Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Test: BMW's helstøbte nye 3-serie
Test: BMW's helstøbte nye 3-serie
Test: BMW's helstøbte nye 3-serie
Test: BMW's helstøbte nye 3-serie
Test: BMW's helstøbte nye 3-serie
Test: BMW's helstøbte nye 3-serie
Test: BMW's helstøbte nye 3-serie
Test: BMW's helstøbte nye 3-serie
Test: BMW's helstøbte nye 3-serie
Test: BMW's helstøbte nye 3-serie
Test: BMW's helstøbte nye 3-serie
Test: BMW's helstøbte nye 3-serie
Test: BMW's helstøbte nye 3-serie
Test: BMW's helstøbte nye 3-serie
Test: BMW's helstøbte nye 3-serie
Test: BMW's helstøbte nye 3-serie
Test: BMW's helstøbte nye 3-serie
Test: BMW's helstøbte nye 3-serie
Test: BMW's helstøbte nye 3-serie
Test: BMW's helstøbte nye 3-serie
Test: BMW's helstøbte nye 3-serie
Test: BMW's helstøbte nye 3-serie

Test: BMW's helstøbte nye 3-serie

Helstøbt BMW 330e Sedan er komfortabel og stærkt underholdende. Med lav grøn ejerafgift - til trods for op til 292 hk

 

Hybridbiler er ikke længere kun noget, som appellerer til snusfornuftige bilister med et anstrengt forhold til høje indbetalingsrater til tankstationer – eller klimabevidste byboere, hvis bykørsel alligevel mestendels består af køkørsel og venten ved rødt lys. Flere premium bilproducenter har opdaget den gyldne effekt, som kombinationen af forbrændingsmotor og elmotor tilsammen giver. Og således naturligvis også BMW, som ved den nye 3-serie model 330e kaldes XtraBoost og giver op til 292 hk. Og det vel at mærke samtidig med, at man i dansk sammenhæng kan nøjes med de lave grønne afgifter, som hybridbiler giver. Pt. 394 kr pr. halvår. Ikke en dårlig kombination.

MagaCin prøvekører den nye 3-serie i form af en 300e Sedan i udstyrsniveauet Model Sport Line.

BMW's nye 3-serie var med i Finalerunden til Årets Bil 2020, men tabte til Tesla Model 3. Fokus på elbiler i Årets Bil har været stigende i de senere år, hvilket sikkert er en del af forklaringen. For ser man på dynamiske køreegenskaber, er 3-serien Årets Bil-vinderen overlegen.


Køreegenskaber
Køreegenskaberne er, som det forventes fra BMW, til den sportslige side. Den 1815 mm brede og lave bil tager kurvekørsel på overbevisende facon og er en fornøjelse på bugtede veje. Desværre var der i testugen lidt nattefrost her og der, så det var begrænset hvor meget vi kunne og turde udsætte bilen (og os selv) for, men at det er en svingæder, er der ingen tvivl om. For efter at have ventet utålmodigt på anstændigt vejr, fik vi ved fedteri tiltusket os lidt banetid på Jyllandsringen, hvor den på mange måder så fornuftige firma- og familiebil viste en svingdynamik, som ligger i toppen af klassen.

I Sport-køreprogrammet er acceleration og køreegenskaber fænomenale, og det var igen den våde og kolde bane, som satte en begrænsning for, hvor meget gas vi kunne give. Men hellere det end de overfyldte landeveje. Man mærker svagt elektronikken sætte ind og rette de værste unoder. Det er en bil, som man sagtens kan have en fornøjelig track day med. Så meget tid havde vi desværre ikke, så det var mere i minutter underholdningen skulle tælles.

Og tilbage til den mere ordinære hverdag: ved motorvejskørsel ligger 330e fuldstændig stabilt og med sin lave højde er sidevind også af mindre betydning. 

Betaler man for det, byder den nye 3-klasse også på Assisted Driving, som simpelt sagt kan betegnes som en udvidet vejbaneassistent og adaptiv fartpilot. 25.000 kr koster det, og selvom man stadig skal have hånden på rattet, fungerer det overbevisende. Bilen registrerer biler og tohjulere foran og ved siden af (på eksempelvis motorvej og fleresporede veje) samt korrigerer kursen meget præcist i forhold til vejstriber. Systemet er væsentlig bedre, end vi har set i konkurrerende bilmærker.

Ud over den ekstra afslapning det kan give ved køkørsel, giver det også et ekstra lag sikkerhed ved kørsel i byer. Systemet registrerede således trafikanter rundt om bilen – eksempelvis cyklister – og advarede tilsvarende. Og selvom det aldrig må blive en sovepude – for der var også cyklister, som ikke blev registreret – er det et godt ekstra lag sikkerhed at have under kørsel. Set i den henseende er merprisen på 25.000 kr rimelig – og burde i den ideelle verden kunne give en besparelse fra forsikringsselskabet.


Motor og transmission
Som vi nævnte indledningsvis, har man med 330e to motorer at fornøje sig med: en elmotor, som yder 113 hk og 265 Nm, samt en firecylindret benzinmotor på 1998 cc, som yder 184 hk og 300 Nm. Bilen veksler selv mellem dem, og kun ved kraftig acceleration benytter man begge motorers ydelse. Det giver en samlet effekt på 252 hk (292 hk ved fuld effekt) – og de heste trækker også til ved højere hastigheder. Acceleration fra 0-100 km/t klares på 5,8 sekunder.

Med et fuldt opladet batteri vil BMW'en helst køre eldrift de første kilometer (deraf de flotte forbrugstal), og elmotoren er rigelig til at følge med i bytrafik og på landevej. BMW opgiver rækkevidden ved eldrift på op til 59 km (WLTP), og batteriet kan oplades ved et almindeligt stik på 4½ time (og hurtigere med en rigtig lader), og rækkevidden passer ganske fint – men bliver naturligvis påvirket når kabinevarme, varmesæder og musikanlæg er i brug. Klimaorienterede brugere kan indstille bilen til selv at starte opladningen om natten, når der ikke er så mange andre aftagere til vindmøllernes elproduktion.

Benzinmotoren med sine 184 hk er rigelig – men det er også en engagerende motor, så man nemt kommer til at køre mere sportsligt, end man ellers ville have gjort. Med baghjulstrækket (som elmotoren i øvrigt også benytter) skal man være et ualmindeligt godt menneske for ikke at lave kraftige accelerationer, når muligheden byder sig. Det gør den tit. Og med lydsiden fra motoren i ørerne, er det ikke sært, at BMW har så stor tæft med at lokke bilinteresserede til at købe en BMW frem for et konkurrerende mærke. Med elmotorens effekt oven i bliver man trykket tilbage i sædet i en grad, så man med god samvittighed kunne plastre bilen til med fartstriber og spoilere. Det er en familie- og firmabil med en motorkarakteristik af de mere interessante.
Forbruget ved kørsel med benzinmotoren, er forbruget opgivet til acceptable 14,2 – 15,1 km/l.

Testbilen var udstyret med en ottetrins Steptronic automatgearkasse. Den fungerer lynhurtigt, men også med hvad der i mangel af bedre kan kaldes "situationsfornemmelse". Kun sjældent brugte jeg muligheden for manuel gearskift. 


Kabine og informationssystemer
Kabinen byder på en skærm foran chaufføren, (hvor viserne var i gamle dage), og én i midterkonsollen. Skærmene er af høj kvalitet med god farvedybde. Menuerne er også tilsvarende lækkert designede og med jogshuttle-drejeknappen ved siden af gearstangen er det meget hurtigt og nemt at skifte mellem menuerne. Når man kender systemet, bliver det endnu hurtigere. Naturligvis er der også touchscreen funktionalitet, hvis man er mere til det. Det følger på fin vis gode softwareprincipper om, at der skal være flere måder at nå til sit mål.

Støjniveauet er lavt i kabinen, som man også med rette kan forvente i premiumklassen. Især ved eldrift er kørslen stort set lydløs, mens motoren høres mærkbart bedre, når man klikker bilen over i Sport-køreprogrammet. Hvorvidt det er et spjæld, der åbner, eller det monstro er højtalerne, som bidrager, er uvist. Sidstnævnte er ikke et ukendt trick i bilindustrien.


Komfort
Pladsen føles aldrig overvældende i BMW's ”mindre” modeller og med en bilhøjde på kun 1435 mm, er det ikke en kabine som føles rummelig - heller ikke med bredden på 1815 mm taget i betragtning. Ikke at der mangler plads, men en bil i det sportslige segment føles ofte mere omsluttende, eller som om kabinen er bygget rundt om én. Og således også i 330, hvor man som chauffør sidder behageligt i det sportslige sæde, som har justerbar lændestøtte og vinkel for siddestilling. Manuelt godt nok, men servomotorer i et sæde hører, ligesom motor til bagagerumsklappen, til i den absolut unødvendige afdeling – i mine øjne i hvert fald.
Sidestøtterne er til gengæld elektrisk justerbare, så sædet kan tilpasses til at holde fast på både tykke og tynde i skarpe kurver.

På bagsædet er pladsen god, men er man i højden omkring 1.90 m, er der meget kort afstand mellem knæ for forsæde. Midterarmlænet har to kopholdere, og armlænet foran byder på opladningsmuligheder til tablets og telefoner samt friskluftsdyser, hvor det er muligt at justere på varmen.


Konklusion
Som det måske fremgår, er undertegnede begejstret for BMW's nye 3-serie og havde den også øverst på stemmelisten til Årets Bil 2020. Trods en pris, som desværre sætter begrænsninger for, hvor mange der kan være med til gildet - må pris og kvalitet siges at hænge sammen med den nye 330e.

Køreegenskaberne er fremragende, assistancesystemerne ligeså samt stærke motorer med underholdningsværdi. Læg dertil god komfort og en lydsvag kabine - og resultatet er en helstøbt bil. Der er prøvepligt, hvis man er på udkig efter en ny firma- eller familiebil.
Kommentarer
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg bilmærke