimalt må trække 1.200 kg på krogen. Den maksimalt tilladte trækvægt skal derfor altid være minimum største tilladte totalvægt for campingvognen. Simpelt.


Når der tales optimal motorydelse bliver det straks mere vanskeligt at forstå for flertallet, men det behøver det faktisk ikke blive. Størrelserne kW (Kilowatt), hk (Hestekræfter) og Nm (Drejningsmoment), er faktisk en og samme størrelse, bare forskellige måder at opgive en motors ydelse.


I en motor findes kun en ydelse (Afleveret energi), og dette er kW. Alle motorer opgives i kW. hk og Nm er kun bi-udregninger af kW.


Yder en motor f.eks 100 kW, betyder det at denne motor vil kunne levere energi nok til et energiforbrug på 100 * 1kW. Altså energiforbrug nok til 100 * 1000 Watt. Det betyder energi til f.eks 100 1.000 Watt pærer, eller energi til 1.000 100 watt pærer.


hk (Hestekræfter), er bare en anden måde at udtrykke kW på. 1 kW er 1,36 hk. Altså har en motor med 100 kW 136 hk. Så om en motor opgives i kW eller hk er irrelevant. Har man en af opgivelserne kan den anden mulighed altid udregnes.


Nm (Drejningsmoment) er også en simpel udregning. 9.5488 x kW / Antal omdrejninger. Yder en motor 100 kW ved 6.000 omdrejninger, har den dermed det halve drejningsmoment sammenlignet med en motor det kun yder 50 kW ved 1.500 omdrejninger. Men motoren der yder 100 kW har stadig dobbelt styrke, trods det halve drejningsmoment.


Drejningsmoment siger altså intet om en motors styrke. En motor leverer jo kun en slags energi, nemlig kW. Drejningsmoment er simpel at forklare. Drejningsmoment er ydelse pr. motor-omdrejning. Derfor, dem der opgiver Nm, uden at opgive ved hvilke omdrejninger, har ikke rigtig forstået hvordan en motor afleverer sin energi.


Den mest behagelige motor til træk af campingvogn, er den motor der leverer mest mulig ydelse over det bredeste register. Mange tror fejlagtig at højeste drejningsmoment, ved laveste omdrejninger er bedst. Sådan forholder det sig ikke nødvendigvis.

Leverer en motor kun godt drejningsmoment mellem f.eks 1.500 og 2.500 omdrejninger, som det forholder sig på mange diesel-motorer, er motoren ringere til træk af campingvogn, sammenlignet med en motor der har et godt drejningsmoment mellem 3.000 og 6.000 omdrejninger. Sidste motor har dermed 3 gange så bredt et trækregister.


Vigtigst at forstå er at kun kW fortæller om en motors ydelse. To motorer med samme ydelse i kW er altså nøjagtig lige kraftige, og nøjagtig lige friske til at trække en campingvogn. En skal måske bruge flere gearskift, og andre omdrejningstal end en anden, men styrken er den samme.


Acceleration med campingvogn kan desuden udregnes så det passer inden for 10%. Bilens totale vægt i kg + campingvognens totale vægt i kg, divideres med motorydelse i kW * 1,36. Formlen ser således ud: (Bil totalvægt + Camping totalvægt) / (Motor kW * 1,36) = sek. 0-100 km/t.


På billederne ses kurverne for hk og Nm på en af redaktionens trækkere. De lilla kurver. Allerede fra 3.400 omdrejninger er der over 200 hk til rådighed. De mange hk fortsætter med at være tilrådige indtil 6.400 omdrejninger. Her er altså over 200 hk over er spektrum på hele 3.000 omdrejninger. Den trækker let en campingvogn fra Danmark til Sydspanien uden gearskift.

Kommentarer
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Seneste
Marked