Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Test: Stationcar med sexappeal
Test: Stationcar med sexappeal
Test: Stationcar med sexappeal
Test: Stationcar med sexappeal
Test: Stationcar med sexappeal
Test: Stationcar med sexappeal
Test: Stationcar med sexappeal
Test: Stationcar med sexappeal
Test: Stationcar med sexappeal
Test: Stationcar med sexappeal
Test: Stationcar med sexappeal
Test: Stationcar med sexappeal
Test: Stationcar med sexappeal
Test: Stationcar med sexappeal
Test: Stationcar med sexappeal
Test: Stationcar med sexappeal
Test: Stationcar med sexappeal
Test: Stationcar med sexappeal
Test: Stationcar med sexappeal
Test: Stationcar med sexappeal
Test: Stationcar med sexappeal
Test: Stationcar med sexappeal

Test: Stationcar med sexappeal

Hva' pokker?!? Jaguar XF Sportsbrake er både lækker, robust og god til højfart - og rummelig som en stationcar på samme tid!

 
"Elegant som en stationcar" er en af de mest sjældne ordkombinationer herhjemme. Det er ikke svært at forstå hvorfor - biler med en stor og kantet røv, som hænger langt ud over bagakslen. Praktisk, javist, men kønt er det sjældent. Derfor er Sportbrake-begrebet ved at indfinde sig i bilverdenen. Sportbrake er kort fortalt en mere skrånende taglinje, så udseendet også peger i retning af en lang hatchback i stedet. Men hvor der stadig er masser af plads bagtil, på bekostning af lidt plads i højden. Så røven kan stadig være stor, men heldigvis mere sportslig at se til.

Jaguars XF Sportbrake er netop sådan en bil - en stationcar med mere lækkerhed. I en tidligere prøvekørsel viste Sportbraken gode køreegenskaber og med det nye og mere skarpe Jaguar-design, havde undertegnede gode forventninger. Så testkørslen af Jaguar XF Sportsbrake i Prestige udstyrsniveauet, bestykket med en 2.0 Ingenium 250 hk turbobenzinmotor, var ikke blot endnu en dag på kontoret.


Design og image
For mit vedkommende er jeg ret begejstret for Jaguars design som jeg synes, sammen med Volvo, ligger i toppen af premiumsegmentet for tiden. Så er det sagt, og man kan være uenig. Men sikkert er det, at det er en bil der trækker opmærksomhed – for der er ikke mange jaguarer løs på de danske veje. Bilen tiltrak sig stor opmærksomhed – hundeluftere vendte sig og misundelige blikke viste sig på tankstationerne. Til trods for at testbilen havde den mest anonyme farve af alle, nemlig sølvgrå. Så opmærksomhedshungrende kan anbefales at købe den i rød – så skal du nok få glosuppen serveret.

Der er også skruet godt op for lækkerheden indvendigt. Når Start-knappen aktiveres, åbner indfarvede låger for friskluftsblæsere og drejeknappen, som gør det ud for en gearskifter, kommer frem af underlaget. En ligegyldig gimmick? Måske, men når man nu kan. Jeg har altid haft en forkærlighed for biler, hvor det på den ene eller anden måde stikker lidt af.


Karosseri
Selvom Sportbrake-begrebet er karakteriseret ved, at bagenden ikke er helt så høj som på almindelige stationcars, er det alligevel lykkedes Jaguar at få volumen på bagagerummet op på 565 L, og 1700 L når bagsæderne er klappet ned. Læssekanten er lav og brugervenlig. Og apropos bagenden, er bagklappen fremstillet i polymer for at mindske vægten og er med til at holde vægtfordeling mellem for- og bagende på omkring 50:50.


Køreegenskaber
Køreegenskaberne er lækre og man glemmer lidt, at det faktisk er en stor stationcar man kører i – selvom det godt nok kaldes en Sportsbrake. Stabiliteten på motorvej er upåklagelig – både med og uden sidevind. I forhold til størrelsen på bilen, giver den lave højde på 1496 mm og bredden på 1880 mm gode dimensioner for kørselstabilitet. Solidt plantet på vejen med minimale rystelser og kørestøj, sørger Jaguaren for, at man hele tiden kommer til at køre en tand for hurtigt, og det kræver en aktiv indsats at holde sig på de danske motorvejshastigheder. Eller en mikrobil foran.

Det er mere når de skarpe sving på landevejen indfinder sig, man mærker bilens størrelse. Det er trods alt en ordentlig slæde at trække rundt i svingene og den krænger over, når man går til stålet. Men ikke så bilen bliver træg eller kedelig at køre. Bagtil er en selvregulerende luftaffjedring ifølge Jaguar garant for, at dynamikken beholdes, selvom XF'eren er godt lastet. Vi havde desværre ikke mulighed for at teste det.

Bremserne er let doserbare, men kan reducere farten hurtigt når man ser et kamera på en trefod, godt gemt under et træ. Når man træder til, stopper bilen straks, så træd varsomt!
Bilens størrelse driller mest på tætte gader i byen, hvor oversigtsforholdene er begrænsede. Bakkameraet (ekstraudstyr) har høj opløsning og er derfor mere anvendeligt end bakkameraer sædvanligvis er.


Motor og transmission
Den firecylindrede 2.0 turbobenzinmotor leverer 250 hk på en fin underspillet, britisk måde. Man skal træde godt til på speederen for lige at få motoren til at forstå, at det faktisk er helt ok, at den nu yder alt hvad den kan. Mere eller mindre så lang tid som det tager at sige ”power, please”. Når motoren så har fået overstået høflighedsfraserne, får man til gengæld et ordentligt los bagi og den voluminøse stationcar trækker med lethed fra de fleste. AWD og den ottetrins automatgearkasse leverer kraften problemfrit og elektronikken griber ind, når det behøves. Undertegnede var flittig nok med bundgas ved en motorvejstilkørsel og den regnfedtede vej gav noget ukurant hjulspind, men elektronikken fik hurtigt bilen på ret gled igen. Imponerende. Et skift over til køreprogrammet for sne og regn gjorde herefter acceleration mere passende til underlaget og sikrede mod lignende unoder.

Hvis det lyder for langsomt, findes også en 3.0 V6 dieselmotor, som leverer 300 hk og har en acceleration fra 0 – 100 km/t på 6,6 sekunder.


Komfort
Sæderne er store og komfortable, som det forventes i større biler i premiumsegmentet. Elektronisk justerbare med god sidestøtte. De støtter godt om kroppen, uden at være decideret sportslige. 
Bagsæderne har god benplads til voksne, samtidig med at siddestillingen er behageligt tilbagelænet så hovedet heller ikke går mod loftet. Modsat af hvad man kunne frygte med en Sportsbrake.

Trods størrelsen får man ikke følelsen af at sidde i så stor en bil som det egentlig er. For designet er så at sige bygget rundt om fører og passager og bilen svøber sig rundt om én. På den gode måde, forstås. XF'eren er ikke omklamrende. Dørene er tykkere end lavprofildækkene på den gamle Golf GTI du lige har overhalet og man føler sig ret tryg i maven på den store Jaguar.


Konkurrenter
Større og luksuriøse stationcars findes der masser af. Audi A6, VW Passat og Mercedes C-klasse er det mere anonyme valg, mens Volvo V90 appellerer mere til design og følelser. Opel Insignia Sports Tourer, Renault Talisman og Kia Optima Sportswagon er de mere økonomiske valg. Den nærmeste konkurrent, som også satser på sportslige køreegenskaber, er nok BMW's 5-serie.
Med startpriser på over 600.000 kr er Sportbrake absolut i den dyre ende og derfor kun til rådighed for de færreste.



Konklusion
Jaguar XF Sportbrake tilbyder underholdende og sportslige køreegenskaber til den ellers lidt småkedelige stationcar-genre. Godt kørende og eksklusiv, men bestemt også med priser som afspejler, at vi befinder os i premiumsegmentet. Den er valget til de der gerne adskiller sig, kan lide lettere sportslige køreegenskaber og sætter pris på designet.
Kommentarer
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Seneste
Marked
Søg bilmærke