Test: Tesla Model S vs. sne, kulde og frost
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Test: Tesla Model S vs. Sibirsk kulde

Vejret var det værst mulige da vi testede Tesla Model S
Mathias B. Høj
08/03-2018 kl. 13:24

Tesla har lidt en særstatus blandt bil-elskere. Det var markedets første rigtig sjove elbil, og også en elbil som ikke lignede noget fra en tegnefilm for spædbørn. Så den formåede at give elbiler ekstra hype og begejstring – godt hjulpet på vej af en ikke helt traditionel tilgang til bilmageri. Elon Musk har en fortid fra IT-verdenen og tilgangen til Teslaer er derfor lidt som med smartphones: man bygger hardwaren således at man via software kan fylde mere funktionalitet på efterfølgende. Så den Tesla du købte for to år siden, kan sikkert mere i dag, end da du trillede lydløst afsted fra forhandleren.

Det er også i det lys vi testede Model S, for det er ikke just en ny model. Men modellen er nu oppe på Software Version 8, så det er den funktionelle version vi har testet. Eller konfiguration, om man vil.

Komfort og kabine

Tesla Model S er en lav bil, som man lidt skal skrue sig ind i. Den lave højde mindsker vindmodstanden, men vil også kunne drille ældre eller rygbesværede personer. Det tykke rat giver straks sportslige associationer og selvom kabinen er forholdsvis stor, føles den mindre. På den gode måde, forstås. Lidt som en god sko, for nu at bruge en metafor langt fra elbilsverdenen. Det føles lidt som man smyger bilen om sig, når man sidder i førersædet. 

Sæderne er sportslige, men tydeligvis også designet med et skarpt udseende for øje. Komforten er god, men ikke bedre end man ville forvente for en bil i denne prisklasse. Nakkestøtten er elektronisk justerbar i højden, men ikke særligt meget, og det virkermere som en gadgetfunktion end noget egentlig brugbart.

Helt i tråd med Teslastifterens fortid indenfor software, er instrumentbrættet flyttet ind på en 17' skærm, der fylder hele instrumentbrættet. Menustrukturen er forholdsvist simpel og logisk at gå til og betjening er nemt – men det kræver at man tager blikket væk fra trafikken. Hvis man er bekendt med at navigere på en smartphone, vil menustrukturen være hurtig at lære. Navigation og kort vil være velkendt for de fleste, da der gøres brug af Google Maps, hvor der også er mulighed for, at indhente data omkring kø og langsom kørsel.


Køreegenskaber

Bilen ligger godt placeret på vejen qua sin centralt placerede batterivægt. Svingegenskaberne har vi ikke kunnet teste i tilpas grad på vej, da vi havde Teslaen mens Sibirens kulde ramte Danmark og vejene var isede til. Til gengæld hjælper firehjulstrækket til at holde accelerationen stabil, trods glat føre. 

På en lukket men også forholdsvis glat bane, viste Teslaen ok svingegenskaber ved lavere hastighed og kombineret med motorernes effekt, er underholdningsværdien helt i top. Men da banens glathed gav masser af udskridning, kunne vi ikke med sikkerhed bedømme svingegenskaberne når vi pressede Teslaen – kun grine dumt. Testturens underholdningsværdi var så høj, at det endte med at tage længere tid, end hvad der strengt taget var nødvendigt.


Motor og batteri

Den heftige acceleration er mere eller mindre et trademark for Tesla. Og det er voldsomt, selvom testbilen ikke havde Ludicrous Mode (0 – 100 km/t på 2,7 sek.) – den klarer 0 – 100 km/t på 4,3 sek. Langsomt for en Tesla, men nok til at give en medpassager så meget køresyge, at et usundt besøg på en iscafé blev aflyst. Så hermed en ekstra reklamemulighed for Tesla: biler, der slanker. Værsgo', helt gratis fra MagaCin.dk.

To elmotorerer, en til hver aksel, står for firehjulstrækket. Effekten ved ca. 6100 o/min er 193 kW pr. motor og effekten er godt lineær, men virker alligevel mest voldsom i spændet mellem 0 – 130 km/t. Og det giver et godt råderum til overhalinger på motorvejen. Nedbremsninger kan i de fleste tilfælde klares ved at lade motoren genindvinde energi, hvilket virker som en ekstremt nøjagtig motorbremse, som man lynhurtigt vænner sig til.

Og der kan være grund til at genindvinde energi når muligt, for i den ekstreme kulde vi havde under testperioden (ned til -9 C og kuling) kunne give en 10% nedsættelse af batteriets effektivitet. Med det resultat, at batteriet skulle lades ofte og længe – for der skulle også bruges energi på at få varmet batterierne og kabine op til driftstemperatur. Når det er sagt, så har de gentagne accelerationstests også ædt deres del af batteriet. Hvert drengerøvsgrin i elbil giver batteridræn.

Plads og bagagerum

Man skal være noget af en marskandiser for at løbe tør for bagagerumsplads i en Model S. Der hvor motoren plejer at være, er et bagagerum. Det samme er der bagtil, hvor man normalt forventer at finde et bagagerum – her er det bare større. Faktisk er det så stort, at man som ekstraudstyr kan købe ekstra bagudvente sæder, så bilen kan have syv passagerer. De nøjagtige litertal varierer af en eller anden grund i beskrivelserne af Model S, men regn med et totaltal på omkring 1792 L.

Sikkerhed og assistancesystemer

Den adaptive fartpilot er ekstremt velfungerende og er en af de bedste, hvis ikke den bedste, vi til dato har testet. Hastigheden i forhold til forankørende afpasses blødt, behageligt og glidende, men kan også sættes op til at være mere skarp, med hurtige accelerationer, når det er påkrævet. Men som andre automatiske fartpiloter, kan den blive lidt ubeslutsom omkring biler, som er parkeret i vejkanten.

En misforståelse om Tesla er, at de er helt selvkørende. Det er de ikke alle – man skal tilkøbe en ”selvkørende funktion”, som ikke var på testbilen. Den havde i stedet en ”Opgraderet autopilot”, der kan sammenlignes med en udvidet Lane Keep Assistent – så man skulle ikke stole blindt på den. I en aftenmørk by overså systemet en lille kantsten og umarkerede fartbump er Teslaen heller ikke glad for. Motorveje med tydeligt markerede linjer fungerer til gengæld fint og Teslaen holder sin bane og afstand til forankørende med en behagelig og rolig assisteret kørsel. Her kunne vi køre uden at skulle gribe ind.

Planen er at Teslaer (med de rette hardware og softwarepakker) i fremtiden bliver selvkørende, men softwaren skal færdigudvikles først. Og det sker løbende, med hjælp fra de erfaringer de kørende Teslaer indsamler. Hardwaren er der allerede. Kameraer og sensorer er indbygget i bilen og Tesla laver selv sammenligningen med mobiltelefoner, hvor der løbende kommer softwareopdateringer og dermed udvidelser af funktionaliteten. Lad os så håbe, at det ikke kommer til at betyde, at Teslaen bliver langsom med alderen, ligesom smartphones har en tendens til at gøre.

Alternativer

Det er småt med konkurrenter til Tesla, hvis det skal være elbiler. De fleste premiummærker lover snart at komme med en Tesla-killer, men indtil videre er det blevet ved snakken. Med Jaguar I-Pace som en mulig undtagelse. Nissan Leaf eller den kommende Opel Ampera er i en økonomisk mere tilgængelig klasse. Så konkurrenter skal snarere findes i premiumsegmentet af biler med forbrændingsmotorer, som eksempelvis Volvo S90 og Audi A6.

Konklusion

Velkørende og med en acceleration som trækker brede grin, er Tesla en fornøjelse at køre. Motorveje og større landeveje kan den opgraderede autopilot stort set selv klare. Og hvis man har har en tendens til teknik- og IT-nørderi, er muligheden for softwareopdateringer og ny funktionalitet også meget dragende. Komforten er fin, hvis ryggen ikke driller. Desværre driller prisen og derfor er Tesla forbeholdt de færreste i Danmark.

Del med en ven

0 personer snakker om “Test: Tesla Model S vs. Sibirsk kulde

Skriv et svar

Giver børn en ny start