Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Test: Mazda6 går ikke ned på udstyr
Test: Mazda6 går ikke ned på udstyr
Test: Mazda6 går ikke ned på udstyr
Test: Mazda6 går ikke ned på udstyr
Test: Mazda6 går ikke ned på udstyr
Test: Mazda6 går ikke ned på udstyr
Test: Mazda6 går ikke ned på udstyr
Test: Mazda6 går ikke ned på udstyr
Test: Mazda6 går ikke ned på udstyr
Test: Mazda6 går ikke ned på udstyr
Test: Mazda6 går ikke ned på udstyr
Test: Mazda6 går ikke ned på udstyr
Test: Mazda6 går ikke ned på udstyr

Test: Mazda6 går ikke ned på udstyr

Overraskende luksuriøs kabine i Mazda6 Stationcar

 

Når man kører Mazda6 er noget af det første man undrer sig over, at man ikke ser flere af dem på vejen. Især i et land, hvor prisen er så vigtigt et salgsparameter. Komfort og udstyrsniveau er højt - også set i forhold til at Mazdas priser kan være en smule over gennemsnittet for indstigningsmodeller.

For udstyrsniveauet i Mazda6 er ekstremt højt allerede fra bundniveauet – faktisk på et niveau, som kan være topniveauet ved konkurrenter. Heads-up display, adaptiv fartpilot og vognbaneassistent, navigation, blindvinkel-alarm, skiltegenkendelse, LED lyd med automatisk fjernlys, to-zoners klimaanlæg, 8' infoskærm, læderrat, regnsensor og automatisk nedblændeligt bakspejl er blandt det udstyr der følger modellen med det billigste prisskilt. Næste udstyrsniveau byder blandt andet på dynamisk kørelys, 360' monitor, varmerat og parkeringssensorer. I topniveau er der ventilation i de elektronisk indstillelige forsæder, samt et fancy musikanlæg.



Komfort og kabine
Et sted hvor Mazdaen vitterlig udmærker sig er i kabinen, og ved instrumentbrættet især. Her er en premiumfølelse, som normalt kun findes i biler, som koster 200.000 kr eller mere over 6'eren. Drejeknapperne i midterpanelet giver den helt rigtige lækre feedback, de er lækkert designede og lækre at betjene. Og ligeså med resten af materialevalget.

Forsæderne er godt støttende og er et fint kompromis mellem komfort og en knivspids sportslighed. Og hvis ikke selve kabinen havde været så lækker, ville det nok heller ikke have stukket så meget ud, at sædets ryglæn ikke er trinløst, men derimod kun kan indstilles i grove trin. Så måske kritikken ikke er helt rimelig – hvis kabinen havde været mere Dacia'sk, var det ikke blevet påtalt. Midterarmlænet er placeret lang tilbage, så armen skal flyttes en del for at skifte gear.

Bagsæderne levner nogenlunde plads til voksnes knæ, men også kun næsten. Passagerer omkring 1.90 m. vil opleve ryggen af forsædet mod knæet, mens der ikke er noget problem med højden. En fiks detalje er et rum i det nedklappelige armlæn, hvori der er to USB-strømudtag, så passagerer ikke skal bøvle med lange ledninger under kørslen.

Bagagerummet er på 522 L med en dejlig lav læssekant.


Køreegenskaber
Mazda nævnes ofte som en Drivers Car, men 6'eren giver en mere gennemsnitlig, end dynamisk, køreoplevelse. Køreegenskaberne virker tilpasset lange stræk på motorvej eller landevej, hvor Mazdaen ligger dejlig stabilt og sporsikker. På mindre veje og i sving bliver bilen mere dansende og den krænger overraskende meget. I den henseende er det værd at bemærke, at bilen er testet med store og bløde vinterdæk, så køreegenskaberne kan sagtens være skarpere på sommerdæk. Nu er stationcars i sagens natur skabt ud fra et andet behov end sportslig svingkørsel, men bilen virker alligevel mere begejstret for de lange stræk ligeud.

Den adaptive fartpilot og vejbaneassistenten er bedre end gennemsnittet. Fartpiloten regulerer hastigheden blødt og behageligt, mens vejbaneassistenten udviser den yderst sjældne evne, at blande sig, uden at genere chaufføren. Normalt er noget af det første vi gør i en biltest, at slå vognbaneassistenten fra. Men det behøvede vi ikke denne uge - cadeu til Mazda.

Hvis bilen påtænkes til meget bykørsel, er bakkamera næsten en nødvendighed, da udsynet bagtil er begrænset.


Motor og transmission
Mazda er ikke hoppet på turbobølgen, så motoren er en SkyActiv-G firecylindret benziner med 1998 cc og en ydelse på 165 hk. Lyden er dejlig knurrende og kan høres tydeligt under gasgivning, men ikke så højt at bil-uinteresserede vil finde det generende.

Effekten af 165 hk motoren vil være nok for fleste, mens de med semisportslige ambitioner bør overveje 2.5 benzinmotoren med 194 hk – eller 2.2 dieselmotoren med 184 hk, hvis accelerationsevnen skal matche Mazda 6's skarpe udseende. For testbilens 2.0 165 hk motor klarer det meste, men acceleration ved høj motorvejsfart hører ikke til kernekompetencerne. Forbruget er opgivet 15,2 km/l efter NEDC-2 normen, men regn mere realistisk med 12-13 km/l.


Alternativer
Større stationcars er ikke en mangelvare og de fleste producenter har én i porteføljen. En klassisk konkurrent kunne være Ford Mondeo, eller den stadigt voksende lillebror Focus Stationcar. Peugeot 508 SW og Renault Talisman byder på lækkert design, mens Kia Optima tilbyder højt udstyrsniveau fra starten.


Konklusion
Mazda6 Stationcar klarer sine opgaver på troværdig vis, og med særdeles højt udstyrsniveau. En sjov bil at køre bliver det sjældent, men komforten er til gengæld god. Alene kabinen giver en premiumfølelse, hvilket er godt klaret for en bil i denne prisklasse.
Kommentarer
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg bilmærke