Test: Jeep Compass spiller på klassiske firehjulstrækkerdyder
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Test: mere hardcore end finesse

Grovkornet Jeep Compass tilbyder ægte firehjulstrækkerfølelse til crossover-kunder
Mathias B. Høj
31/08-2018 kl. 12:44

Hvis man skal være lidt ond, og det skal man gerne i indledningen til en tekst, kan man sige, at mange af tidens crossovers synes inspireret af hæve-sænkeborde. Man har taget en eksisterende platform og løftet den en smule højere op, rent fysisk. Så alt er mere eller mindre som man kender det, men nu i længere afstand fra overfladen. Og til en væsentlig højere pris. Godt det samme, for terrænædende køreegenskaber har kun de færreste brug for.

Anderledes forholder det sig med Jeep Compass – for den kommer fra Jeep. Og Jeep har lang historie med netop terrængående køretøjer. Jeeps springer ikke over hvor gærdet er lavest. De tager tilløb og kører så lige igennem, uden alt for mange finesser.

Det er i hvert fald hvad rygtet vil vide. Men Jeep Compass er en kompakt SUV til markedet for kompakte SUV'er og crossovers. Så jeg var spændt på om Compass'en i bund og grund mindede mest om en generisk personbil, hævet til højere luftlag.

Og vi kan lige så godt afsløre det med det samme: det er den naturligvis ikke helt, selvom testbilen var udstyret med en del komfortudstyr, som lugter mere af personbil, end af hardcore betvinger af naturens mest udfordrende bjerge og knolde.

Alligevel har bilen en del følelse af firhjulstrækker. Knapperne er store, rattet solidt og armen til blinklyset tung, som var det til en lastbil. Ikke nødvendigvis skidt, for det giver følelsen af noget der skal holde i lang tid. Hvilket matcher meget godt med følelsen når man kører Compass'en.

Køreegenskaber

Compass'en virker tilegnet terræn, selvom den nok skal kunne kapre crossoverkunder. I skarpe sving bliver bilen en kende ustabil, for det er en 1640 mm høj bil med 20 cm frihøjde. Affjedringen er hård, uden det tilføjer sportslighed til køreegenskaberne. Man frygter lidt bilen vælter, og fravænner sig hurtigt sportslig kørsel. Trods frihøjden mærker man tydeligt underlaget og bump i vejen. Det er en grovkornet køreoplevelse, frem for det forfinede og raffinerede. Især i byen er det lidt en grobrian at køre rundt i – hvis man sammenligner med andre crossovers. Men oversigtsforholdene er gode fra den høje førerplads.

Det hele falder ligesom mere på plads når man kommer ud på de bumpede grusveje, som man sagtens kan tage med god hastighed. Frihøjden til at køre gennem højt græs er der og bilen virker tillidsvækkende i mere ”naturlige” omgivelser, til trods for testbilen ikke havde terræn-køreprogrammer eller lignende, som kunne aktiveres. Desværre havde vi ikke en terrænbane at udfordre Compass'en på, for den ville sikkert være på hjemmebane dér.

Motor

Test-Compass'en var udstyret med en firecylindret 1.6 MJ dieselmotor med en ydelse på 120 hk. På motorvej og ved acceleration kan man savne mere effekt, hvis man ønsker sportlig kørsel. 0 – 100 km/t er opgivet til 11 sekunder, så det er bestemt ikke en racer. Men til de fleste formål vil motoren være rigelig. Brændstofforbruget er angivet til 22,7 km/l, hvilket efter en uges testkørsel må betegnes som optimistisk. Kun på helt lige stykker vej, i svag vind og med en enkelt passagerer fik vi bilen op over 20 km/l. Det er en høj og bred bil, med hvad det giver af luftmodstand.

Komfort og plads

Compass'en er ikke en støjfri bil. Dieselmotoren høres under fleste forhold, men også dækstøj og luftmodstand bidrager. Højtalerne må blive godt driftsvarme, hvis man skal kunne høre detaljer med motorvejsfart.

Testbilen var udstyret med lædersæder med indbygget luftkøling, hvilket er en undervurderet luksus på varme dage. Men til prisen på 37.000 kr er det sikkert også en luksus, som de færreste Compass'er vil blive udstyret med. Sæderne er komfortmæssig meget gennemsnitlige, men med minimal sidestøtte. Så svingkørsel kan blive en mere livlig oplevelse end forventet, på de glatte lædersæder.

Bagsædepladsen er overraskende rummelig for en bil i denne størrelse og hverken knæ eller hoved mærker begrænsninger for en passager på 1.90 m. Så bilen kan sagtens bruges til at transportere den voksende familie rundt med.

Bagagerummet er på 438 L, hvilket ikke er prangende for en bil i denne størrelse. Benplads til bagsædepassagerer koster, og dette er prisen. Bunden kan sættes i flere niveauer, så højden mellem bagagerumsbund og læssekant ikke bliver for stor.

Infotainment system

Infotainmentsystemet er et af bilens akilleshæle. Der er tydeligvis gjort en del for at gøre grafikken lækker og smart, men menustrukturen er desværre også rodet, ulogisk og det kan kræve mange klik at nå frem til en funktion. En god skik indenfor systemudvikling foreskriver, at det maks må tage tre klik at nå frem til en funktion. Bilproducenterne har skiftende held med at adoptere den skik. Og ved Compass'en skal man igennem et antal menuer, som gør at man bør holde ind til siden. Men realistisk set vil det blive betjent under kørslen og være en distraktion for føreren.

Konkurrenter og alternativer

Crossovers og kompakte SUV'er er der masser af. Hvis man ønsker noget terrængående, som også virker langtidsholdbart, er Subaru XV et oplagt bud på en konkurrent. Hvis du er til køredynamik og tysk finesse, er BMW X1 et godt bud. Hvis det ikke må koste alverden er Nissan Qashqai, Renault Kadjar og Peugeot 3008 en option.

Konklusion

Klassen af kompakte SUV'er er fyldt med alternativer – og også billigere og på asfalt mere velkørende biler. Så hvis du ønsker den komfortable og lydsvage kørsel, bør du finde alternativer. Jeep Compass tilbyder en mere rå og firhjulstrækker'sk oplevelse, og virker til at befinde sig bedre på grusveje, end på motorvej eller kurvede landeveje. Så er du vild med designet (som vi var) og har en del færdsel væk fra asfalt og stenbro, er Jeep Compass en oplagt mulighed.

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start