Toyota Prius plug-in Hybrid - 3 forskellige Driving modes
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Toyota Prius plug-in hybrid

- et politisk spørgsmål
Michelle Gatting
29/08-2012 kl. 15:30

Om Toyota Prius plug-in hybrid, bliver fremtiden. Er et spørgsmål, som kun politikerne kan svare på. Og hvorfor? Ja, fordi de hellere vil have ren el, og brint- end at bruge ressourcer på lade stationer. Sjovt nok, bliver bilen heller ikke introduceret i Danmark, faktisk det eneste land i hele Europa, hvor bilen ikke bliver lanceret. Om det er fordi den koster 686.000 kr, eller fordi vores land slet ikke vil give hybrid og plug-in bilerne en chance, på at vise om de er fremtiden eller ej.

Danmark, Danmark, Danmark

90 minutter, og batteriet er fuldt ladet op, er det det som danskerne vil have i dag eller måske længere frem? Måske kan jeg sætte tingene lidt mere i perspektiv, så at I får lidt mere en fornemmelse af hvorfor bilen egentligt koster 686.000 kr. Først og fremmest er det jo selvfølgelig Danmarks utrolig høje afgifter på biler. Faktisk koster bilen kun 221.000 kr. u. afgifter, og ligeså skat sætter afgifter på, koster den lige pludselig 451.000 ekstra. Jeg forstår ikke Danmarks regering, ang. biler- men når man fortæller fx udlændige, om hvad bilerne koster når der kommer afgifter på, taber De altid kæben, og pludselig forstår de godt, hvorfor man ikke har en fed bil. Men nok om afgifter, og Danmarks kedelige regering. Det er Toyota det handler om nu. 

Førstehåndsindtrykket faldt ikke i min smag

Jeg er 18 år gammel, og har nok en lidt anden holdning til biler, deres design, og generelt bare køreoplevelsen i forhold til de andre gamle rotter, som har været i faget længe. Jeg prøver at sætte mig, et perspektiv ud fra hvad unge vil have i dag, og sammenligner det med min egen mening. Når man møder den her Toyota Prius Plug-in hybrid, tænker man nok lidt at bilens form er en smule mærkelig, måske er der en smule bedstemor over den. I hvert fald, faldt den ikke lige i min smag, første gang jeg så den. Bilens farve, lyseblå passende egentlig meget godt, til bilen. Eller måske skulle den have været grøn? Så man virkelig kunne se det måske var fremtidens øko-bil. I hvert fald har Toyota arbejdet, mere på designet i forhold til den gamle Prius. Kølerstrukturen er nu blevet forsynet med chrome metal, og det samme er dørrhåndtagene. Udover det er den indvendig forsynet med et lækkert UBL-anlæg, en god navigation(rigtig god faktisk), og nogle behagelige sæder. Jeg syntes godt at Toyota, kunne have ’uppet’, sig en smule mere indvendig. Den bliver simpelthen for kedelig at se på, bl.a. fordi det hele bare er, og bliver plastik. Også head up, displayet er en smule tamt, for få informationer, og for utydeligt billede på forruden. Bilen har plads til 5 passagerer, måske flere men så skal de ligge i bagagerummet, og de 5 passagerer, har alle sammen massere plads til både arme og ben, det er jo en bil som trods alt, ligger helt oppe i d-segmentet. 

Køreoplevelse ændrede mit syn på bilen

Bilen blev i største fald testet i om den kunne dreje ordentlig både til højre og venstre. På sightseeing i Bruxelles indre, fik vi kørt igennem 40 rundkørsler, 100 både højre og venstre sving-samt hullede motorveje på blot halvanden time. Og imponeret var jeg, selvfølgelig mest over at alle fire hjul stadig sad på da vi afleverede bilerne tilbage. Man sidder dejligt komfortable i bilen, den ligger godt på vejen, og har en god balance. Dens ulempe er dog, at styretøjet er en smule for ufølsomt, og den reagerer ikke 100 % med det samme, hvilket jeg godt kan lide at biler gør, eller måske bare fordi jeg er mere vant til det. Bremserne er jeg heller ikke stor fan af.  Der er i hvert fald ikke særlig god variation i dem- altså den måde ment, at hvis man rør bremsen lidt, bremser den alt for meget og hårdt, og hvis man bremser hårdt, bremser den faktisk ikke særlig godt. Her burde der være en bedre balance, mellem bremsepedal og bremsesystem. 

Så hvis den her bil kom til Danmark, skulle køberne være dem som fx havde kort på arbejde, eller kørte meget i byerne. Bilen er jo vildt praktisk, og billig i drift, hvis man fx har 10 km på arbejde, så kan man kører på arbejde og hjem, uden at bruge en dråbe benzin. Det er smart! Der havde også været snak i andre lande, om at den skulle være taxa, hvilket folk godt kunne se ikke var en god ide alligevel, fordi en taxachauffør i snit kører omkring 700-800 km om dagen. Og hvis batteriet skulle gøres større, ville det også tage længere tid at lade op, hvilket ville betyde at bilen ville holde mere stille, end den ville blive kørt i, hvis fx den skulle kører 100 km på et batteri. 

Bilen er bare ikke 686.000 værd

Bilen har sine fordele og ulemper, det har alle biler selvfølgelig. Det er i hvert fald svært, at finde en bil som er helt perfekt. Men når det er sagt, syntes jeg faktisk at det var en positiv oplevelse, at prøve bilen, fordi den kører godt. Den kører ikke så hurtigt, som den forrige bil jeg testede, men det er jo hvad det er. Jeg syntes det er spændende at få en anden udgangsvikling på biler. Fordi jeg jo er til de små hurtige biler, som rent økonomiske ikke er særlige praktiske, hvorimod den her er utrolig økonomisk, men alt for dyr. En positiv test af Toyota Prius Plug-in Hybrid.  

Praktisk info: 

Topfart – 180 km/t

0-100 – 11,4 sek. 

Vægt – 1,140 kg.

Pris – 686.000 kr

25 kilometer på fuldt batteri, når batteriet er tomt slår den over, og kører på benzin.

Har 3 forskellige ’driving modes’

Tager 90 minutter at oplade fuldt

Batteriet bliver ladet, når man slipper gassen, holder stille eller bremser. 

Prius Hybrid, var den første hybrid bil, og blev utrolig populær i Hollywood, blandt de kendte. 

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start