Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Test: Nissan X-Trail
Test: Nissan X-Trail
Test: Nissan X-Trail
Test: Nissan X-Trail
Test: Nissan X-Trail
Test: Nissan X-Trail
Test: Nissan X-Trail
Test: Nissan X-Trail
Test: Nissan X-Trail

Test: Nissan X-Trail

Nissan X-Trail byder på en rummelig kabine som er håbløst forældet

 

Ved afhentningen af Nissan X-Trail var forventningerne høje; nu skulle vi ud og køre i en kæmpe SUV med super god komfort, og da testbilen er udstyret med den højeste udstyrspakke er der helt sikkert kræset for detaljerne. Det skulle vise sig at være en rigtig dum idé at gå ind til netop dette projekt med den holdning, da Nissan X-Trail desværre halter efter konkurrenterne i samme prisklasse.

 

Eksteriør

Mit første møde med X-Trail gav et rigtig godt førstehåndsindtryk; bilens eksteriør er ændret minimalt siden opdateringen i 2017, men X-Trail er en bil som er ældet med ynde. Den formår at kombinere elegante kurver med en kraftfuld udstråling, og på trods af at udseendet de seneste år ikke er gennemgået kæmpe forandringer, lykkedes det alligevel bilen at falde godt ind i nutidens vognpark. Forstået på den måde at man ikke tænker ”gammel vogn”, når man ser en af de mange X-trails der efterhånden kører på de danske veje.

 

Interiør

Interiøret derimod er en helt anden historie; af ukendte årsager insisterer Nissan altså på, at bevare fortidens teknologier og udseende, i en vildt travl kabine som er fuld af gammeldags - og kæmpe store - trykknapper, der mest af alt ligner noget som er hentet hjem fra det nærmeste reservedelslager for traktorer.

Det mest moderne element i bilens interiør er den lille skærm mellem de to analogure, som tilsammen udgør bilens instrumentering. Ikke fordi der er noget nyskabende eller fancy over den lille skærm, men den er trods alt digital, og byder blandt andet på en række informative tal i forhold til brændstoføkonomi og gennemsnit.


Et væld af gammeldags trykknapper omgiver forældet software


Bilens anden skærm er placeret centralt og byder på almindeligheder som radio, navigation, håndfri betjening af telefon samt en række indstillingsmuligheder, men den er samtidig omgivet af uhyggeligt mange manuelle trykknapper; faktisk så mange at undertegnede ved slutningen af testugen, endnu ikke kunne finde den ønskede knap, uden at skulle fjerne blikket fra vejen i farligt lag tid.

Skærmen i sig selv har en rigtig fornuftig størrelse, og er integreret flot i instrumentbordet, som er betrukket i et rigtig lækkert og blødt materiale, men softwaren bringer minder frem fra den gang PDA’en kom på markedet for hvad der virker som en evighed siden.

 

Rummelighed

Er man af typen som mener at det hele ikke nødvendigvis behøver at se smart og moderne ud, men lægger større vægt på praktikalitet, er Nissan X-Trail et rigtig godt bud.

Ved første indstigning lægger man hurtigt mærke til de høje og vidt åbnende døre, som giver adgang til sæder af fornuftig størrelse, hvor der er rigeligt med plads til benene. Dette gør sig i øvrigt gældende på både for og bagsæde.

I bilens forreste afdeling er der rigeligt med aflægningsplads, både i dørene og under armlænet i midterkonsollen, og i bagagerummet er der naturligvis plads til hele familiens oppakning. Ydermere er der to store kopholdere i midterkonsolen, og det samme gør sig gældende på bagsædet.

Får man bilen udstyret med elektronisk ovenlysvindue må man forvente, at frirummet over ens hoved er reduceret grundet mekaniske dele. Ikke så meget at det generer de der sidder foran, men på bagsædet kan der for personer som er højere end gennemsnittet godt opstå pladsmangel, da bilens anden sæderække er monteret højere end forreste række, hvilket giver ungerne et super godt udsyn.

 

Motor og gearkasse

Testbilen var udstyret med en 1,3 liters benzin motor som leverer 160 heste ved 5.500 omdr./ min., og har et maksimalt drejningsmoment på 270 Nm ved 1.800 – 4.250 omdr./ min.

Det lyder måske som en fornuftig størrelse, og forventningerne var egentlig at de tilgængelige kræfter var tilstrækkelige, men her blev jeg stærkt skuffet. Der er ingen grund til at gøre en kort historie lang, så her kommer en usødet sandhed; den 1,3 liters benziner med 160 heste er simpelthen ikke nok til at slæbe bilens knap 1600 kilo.

Jo, du kan da sagtens komme fra A til B i X-Trailen, men det tager simpelthen så lang tid at komme op i fart, at man hurtigt bliver utålmodig og træder endnu mere på speederen, hvilket resulterer i en super dårlig brændstoføkonomi. Hertil hjælper det slet ikke at gasresponsen - groft sagt - ikke er eksisterende. Det tager en evighed fra man har trykket på pedalen, til at arbejderne i maskinrummet får besked om at komme i gang. Det føltes faktisk som om at ordren fra gaspedalen til motorrummet formidles via elastik; og det var et slapt et af slagsen.


En enkelt systemfejl kunne det også blive til


Den automatiske DCT-gearkasse var ved første møde heller ikke noget at råbe hurra for, da den kun kunne finde ud af to ting ved igangsættelse. Enten skulle det tage så lang tid, og foregå ved så lave omdrejninger, at mine medtrafikanter blev direkte sure på mig, eller også skulle vi vække hele nabolaget med et værre omdrejnings-spektakel fra motorrummet.

Da kampen var overstået, og vi på mystisk vis havde fundet en fælles løsning på at komme op i respektabel fart – med eller uden morgenvækning af naboerne – kunne jeg ikke gøre andet end at håbe på fri bane; Nissan X-Trail er simpelthen IKKE skabt til at overhale.

Kombinationen af mangel på motorkraft og en gearkasse som ikke helt kunne bestemme sig for hvilket gear den vil køre i, betød at det i mange tilfælde tog alt for lang tid at overhale. Og blev man her – som så mange andre steder – irriteret over ”ventetiden”, og derfor besluttede at give pedalen et ekstra klem, betød det blot at gearkassen gearede alt for langt ned, hvilket resulterede i en masse omdrejninger, motorlarm og dårlig økonomi. I den situation blev jeg indledningsvis meget overrasket når der lød et ordentligt ”klonk” ved skift op mellem gearene, da det faktisk lød som om der lå nogen og sparkede under bunden af bilen.

 

Ved tilbagelevering af bilen skulle det vise sig at jeg ikke er ene omkring mine frustrationer over gearkassen, og at det faktisk er et problem forhandleren oplever fra tid til anden – men kun i deres testbil.

Sælgeren i forretningen forklarede mig, at bilens gearkasse simpelthen ikke kan finde ud af de mange forskellige måder testpiloterne behandler den på. Kunder der kommer ind fra gaden og skal have en prøvetur kører som oftest pænere i bilen end de ville gøre i deres egen, hvorimod nogle – inklusive mange motorjournalister – nok er mere tilbøjelige til at udfordre bilen lidt mere, og det kan gearkassens elektronik altså ikke finde ud af.

 

Men hvordan kører den?

Først og fremmest bliver jeg nødt til at fremhæve hvor godt udsyn der er inde fra bilen, i kraft af smalle A-stolper og kæmpe vinduer hele vejen rundt, hvilket gør den nem – bilens størrelse taget i betragtning - at manøvrere rundt i byen og på parkeringspladser.

På lande- og motorvej virker styretøjet let og præcist, og i kurver krænger bilen som man kan forvente af biler i denne kategori. Affjedringen er bestemt ikke hentet ned fra leverandørens øverste hylde, hvilket man desværre kan mærke når der køres på vort lands efterhånden godt brugte landeveje, hvor man gentagende gange straffes af det ujævne underlag. Ved kørsel på godt og ubrudt underlag er bilen ganske komfortabel, da bilen - som nævnt længere oppe - er udstyret med sæder af en fornuftig størrelse, hvori man sidder fortrinligt.

 

Konklusion

Nissan X-Trail starter ved 332.680,- for den skrabede version, og topper ved 480.685,- for modellen som er beskrevet i denne test, og prisen må siges at være i den høje ende når der sammenlignes med konkurrenterne.

X-Trail er en rummelig rejsemakker, som byder på et godt visuelt overblik over trafikken. Komforten er i top på jævne asfalterede veje, men bilen kæmper med at opretholde samme komfortniveau på de slidte danske landeveje.

Der er ikke grund til at gå i dybden med brændstoføkonomi, da man som køber af bil i denne kategori som regel ikke går efter en økonomisk rejsemakker, men X-Trail er bestemt ikke billig at køre i. Motoren på 1,3 liter ganske enkelt for lille, og leverer ikke nok power til en bil af denne kaliber.

Gearkassen viste sig under testen ikke fra sin bedste side, da den gennem hele testugen skiftede på nogle mystiske tidspunkter, og tilmed larmede ved samtlige skift. Jeg vil på det kraftigste anbefale, at du beder om at få gearkassen ”nulstillet” hvis du får mod på at tage X-Trail ud på en testtur, så du får en bil med ”frisk” hukommelse der forhåbentlig giver en bedre oplevelse end den undertegnede havde.

Bilens interiør er håbløst forældet, men det hele er pakket ind i et ydre som - trods meget få opdateringer de sidste tre år – passer rigtig fint ind i nutidens vognpark.

Alt i alt en bil som skal erhverves af praktiske årsager, og ikke af personer som leder efter en bil med den seneste teknologi i form af trådløs telefonopladning og lækker navigation i et tidssvarende infotainmentsystem.

Kommentarer
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg bilmærke