Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Test: Ford Fiesta - velkørende klassiker
Test: Ford Fiesta - velkørende klassiker
Test: Ford Fiesta - velkørende klassiker
Test: Ford Fiesta - velkørende klassiker
Test: Ford Fiesta - velkørende klassiker
Test: Ford Fiesta - velkørende klassiker
Test: Ford Fiesta - velkørende klassiker
Test: Ford Fiesta - velkørende klassiker
Test: Ford Fiesta - velkørende klassiker
Test: Ford Fiesta - velkørende klassiker
Test: Ford Fiesta - velkørende klassiker
Test: Ford Fiesta - velkørende klassiker
Test: Ford Fiesta - velkørende klassiker
Test: Ford Fiesta - velkørende klassiker
Test: Ford Fiesta - velkørende klassiker
Test: Ford Fiesta - velkørende klassiker
Test: Ford Fiesta - velkørende klassiker
Test: Ford Fiesta - velkørende klassiker
Test: Ford Fiesta - velkørende klassiker
Test: Ford Fiesta - velkørende klassiker
Test: Ford Fiesta - velkørende klassiker

Test: Ford Fiesta - velkørende klassiker

Ford Fiesta fortjener plads i finalen til Årets bil 2018

 
Som tidligere tilfreds Ford Fiesta-ejer kan det være nødvendigt at spænde nej-hatten lidt ekstra fast når man skal anmelde en, nåh ja, Ford Fiesta. En bil som jeg i sin tid valgte ud fra en prioritering af brændstoføkonomi, køreegenskaber og komfort ud fra et givet budget. Derfor er Fiestaen en velkendt bil, som jeg som udgangspunkt er positivt stemt overfor. Men som jeg omvendt også har visse forventninger til, og måske derfor nemt kan blive skuffet.

Rent subjektivt synes jeg de to tidligere versioner af Fiesta var noget friskere at se på. Designmæssigt er den nye Fiesta blevet mere Focus'k at se på, med et større og mere kantet bagparti. Og bilen ser nu også højere ud (uden at være det) – det må være dét man på sælgersk' kalder et ”modent” udtryk. Den unge, veldrejde Fiesta er nu blevet mere voksen og fornuftig og kan måske blive en alvorlig konkurrent til Focus'en.


Køreegenskaber
Fiestaen har i nyere tid haft ry for en god, fast undervogn, som borger for gode køreegenskaber. Ikke direkte sportsligt, men køreegenskaber der for prisklassen og størrelsen er i den mere underholdende ende. Den nye Fiesta fortsætter traditionen og ligger godt i sving og stabilt på lande- og motorvej. Taget i betragtning, at bilen er vokset, er de lettere adrætte svingegenskaber mestendels bibeholdt, men jeg synes der mangler en lillebitte smule gokartfølelse i forhold til tidligere. Vel og mærke for Polo-Fiesta-klassen – vi er ikke ude i noget der kan eller skal konkurrere med Bugatti, hvis nogen skulle være i tvivl.

I byen er den også nem at have med at gøre – venderadius'en er acceptabel og parkeringssensorerne skræpper op, når mure, grene eller småbørn står i position til at blive berørt af en parkeringsmanøvre.


Motor
Testbilen er af udstyrsversionen Titanium og har en 1.0 EcoBoost 125 hk motor med seks gear. Den er forholdsvist lydsvag og gør det godt. Som mange turbomotorer skal den have godt med omdrejninger, før den for alvor tager ved. Men så tager den også ved og kan lave habile overhalinger, selv ved motorvejsfart. Forbruget kan ved lige landevej sagtens nå over 20 km/l, men ellers vil et forbrug på 15 km/l være realistisk. Bilen er udstyret med en Eco-knap, der sikkert kan give bedre kørselsøkonomi – vi har ærligt talt ikke nået at teste det ordentligt til at kunne konkludere på virkningsgraden.


Komfort
Førersædet er komfortabelt og der er kommet mulighed for nu også at justere ryglænets form. Sæderne har en god sidestøtte uden at være direkte sportslige. Fiestaen har som udgangspunkt en lav siddestilling, men der er også stor mulighed for at justere sædet i højden. Bilens bredde er også øget fra 1722 mm. til 1735 mm. og umiddelbart føles siddepladserne også bredere end tidligere.

Bagsædepassagerer over 1.80 cm vinder ikke umiddelbart noget ved overgangen til den nye Ford – der er stadig begrænset plads til benene og hovedet går mod loftet. Det er en lav bil, og høje personer bliver presset fra flere sider. Mindre passagerer burde ikke have problemer.


Kabine og betjening
Informationsskærmen er forholdsvist stor, men heldigvis er Ford ikke faldet for fristelsen til at fylde den med smart, grafisk gøgl og blinkende animationer når man skifter funktion. I stedet er der store, tydelige knapper og ikke for lang ventetid når man har trykket på dem. Og knapperne er så store, at man let kan betjene dem under kørslen. Det ser ikke vanvittigt sexet ud, men igen - nutidens smarte animationer bliver alligevel lidt kiksede at se på efter et par år. Så hellere lave et simpelt, stilrent og brugervenligt system. Det fortjener Ford ros for.
Fiestaen var udstyret med B&O Play, så dansktop og dødsmetal kunne blive i den højde og kvalitet, som den fortjener. Det er en del af en audiopakke, som skal tilkøbes – og der findes forskellige prisklasser med variation i antal højtalere og subwoofer. Lydspektret er ok for prisen og bassen ikke kun tilpasset umpti-umpti techno. 

Støjniveauet er overaskende lavt for en bil i denne klasse. Der er ikke meget hverken motor-, vind- eller dækstøj. Hvis man går all-in i Thansenudsalget og får lavprofildæk og store fælge, vil lydniveauet givet stige.



Konkurrenter
Feltet af konkurrenter til Fiestaen er omfattende. På tidspunktet for testen var der ikke kommet helt klarhed over afgiftsjusteringen, så konkurrenternes priser medtages ikke i denne omgang. Men den opdaterede VW Polo kan blive en vægtig konkurrent, ligesom Nissan Micra, Skoda Fabia, Opel Corsa og den storsælgende Peugeot 208. Hvis skarpe køreegenskaber er højt på prioritetslisten, er Mazda 2 heller ikke til at komme udenom.


Konklusion
Ford Fiesta gør det godt og tilbyder gode køreegenskaber og komfort for de investerede midler. Der er som i de tidligere versioner lidt udfordringer for høje bagsædepassagerer, som vil blive krøllet lidt sammen. Til gengæld er der væsentligt mindre kørestøj end man ellers kan forvente for biler i denne prisklasse. Den ellers så effektive motor hører man ikke meget til.
Så finalepladsen til Årets Bil 2018 er velfortjent.
Kommentarer
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg bilmærke