Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Test: Stor og komfortabel Øko-SUV
Test: Stor og komfortabel Øko-SUV
Test: Stor og komfortabel Øko-SUV
Test: Stor og komfortabel Øko-SUV
Test: Stor og komfortabel Øko-SUV
Test: Stor og komfortabel Øko-SUV
Test: Stor og komfortabel Øko-SUV
Test: Stor og komfortabel Øko-SUV
Test: Stor og komfortabel Øko-SUV
Test: Stor og komfortabel Øko-SUV
Test: Stor og komfortabel Øko-SUV
Test: Stor og komfortabel Øko-SUV
Test: Stor og komfortabel Øko-SUV
Test: Stor og komfortabel Øko-SUV
Test: Stor og komfortabel Øko-SUV
Test: Stor og komfortabel Øko-SUV
Test: Stor og komfortabel Øko-SUV
Test: Stor og komfortabel Øko-SUV
Test: Stor og komfortabel Øko-SUV
Test: Stor og komfortabel Øko-SUV
Test: Stor og komfortabel Øko-SUV
Test: Stor og komfortabel Øko-SUV
Test: Stor og komfortabel Øko-SUV

Test: Stor og komfortabel Øko-SUV

Højteknologisk og komfortabel brintbil fra Hyundai. Nexo er et godt bud på en klimavenlig familiebil

 
Kan du huske dengang brintbiler var fremtiden? Når man talte om fremtidens miljøvenlige biler, var drivmidlet næsten altid brint. Batteriteknologien og dermed rækkevidden var så begrænset, at det var svært at se elbiler være nyttige, hvis turen strakte sig over mere end 50 km. Så kom Tesla og gjorde elbiler sexede og resten er historie.
Mærkeligt nok. For brintbiler har helt sikkert åbenlyse klimafordele – især at brint kan fremstilles af overskudsstrøm fra vindmøllernes natteproduktion - hvor der ikke er mange andre aftagere af strømmen. Som bekendt er der ikke opfundet en bare nogenlunde metode til lagring af strøm, og når man oplader elbiler på en vindstille overskyet formiddag, er strømmen ofte fra et kulkraftværk. Brint kan fremstilles mere klimavenligt og tilmed lagres. 
Sidst men ikke mindst har brintbilen en stor fordel frem for elbilen: en brintbil tankes på et par minutter længere, end man tanker en bil med en forbrændingsmotor. Hvis man ellers ved, hvordan man gør. Mere om det senere.

MagaCin har tidligere taget en kort testtur i Hyundai Nexo. Det kan du se i videoen ovenover eller læse mere om her.

I mine øjne fremstår Hyundai Nexo fysisk mindre på billeder, end den egentlig er. Men den er på størrelse med en Jeep Cherokee, højere og længere end en Renault Grand Scenic og bredere end en Volkwagen Tiguan Allspace. Så det er en særdeles rummelig bil, og det skal med i mellemregningerne, før man konkluderer, at 600.000 kr er en høj pris for Hyundai Nexo.

MagaCin tester Nexo i Premium udstyrsniveauet, som hæver prisen med 30.000 kr, hvilket bl.a. giver soltag, varme i bagsæder, ventilation i forsæder, masser af kameraer og 19 tommer alufælge.


Materialevalg og kabine
Materialevalget i kabinen udstråler tydeligt, at Hyundai ser Nexo som en bil i premiumklassen. Samlekvaliteten fin og materialerne lækre – om end farvevalget i testbilen for mit vedkommende er en kende for beige-orienteret.

Midterkonsollen med et væld af knapper sidder højere og mere skråt end, hvad der er standarden i de fleste biler. Det giver plads til en større hylde nedenunder med en del aflæggeplads til mindre tasker og tablets. Der sidder også et udvalg af de mest oplagte stik til opladning under kørsel. I midterkonsollen kan mobiltelefonen også sidde i et dedikeret rum.

Nexo har en skærm placeret foran chaufføren, mens navigation og infotainment styres på en bred skærm over midterkonsollen. Når man har vænnet sig til myriaden af knapper, er det hurtigt at skifte mellem menuerne. En rund jog-shuttle (som det bl.a. kendes fra BMW og Audi) gør det hurtigt at skifte i menuerne.


Komfort
En af Nexos fordele, som man hurtigt opdager, er, hvor stille der er i kabinen. Elbiler er i sagens natur mindre larmende end biler med forbrændingsmotor, men Nexo formår også at fjerne det meste kørestøj – både fra medtrafikanter og sig selv. Det giver sig udslag i kørsel så lydsvagt, at man på motorvejen kan føre en dæmpet samtale, høre lavt musik eller blot lytte til sin egen tinnitus. Det er en standard, som selv toppen af premiumklassen kan have svært ved at konkurrere med.

Forsæderne er brede og har en magelighed, som er en Citroen værdig. Bilen er stor og sæderne ligeså. Testbilen var udstyret med elektronisk justerbare sæder med en behagelig blødhed, som sammen med den afdæmpede affjedring gør kørslen meget komfortabel. Undertegnede blev fanget i en myldretidskø, men med en aktiveret adaptiv fartpilot var det egentlig mere afslappende for temperamentet end forventet. Det er måske for store ord at sige bilen kan gøre dig til et bedre menneske, men at tage den værste vrissenhed og vejstress er vist ikke helt forkert.

Passagersædet fortil har egen udklappelig kopholder, da kopholderen i den voluminøse midterkonsol må forventes at tilhøre chaufføren.

Bagtil er pladsen også rigelig for både knæ og hoved. Der er sædevarme, friskluftsblæsere og kopholdere.


Køreegenskaber
Før vi konkluderer, at Nexo er velkørende, skal vi lige have på plads, at med biler i SUV-klassen bliver svingegenskaberne aldrig helt dynamiske. Når man vælger det højdemæssigt gode udsyn SUV’en giver, fravælger man også den fede svingdynamik. Alligevel krænger Nexo’en ikke unødigt i skarpe kurver, for en basse med en højde på 1640 mm, samtidig med at affjedringen holdes komfortabel blød, så bumpene i vejen ikke opleves generende. Men udover den kraftige acceleration bliver bilen heller aldrig underholdende eller involverende at køre – men det er heller ikke topprioriteten for målgruppen.

Trods bilens størrelse er den let at gelejde rundt på små parkeringspladser, da kameraer fortil, under sidespejlene og bagtil hjælper til at give et fugleperspektiv af parkeringskørslen. Eller andre views, som eksempelvis i siderne, så man kan se, hvor tæt man er på kantstenen. Når der blinkes til siden, fremkommer et kamera-feed fra et sideplaceret kamera, så det er muligt at se, om der gemmer sig en cyklist i den blinde vinkel. Det er godt tænkt.

Den adaptive fartpilot hører til blandt de bedre i klassen og afstemmer roligt hastigheden i forhold til forankørende. Assisteret af en effektiv vejbaneassistent holder bilen næsten selv sin plads i køen, og man kan med fordel tage en slurk kaffe.


Motor og transmission
Nexo er udstyret med en elmotor, som trækker på forhjulene. Effekten er opgivet til 163 hk/120 kW, og der er naturligvis automatgear. Energien fra brinten udvindes gennem en brændselscelle, som generer strøm til elmotor, samt et batteri, som bl.a. også anvendes ved særlig kraftige accelerationer. Udstødningen fra en brintbil er det rene vand – bogstavelig talt – og bilen forurener i den henseende ikke mere end, når du hælder kildevand ud på vejen. Tophastigheden er angivet til 179 km/t.

Med sin elmotor ville det være decideret pinligt ikke at kunne fremvise en kraftig acceleration. Og det kan Nexo - i hvert fald ved byhastigheder. Først ved højere motorvejshastighed flader momentkurven mærkbart ud, og accelerationen er her knap så imponerende. Så hvis der skal duelleres, er det bedst med en stillestående start. De store BMW’er på Autobahnen må man pænt flytte sig for.

Men hvordan tanker man en brintbil, spørger du? Svaret er: ikke særlig mange steder. Der er pt. kun få stationer i Danmark, ofte placeret nær motorvejen. Og Nexoens GPS-koordinat for Århus-stationen sendte os ud til, hvad der lignede Lars Tyndskids mark ved en vej, som både var blind og blev til en cykelsti. Heldigvis var Google Maps til bedre hjælp.

Jeg havde aldrig tanket en brintbil og efter en dårligt koordineret bakning til tanken, fandt jeg ud af, at slangen var kort. Det ville være meget nærliggende at bakke tættere på, men en brintbil bruger et par minutter på at slukke systemet, og i den tid kan man ikke åbne brændstoflugen. En anden brintbil holdt allerede i kø og bidrog til undertegnedes stressniveau. Så jeg hev slangen hen og satte mundingen på, hvad der lignede en metalmunding til en haveslange. Efter et par minutters nørklen blev det klart, at den ikke sad ordentligt på, og så kunne jeg begynde forfra.

Man betaler med en brik og en kode, trykker på Start og venter så. Brinttank-standeren, som er på størrelse med en garage, har en kompressor, som sørger for et dramatisk soundtrack under tankningen. Når det er slut, skal studsen tages af, og her er det især en fordel ikke at have strammet slangen alt for meget, så studsen sidder i spænd. Håndtaget bliver nemlig meget koldt under forløbet, og man får virkelig nedkølet hænderne. Jeg har testet det, så I ikke behøver.

Med en fuld tank (eller – der er rent faktisk tre!) er rækkevidden opgivet til det ukristelige tal 666 km (WLTP). Muligvis for at appellere til fans af Black Metal i vort Norske naboland?


Konklusion
Meget taler til fordel for Hyundai Nexo - komfort, køreegenskaber, materialevalg og (teknologisk) udstyrsniveau. Samt naturligvis muligheden for at pudse klima-glorien, når man kører. Men overvejer man at anskaffe en Nexo, er det også en idé at tjekke, hvor nærmeste brintstation er. Der er nemlig ikke mange af dem endnu.

Tager man Nexo'ens størrelse og udstyrsniveau i betragtning, virker prisen ok. Har man muligheden, vil det være nærliggende at købe den i Premium udstyrsniveauet og bl.a. få de fikse kameraløsninger med i købet.
Kommentarer
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg bilmærke