Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Test: mere crossover end andre crossovers
Test: mere crossover end andre crossovers
Test: mere crossover end andre crossovers
Test: mere crossover end andre crossovers
Test: mere crossover end andre crossovers
Test: mere crossover end andre crossovers
Test: mere crossover end andre crossovers
Test: mere crossover end andre crossovers
Test: mere crossover end andre crossovers
Test: mere crossover end andre crossovers
Test: mere crossover end andre crossovers
Test: mere crossover end andre crossovers
Test: mere crossover end andre crossovers

Test: mere crossover end andre crossovers

Mere crossover end andre crossovers. Hyundai Kona er visuelt mere sprælsk, men ellers meget gennemsnitlig

 
Den nye Kona for Hyundai er lige en tand mere crossover end de konkurrerende crossovers på markedet. Den markedsføres i sprælske farver, har 170 mm frihøjde og et design som stikker lidt mere af end konkurrenternes. Eksempelvis er bilens lygter godt spredt ud over henholdsvis -front og bagside. Inde i bilen er masser af aflæggeplads og man skal aldrig lede længe efter et sted til drikkeflasken. Altså typiske træk for crossover-genren.



Komfort og kabine
Instrumentbrættet er overskueligt men præget af en del plast. Men ikke det helt billige og samlekvalitet og holdbarhed virker udmærket. I og med bilen lugter af livsstil og ture til den fjerne ødemark, gør det også knap så meget at finde så mange overflader i hård plast. Det skal jo kunne holde til mountainbikes, surfbræt, fiskestænger og hvad den aktive livsstil ellers byder.

Forsæderne er behagelige, med en kraftig sidestøtte i sæderne, som var det en sportslig bil man kørte. Testbilen havde også variabel lændestøtte og i den henseende er det muligt at sidde mere eller mindre ergonomisk korrekt med de mange indstillingsmuligheder.

Bagtil er det stik modsat, hvis man er omkring 1.90 m høj. Forsæderne er beklædt med hård plast bagtil, som vil trykke knæskallerne. Og hovedet går imod loftet. Børn vil have det nemmere med dimensionerne og vil fra en højde på 1.30 m have mulighed for at kunne se ud af bagruderne.

Bagagerumspladsen er på 361 L og er med en læssekant nem medgørlig. Under den findes flere rum som kan tages i brug, hvis man undlader reservehjul og diverse aggregater til afhjælpning af punkteringer.

Støjniveauet i kabinen er forholdsvist højt. Både hvad angår motor og kørestøj fra vindmodstand og hjulene. Testbilen var udstyret med fancy alufælge, som udover at se godt ud, helt sikkert også bidrager til støjen – så det kan fravælges ved køb. Men et lavt lydniveau er ikke bilens spidskompetence.


Køreegenskaber
Kona'en er letkørt og har et godt overblik fra kabinen. Men den stærke servo gør, at der ikke er så meget følelse med vejens underlag. Går man til stålet og holder høj hastighed gennem svingene, krænger bilen stærkt, og det kan føles som svingets inderste hjul er tæt på at miste asfaltkontakt. Det er ikke et ukendt fænomen blandt de høje crossovers, men i Kona'en er det mere udtalt.
Så bilens udseende kunne godt antyde, at den er lidt af en voldsom krabat at køre. Men det fungerer meget gennemsnitligt og uden de store overraskelser.

I byen giver bilens højde et godt overblik over trafikken. Udsynet gennem vinduer er ok, men bakkameraet er alligevel en god hjælp ved parallelparkering i ved tætte P-båse. 


Motor og transmission
Den trecylindrede 1.0 T-GDI motor med 120 hk gør det godt og formår at få accelereret bilen på acceptabel vis. Høje biler giver mere vindmodstand, men der er alligevel effekt nok til at følge trafikken – og lidt mere hvis man er gavmild med gassen. Sekstrinsgearkassen er en fornøjelse at anvende – man hører et behageligt mekanisk klik ved skift. Det er sikkert designet til at give lige præcis den form for feedback – men det virker.

Alternativt til 1.0 T-GDI motoren, kan der vælges en 1.6 T-GDI med 177 hk eller en 1.6 CRDI motor og/eller en syvtrins automatgearkasse. i 2019 kommer Kona også som ren elbil.


Alternativer
Sig du vil have en crossover og bilforhandleren smiler stort, for alle mærker har en eller flere. Også i denne størrelse. Hvis designet gerne må adskille sig, ligesom Kona'en, er den lidt mindre Nissan Juke en mulighed. Kia Stonic er lidt mindre og tættere på jorden, ligesom den nye Ford Fiesta i Active udstyrsversionen. Citroen C3 Aircross satser hårdt på komfort mens Seat Arona har skarpe køreegenskaber.


Konklusion
Hyundai Kona er en crossover som fra starten har et højt udstyrsniveau. Støjniveauet i kabinen er højt, men det er den for de fleste crossovers. Det som adskiller den fra de andre, er det markante design som man enten kan elske eller hade. Og det vil derfor have en stor indflydelse på hvem der ender med at købe Kona'en.
Kommentarer
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Seneste
Marked
Søg bilmærke