Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Test: Evoque - Luksus, design og fed teknologi
Test: Evoque - Luksus, design og fed teknologi
Test: Evoque - Luksus, design og fed teknologi
Test: Evoque - Luksus, design og fed teknologi
Test: Evoque - Luksus, design og fed teknologi
Test: Evoque - Luksus, design og fed teknologi
Test: Evoque - Luksus, design og fed teknologi
Test: Evoque - Luksus, design og fed teknologi
Test: Evoque - Luksus, design og fed teknologi
Test: Evoque - Luksus, design og fed teknologi
Test: Evoque - Luksus, design og fed teknologi
Test: Evoque - Luksus, design og fed teknologi
Test: Evoque - Luksus, design og fed teknologi
Test: Evoque - Luksus, design og fed teknologi
Test: Evoque - Luksus, design og fed teknologi
Test: Evoque - Luksus, design og fed teknologi
Test: Evoque - Luksus, design og fed teknologi
Test: Evoque - Luksus, design og fed teknologi
Test: Evoque - Luksus, design og fed teknologi
Test: Evoque - Luksus, design og fed teknologi
Test: Evoque - Luksus, design og fed teknologi
Test: Evoque - Luksus, design og fed teknologi
Test: Evoque - Luksus, design og fed teknologi
Test: Evoque - Luksus, design og fed teknologi
Test: Evoque - Luksus, design og fed teknologi
Test: Evoque - Luksus, design og fed teknologi
Test: Evoque - Luksus, design og fed teknologi
Test: Evoque - Luksus, design og fed teknologi
Test: Evoque - Luksus, design og fed teknologi
Test: Evoque - Luksus, design og fed teknologi
Test: Evoque - Luksus, design og fed teknologi

Test: Evoque - Luksus, design og fed teknologi

Evoque er i 2020 en mere avanceret, rummelig og billigere videreudvikling af forgængeren.

 
I en tidligere Range Rover test skrev vi om verdens smukkeste bil Velar. Til 2020 har designerne kopieret designet fra Velar’en og opdateret Evoque’s udseende til et mere tidssvarende look.
Hælder du lystigt med pengeposen og smider 46.000,- kr. på disken, bliver R-Dynamic versionerne tilgængelige, hvor Evoque bl.a. er udstyret med kølerhjelms- og kofanger-lir samt skarpere udseende fælge og perforerede lædersæder.

R-Dynamic tv. og Standard th.

Kabinen
På forsædet bliver du budt velkommen af infotainment-skærmen, der stilfuldt vipper op i en programmerbar vinkel og fjerner det værste genskær udefra. Skærmen er brugervenlig, overskuelig og hurtig at lære. Startskærmen indeholder tre menuer med de mest brugte funktioner - multimedie, navigation og telefon. I swipes, der til højre på startskærmen, finder du en række informationer såsom brændstofforbrug, bakkamera, bildimensioner, Apple Carplay, Android Auto med mere.
Systemets reaktionstid er desværre et lille irritationsmoment. Vi er gennem tiden blevet for vant til fantastiske systemer i smartphones og eksempelvis med Tesla's skærmsystem, hvor reaktionstid og feedback er lynhurtig. I Evoque'en er der en lille forsinkelse på inputs, og billedet hakker, når der scrolles igennem navigationen. Her er forventningerne - prisen taget i betragtning - større, og moderne infotainment burde ikke danne indtryk af 5 år gammel teknologi.
Systemet er altså ikke det bedste på markedet, men bestemt heller ikke det værste.

Infotainment-skærmens starter op, men lader sig vente.

Under infotainment-skærmen finder klimastyrings- og køremode-skærmen sig til rette bag en elegant glasfacade, som buer stilfuldt og flugter flot med midterkonsollen. Systemet er designet med store solide drejeskiver nederst, som hver indeholder deres eget lille display i midten. De små skærme skifter billede efter, hvilken menu du har valgt og kan vise varme, sædevarme, blæsestyrke og køremode.

De små drejeskive-skærme er den minimalistiske stil tro, og funktionerne giver mening. Skift mellem køremodes er kun ét enkelt fingerprik væk fra regulering af klimaanlæg og varme i sædet, og også her opleves stor brugervenlighed. Fraværet af analoge knapper kræver lidt tilvænning, før man kan betjene alle systemets funktioner uden at fjerne blikket fra vejen.
Samtlige skærme har en lækker farvedybde, hvilket er en ting man må sætte stor pris på i en tid, hvor teknologier som eksempelvis OLED og andre lækre skærmteknologier giver en dejlig oplevelse for øjet og gør det nemt at se skærmbilledet. Selvom der forekommer lidt genskær på de buede, blanke overflader, er det intet problem at finde de funktioner, du leder efter.

Instrumenteringen er, hvis du hopper et trin op i udstyrspakken, fuld digital. Her kan informationen i skærmens midterste felt justeres til at vise en lang række informationer som forbrug, navigation, musik og meget mere. Hastighed og omdrejningstæller holder den minimalistiske stil og kan nemt og hurtigt aflæses.
Vi du slippe for ondt i nakken, når du skal tjekke hastigheden, kan du for 17.000,- kr. få head-up-display.
Den lille skærm, som er integreret i instrumentbrættet, spejler sig i forruden og er én af de bedste, jeg har set i branchen. Stor og tydelig information gør, at man ikke behøver fjerne blikket unødvendigt fra vejen, når der skal tjekkes bl.a. hastighed, navigation og musik.

Den store skærm bag det buede glas har god farvedybde.

Køreegenskaber
Evoque’en er med sine 1816 kg i den tunge ende af segmentet, men på trods af vægten klarer den solide bil sig forbavsende godt på de danske landeveje. Det er en smal sag at føre SUV’en rundt i sving, for selvom styreegenskaberne ikke er direkte sportslige, er styringen super præcis og tillidsvækkende.
Under testen kunne jeg med ro i sjælen overhale søndagsbilister, som fyldte 3/4 af sognevejen. Med to hjul på vejen og to ude i rabatten med 80 i timen er det en smal sag for Evoque’en at overhale. 
Min selvsikkerhed udspringer af Evoquen’s 4x4i system, som på godt dansk kan oversættes til intelligent firhjulstræk. Alle fire hjul sender konstant informationer op til bilens computer, der sørger for, at ingen af hjulene laver numre, og hjulene kan endda overføre kræfterne til de andre, hvis de mister vejgreb, så du fortsat kan komme frem på sikker vis.
Systemet kan endda indstilles manuelt efter behov, så affjedringen bliver hårdere i Dynamic mode og blødere i Comfort mode. Det smarte Adaptive Dynamics system, som Range Rover kalder sit intelligent firhjulstræk, koster 21.600,- kr.

Motoren
Kraftværket i testbilen er, som vi kender fra andre Range Rovere, en 2.0 liters Ingenium firecylindret dieselmotor. I denne model er motoren optimeret til at yde 180 hk, hvilket passer fint til bilens størrelse. Skal bilen have noget at holde sit skarpe udseende i, kunne man fristes til at vælge nummeret større og få 249 hk. For ingen bliver forskrækket af 180hk til 1800kg, men kræfterne ville være rigeligt til flertallet og er bestemt nok til dagligt brug. 
Automatgearkassen virker helt, som den skal på farten, men ved acceleration fra stilstand er gearkassen til gengæld lidt sløv og kan ikke bestemme sig for, hvilket gear den skal bruge, men ellers skifter den hurtigt og rykfrit på både landevej, motorvej og i byen.

2 liters Ingenium 4. cylindret dieselmotor - 0-100 km/t på 9,3 sek.

Kabinen
Jeg var en smule skeptisk første gang, jeg så den høje Range Rover. Jeg forventede solide stolper til taget og ærgerlige blindevinkler. Men inde på forsædet smider jeg nej-hatten i handskerummet. A-stolperne er på ingen måde generende, og de blinde vinkler er meget små, når man tager bilens størrelse og højde i betragtning.  Der er intet besvær med at danne overblik over forankørende medtrafikanter, og man sidder dejligt højt og spejder over trafikken.

Overblik i overskud og et stort, tydeligt head-up-display.

Kastes blikket derimod bagud finder jeg nej-hatten frem igen. Bagruden er qua det stilistiske udtryk lille. Bilens massive D-stolper, som omslutter bagagerummet, skaber nogle enorme blinde vinkler, og kigger jeg i bakspejlet kan jeg da se bagud, men det er langt fra optimalt.

Udsigten over skulderen er som en brevsprække.

Heldigvis har Range Rover udstyret bakspejlet med en integreret LCD-skærm og parret den med et vidvinkel-kamera, der sidder integreret i bilens hajfinne-antenne bagerst på taget. Tænder du for skærmen, giver det en fantastisk udsigt til de bagvedkørende og giver også udsigt til de blindevinkler, D-stolpen ellers ville udsætte dig for. Med skærm i bakspejlet bliver også passagerer på bagsædet samt bagage læsset helt op til loftet ikke generende for udsynet bagud.
Spejlet tændes let med vippe-pinden, du kender fra normale bakspejle, når man vil nedblænde trafikken bagfra, og med knapperne under spejlet kan du selv styre kameravinkel og lysstyrke. Selve kameraet er ganske enkelt placeret genialt. Placeringen betyder, at snavs og hvirvlende vanddråber har meget svært ved at finde vej til linsen og dække for udsynet. Jeg oplevede aldrig, at billedet blev forstyrret af vand, mudder eller salt fra vejen.
Det velfungerende fjernsyn i bakspejlet  er kun standard i det højeste udstyrsniveau HSE, og vil du tilkøbe det til andre modeller koster det 7.800,- kr. 

Bakspejlet kan transformeres til en HD-skærm.

Komfort
Kabinestøj i bilen er der ikke meget af. Lydniveauet er en udsøgt fornøjelse, når vi tester de mere luksuriøse biler, og Evoque’en er bestemt ingen undtagelse. Den lille mængde støj, jeg sidder i, udspringer primært fra store lavprofildæk på 20'' fælge, men man må jo lide for skønheden.

De store 20’’ fælge med lavprofildæk er en fryd for øjet, men…

Komforten er lækker, og de forreste sæder er i testbilen udstyret med 16-vejs elektronisk justerbarhed samt sædevarme. Rattet kan også justeres elektronisk, og i kombination med sæderne kan de indstilles, så de passer til enhver person, høj, lav, tyk eller tynd.
Evoque klarer ujævnheder i underlaget ganske fint og komfortabelt, men er alligevel ikke på samme højde som i eksempelvis Volvo XC40, og komfortmæssigt er der også en mere behagelig og blød kørsel i bl.a. Citroën C5 Aircross, men i den sammenligning har Evoque'en til gengæld overlegne køreegenskaber.


Bagsædet
Bilen har siden sidste generation fået længere akselafstand, og ingeniørerne har sænket bagsæderne, hvilket kan mærkes. Her er der nemlig masser af plads til både hoved og knæ, men desværre har englænderne ikke fundet plads til, at man kan skubbe fødderne frem under forsæderne. Det betyder, at selvom knæene ikke støder mod forsædet, får du alligevel en lidt forkrampet siddestilling, og på længere ture vil du savne støtte under låret. (I hvert fald hvis du er over 170 cm høj.) 
Ryglænet på bagsæderne er ikke justerbare, og sæderne kan heller ikke skubbes frem eller tilbage som i andre biler i segmentet. Bagsæderne er til gengæld 40:20:40 delt, så du kan slå det midterste ryglæn ned og pakke dine ski eller det ekstra lange kaffebord fra Biva.

Bagsædet tilbyder fint med plads.

Det praktiske
På grund af de store tykke døre og bilens bredde skal du have tungen lige i munden, når du åbner dørene ved snævre parkeringer. For tykke dørpaneler fylder, og der skal åbnes en smule mere, før man kan klemme sig ud uden at forsage Bilka-buler.
De tykke paneler i dørene giver dig til gengæld rig mulighed for aflæggerplads. I hver af bilens fire døre kan der uden besvær være tre halvliters flasker. Der er også godt med plads under armlænet i midterkonsollen, som selvfølgelig er udstyret med diverse strømudtag til mobiler og anden underholdning.
Bag gearstangen ligger en aftagelig bakke, som du skal finde et hjem til, hvis de to kopholdere herunder skal bruges. Lidt ærgerligt at der her ikke er fundet på et bedre system.
Forrest i midterkonsollen bag skærmen er der også lavet plads. En lille skjult hylde ude af synsfeltet giver dig mulighed for skamfuldt at lægge P-bøder eller andre pinlige genstande, du gerne vil gemme væk. Faktisk ville hylden være ekstra smart med trådløs opladning, så telefonen ikke distraherer, mens du kører, men desværre er det ikke en mulighed på ekstraudstyrslisten.
På bagsædet er der i midten af sæderækken et armlæn, hvori der også er to kopholdere. Du kan fra bagsædet også oplade dit 12V-grej samt styre klimaet, og med et ekstra kryds på ekstraudstyrslisten kan du også styre sædevarme.

Husk at drikke vand! Der er oceaner af aflæggeplads i kabinen. Både for og bag.

Bagagerummet har med sine 591 L en okay størrelse i forhold til konkurrenterne. Det er nemt at komme til med den lave læssekant, som er fremstillet af LED-oplyste metalskinner, så du med lethed kan finde kanten i mørke.
Lægger du bagsæderne ned øges pladsen bagi til 1.383 liter, og det gøres nemt fra bagagerummet så du slipper for at skulle ind fra siden af bilen. Desværre flugter de nedlagt bagsæder ikke med selve bagagerummet, og det skaber en lidt ærgerlig vinkel. 

Bagageklappen er elektronisk i SE og HSE versionerne.

Er du oppe i alderen og har problemer med at se i mørke, vil du helt sikkert sætte pris på Evoque's fremragende LED forlygter, som er standardudstyr. Lyset er i de højere udstyrsniveauer naturligvis automatisk nedblændende. Jeg har dog enkelte gange måtte slå den automatiske op- og nedblænding fra, da uheldige bilister på motorvejen en sen aften blev chikaneret. Funktionen kan let skiftes mellem manuel og automatisk, og på landevejene får systemet lov selv at bestemme, her virker den præcis, som den skal.

Fuld LED lys er standard og om natten lyser de perfekt mørke landeveje op.

Små sjove facts: 
Med de massive mængder nedbør vi oplevede i Danmark i februar-måned, hvor testen foregik, var Evoque rigtig spændende, fordi den er bygget til at kunne køre gennem op til 60 cm vand uden problemer, og bilen kan endda udstyres med Wade Sensing, så sensorer fortæller dig hvor dyb vandpytten er. 

Med InControl Remote App' en kan du med din smartphone styre dørlåse, temperaturen i kabinen, tjekke brændstofbeholdningen og aktivere horn og lygter, hvis bilen bliver væk på P-pladsen.

Et samarbejde mellem tyske magasin Autobild og analysevirksomheden Schwacke har kåret Range Rover Evoque som "Wertmeister" - altså værdimesteren. I undersøgelsen er værditabet beregnet efter fire års kørsel og den tidligere Evoque er ifølge analysen, den bil der holder prisen bedst på brugtmarkedet.

Selvom din bedre halvdel ikke er med i bilen, kan du stadig få høj-tonede skrappe advarsler. Bilens Rear Traffic Monitor advarer dig nemlig om trafik fra højre og venstre, når du bakker ud fra en parkering.

De kæmpe touch-følsomme knapper på rattet er touch-følsomme og fungerer ligesom på ipods, hvor du roterer tommelfingeren rundt på knapperne for at skrue op og ned. Det fungerer rigtig fint.

Store solide knapper i blank sort passer til bilens robuste udtryk.

Forbrug
Brændstofforbruget er hverken skuffende eller overraskende. Jeg havde forventet et forbrug på omkring 13 km/l kvag bilens størrelse og vægt. Det gennemsnitlige forbrug viser sig at ligge på 13,6 km/l, og det er ved blandet kørsel. Testkørsler er mere krævende, og et forbrug på de opgivne 14,9 km/l ved blandet kørsel ville være svært, men ikke uopnåeligt.

Yderligere fornødenheder 
Udstyr som adaptive cruise control og skiltegenkendelse.
Den adaptive fartpilot fungerer fremragende og rykfrit, jeg blev aldrig forbavset eller irriteret på systemet, når jeg kørte op mod en forankørende på motorvejen. Blødt og i god tid letter fartpiloten for gassen og giver føreren god tid til at orientere sig bagud, så overhalingen kan foretages sikkert.
Skiltegenkendelsen derimod, som er en del af standard pakken, virker knap så fejlfrit. I testbilen opstod der et par situationer, hvor sensorerne ikke fangede 60 km/t-skiltet og fortsatte med at vise 80 km/t, indtil det næste skilt dukkede op. Her er der plads til forbedring, men lækkert, at det er med som standardudstyr. 

Fører-displayet med informationen i midten, som kan skiftes ud med alverdens funktioner.

Konklusion
Har du set dig varm på en Range Rover Evoque vil jeg anbefale at kigge på udstyrsvarianten SE, som ligger prismæssigt mellem standard og HSE. Udstyrslisten her i forhold til prisen er vejen frem og starter fra 669.980,- kr. Du skal altså finde den store tegnebog frem, hvis Evoque skal være din, men til gengæld får du en super moderne lille SUV med gennemførte, tillidsvækkende køreegenskaber. SUV’en er i samme kategori som Audi Q3, BMW X1 og Volvo XC40. Sidstnævnte med nogenlunde samme udstyr ligger omkring Range Roverens pris, så det er altså hvad luksus, design og fed teknologi koster.
Kommentarer
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg bilmærke