Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Test: Peugeot 208
Test: Peugeot 208
Test: Peugeot 208
Test: Peugeot 208
Test: Peugeot 208
Test: Peugeot 208
Test: Peugeot 208
Test: Peugeot 208
Test: Peugeot 208
Test: Peugeot 208
Test: Peugeot 208
Test: Peugeot 208
Test: Peugeot 208
Test: Peugeot 208
Test: Peugeot 208
Test: Peugeot 208
Test: Peugeot 208
Test: Peugeot 208
Test: Peugeot 208
Test: Peugeot 208
Test: Peugeot 208

Test: Peugeot 208

Lavt forbrug og kørestøj i ny Peugeot 208. Men ikke alt er i top

 

Den var en stolt og forhåbningsfuld Peugeotforhandler, som kunne udlevere nøgler til den nye Peugeot 208 testbil. Forhåbningsfuld, fordi det ikke er mange uger hvor 208'eren ikke har ligget i top tre-salgsbarometeret over biler i Danmark. Så der er naturligvis forventninger til den – som vel at mærke skal passe til prisen. 208 har haft ry for meget udstyr til prisen i Danmark og det ry ser forhandlerne naturligvis gerne bibeholdt. Men i testugen, som var ugen før det blev afgjort om 208 blev Årets Bil 2020, var der ikke kommet danske priser endnu. Og det er jo en meget vigtig faktor på det danske marked, hvor biler som Ford Fiesta og VW Polo står mere end klar til at overtage 208's topplacering på salgsoversigterne. Så læserne må i denne uge nøjes med en startpris på Peugeot 208, og ikke som vanlig med en pris for testbilen, inklusiv dens ekstraudstyr. Bilen er så ny på det danske marked, at der ikke er sluppet meget information ud om den endnu.

Testbilen var i udstyrsniveauet Allure i farven Gul Faro, med følgende fabriksmonterede ekstraudstyr: glastag, mørktonede ruder, bakkamera og adaptiv fartpilot.

Designmæssigt er der sket meget, hvor detaljer som hugtands-kørelys og en sort konsol mellem de to tredelte baglys gør bilen væsentlig mere elegant. Ligeså har kabinen også fået en 508'er makeover og har nu også fået hvad Peugeot kalder for deres i-Cockpit, hvor informationsdisplayet foran føreren har en 3D-virkning og en højt placeret midterskærm bruges til bl.a. regulering af klima og navigation (hvis man har tilkøbt det). 


Komfort og kabine
Noget af det første man bemærker i 208'eren kabine, er det fancy informationsdisplay foran rattet. En fancy 3D-effekt bruges til præsentere den valgte information, og det ser godt ud. Det er lir og ikke som sådan nødvendigt, men mon ikke det alligevel imponerer nogle potentielle købere på prøvetur? 
Effekten opnås ved at lade en overliggende farveskærm spejle sig i et skråtstillet gennemsigtigt stykke plastic, som er placeret foran en anden farveskærm.

Førersædet er meget gennemsnitligt for biler i denne størrelsesorden. Det er muligt at køre sædet godt op i højde, hvis man i virkeligheden overvejede en bil i crossover-segmentet i stedet. Midterarmlænets pude til armen kan skydes frem, så man sidder afslappet og kan hvile albuen.
Den største anke er ved ind- og udstigning, hvor chauffører omkring 1,85 m vil finde dørstolpen lige vel langt fremme. Det er en bil som høje mennesker lidt skal skrue sig ind i.

Bagsædet er til gengæld ikke så voksen-egnet. Er man over 1.80 m. kommer man til at sidde decideret sammenklemt, med knæ mod forsæde og hoved mod loft. Læg dertil at dørene bagtil er små, så det kræver lidt slangemenneske-evner at komme ind og ud.

Til gengæld er der tænkt på bagsædepassagerernes hang til skærmtid med de to USB-opladestik, som er placeret bagerst på midterarmlænet. Ligesom stik til USB og mini-USB også indtager en fremtrædende plads på instrumentbrættet foran. Peugeot ved hvad nutidens forbrugere vil have.

Hvad angår kørestøj – eller rettere manglen på samme – er et punkt hvor 208 fortjener ros. Der er stille i kabinen på en måde, som oftest kun opleves i væsentlig dyrere biler. Motoren høres naturligvis under acceleration, men når marchhastighed er opnået, er der ikke meget støj i ørerne. Forhandleren advarede endog om kørestøj, da de nymonterede vinterdæk ikke var de foretrukne. Så det er godt klaret for en bil i dette segment og prisklasse.

Bagagerummet har en kapacitet på hele 311 L, hvor bagsmækken er tilpas bred til at det er nemt at komme til. Dermed er bilen også mere end ferieegnet.


Køreegenskaber
208 er virker designet til transport fra A til B, med hovedfokus på komfort. Affjedringen er blødere end gennemsnittet – så ujævnheder i vejen ikke er noget man mærker så meget til. Og det giver sig udslag i en del krængning i skarpe sving, som ikke virker til at være 208's livret. En helt fair prioritering, som 208 med sine salgstal alene viser berettigelsen af.  Blot skal man ikke forvente de mest dynamiske køreoplevelser.

Venderadius er lille og oversigtsforholdene gode, så i byen er 208 nem at have med at gøre. Ved hjælp af bakkamera er den også nem at parkere – og bakkameraet er med den minimale bagrude svært at undvære. Så dét er et tilkøb som kan anbefales.

Ved køkørsel er den adaptive fartpilot god til at holde afstand, uden pludselig acceleration eller bremsning, mens vejbaneassistenten virker mere tilfældig i sin gøren og laden. Langt fra alle vejstriber bliver detekteret og det er svært at finde mønsteret i, hvornår den kan forventes at virke og hvornår den ikke kan. På dage med kørsel i regnvejr ville bilen med mange ryk i rattet meget gerne køre mod venstre – måske vand på kameraet spolerede udsynet til midterstriben? Det er en meget uheldig egenskab, hvis man mod lovens klare lyd op området, alligevel har sluppet rattet. Så det er en teknologi, som man hurtigt kommer til at slå fra.


Motor og transmission
Test-208'eren var udstyret med en firecylinders 1.5 BlueHDI dieselmotor med en opgivet ydelse på 100 hk. Forbruget er opgivet til 24,4 km/l efter WLTP-standarden, hvilket stemmer meget godt overens med erfaringerne fra testugen. Det er ikke en motor som ydelselsmæssigt imponerer, men forbruget er dejlig lavt, hvilket er et absolut plus for pendlere.

Dieselmotoren føles lidt benzin'sk i, at den gerne skal have nogle omdrejninger for at yde. Især ved motorvejshastighed skal næsten enhver overhaling akkompagneres med et skift ned. Rent lydmæssigt udsender motoren en for størrelsen dejlig dyb diesellyd, som i den ellers overraskende lydtætte kabine er den mest mærkbare lyd fra bilen.

Et punkt som trækker ned, i hvert fald for de køreteknisk motiverede chauffører, er en upræcis gearkasse. Gearskiftet opleves lidt slasket og det er ikke helt tydeligt at mærke hvornår gearstangen er sat i det rigtige gear. Det virker næsten som om den sidder lidt løs. Ærgerligt at PSA's ingeniører ikke kunne finde en bedre løsning.

Værd at bemærke også at 208 fås i elbilsversion fra 229.990 kr. Så hedder den e-208 og har en rækkevidde på 340 km.


Alternativer
Med sin næsten faste plads i top-tre af solgte biler i Danmark, er 208 godt placeret i forhold til konkurrenterne. Prisen på den nye model vil vise, om det kommer til at fortsætte. For ellers står populære alternativer som VW Polo og Ford Fiesta klar. Skoda Fabia, Seat Ibiza og Opel Corsa er også populære bil i gruppen, hvor også Nissan Micra og den velkørende Kia Rio gør sig.


Konklusion
Peugeot 208 skal med sin startpris og nye design nok fastholde sin gode plads i salgsstatistikkerne – hvis ikke priserne stiger drastisk for de højere udstyrede modeller. Det er en god hverdagsbil, hvis hverdagen vel at mærke ikke består af megen sportlighed og højfartskurver. Det gør den for de færreste. 
208 mestrer til gengæld pendler-disciplinen som få: støjniveauet i kabinen er lavt, brændstofforbruget lavt (med 100 hk diselmotoren) og kabinen fortil er af en designmæssig kvalitet, som konkurrenterne i denne bilklasse kan have svært ved at hamle op med. Så hvis prisniveauet som vi kender det fra 208 kan holdes, skal det omvendt også nok holde 208 pænt repræsenteret i salgsstatistikkerne.
Kommentarer
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg bilmærke