Suzuki lancerer mikroklassens mest praktiske bil
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Suzuki lancerer mikroklassens mest praktiske bil

Nu bliver der højere til loftet og længere mellem bænkene i bilernes mindste klasse. Suzuki Celerio sprænger det gængse format med større rummelighed, bedre økonomi og tilladelse til at trække en trailer.
Suzuki
19/03-2015 kl. 10:00

Gennem mere end et halvt århundredes produktion af småbiler er Suzuki blevet ekspert på dette område, og nu får en helt ny model, Suzuki Celerio, dansk premiere den 14. marts til priser fra 89.990 kroner. Fabrikkens formål med Celerio er at bryde rammerne for, hvad man kan forvente af biler i denne størrelse. En række praktiske forhold er optimeret med det mål at skabe en ny og super praktisk mikrobil, der er mere anvendelig og alsidig end konkurrenterne.

En stor mikrobil

Alle modeller har 5 døre og 5 siddepladser som standard, og siddepositionen er lidt højere end normalt for at lette ind- og udstigning. Samtidig giver kabinens gavmilde dimensioner godt med luft over hovedet og plads til skuldrene for fire voksne og et barn.

Takket være en god akselafstand er der også godt med luft mellem for- og bagsæder, og bagdørene er så store, at Celerio her kan tilbyde klassens måske bedste adgangsforhold til bagsædet.

Celerios bagagerum er på hele 254 liter og er dermed det største i klassen. Tilmed er det regulært udformet og kan opfylde de flestes behov. Splitbagsæde er standard, og bagagen er let at få ind og ud, da bagklappen er bred og læssekanten lav.

Må trække en trailer

Som en af de meget få i klassen må Celerio trække en trailer. Den maksimale anhængervægt (uden bremse) er på 400 kg, og kører man med en almindelig størrelse trailer, der typisk har en egenvægt på f.eks. 150 kg, kan man altså laste op til 250 kg på ladet.

I forbindelse med introduktionen af Celerio tilbydes i øvrigt en “trækpakke” til 9.990 kr., der inkluderer en trailer med en lasteevne på 350 kg og et aftageligt anhængertræk.

Bedste benzinøkonomi

Med benzindrevet Dualjet-motor overhaler Celerio alle konkurrenter med en EU-norm på 27,8 km/l og en udledning på kun 84 gram CO2/km.

Dualjet er Suzukis nyeste økonomi-teknologi med hårdere kompression, dobbelt indsprøjtning og finere forstøvning af benzinen. Motoren yder 68 HK og er koblet sammen med en nyudviklet 5-trins manuel gearkasse.

Celerio kan også fås med en motor uden Dualjet. Den har ligeledes 68 HK, 5 manuelle gear, og EU-normen er her på konkurrencedygtige 23,3 km/l. Det udløser i øvrigt samme lave ejerafgift som for Dualjet motoren – nemlig 310 kr. pr. halvår.

Fra 89.990 kr. inkl. aircondition

Også på udstyrsfronten trumfer Celerio igennem. Her er ingen skrabede indgangsmodeller. Helt fra bunden af modelprogrammet er der udstyr som aircondition, fjernbetjent centrallås, el-ruder i fordørene, højdejusterbart førersæde, splitbagsæde, CD-radio med USB-indgang samt Bluetooth-forbindelse til håndfri betjening af mobiltelefonen.

Comfort er navnet på den billigste version med bl.a. det omtalte standardudstyr, og prisen er her attraktive 89.990 kroner.

Drivkraften er den almindelige benzinmotor med 68 HK og en EU-norm på 23,3 km/l.

Den nyudviklede Dualjet motor introduceres på næste udstyrstrin, Club. Her suppleres med automatisk stop/start, bakkeholder-assistent, sorte B-stolper samt LED til kørelys og højtmonteret stoplys. Med en pris på 99.990 kroner er også Dualjet Club særdeles konkurrencedygtig – bl.a. i kraft af sine enestående 27,8 km/l. På højeste niveau – Exclusive – er prisen 109.990 kr. Her toppes op med tågeforlygter, el-betjente sidespejle og eldrevne bagerste sideruder. Noget ekstra for øjet er der også, nemlig alufælge, lakerede sidespejle og kølergrill med krom.

Alle Celerio-modeller har selvfølgelig også fuld sikkerhedspakke bestående af 6 airbags, ESP, hjulspindskontrol, bremseassistent, to selealarmer, to ISOFIX-beslag og automatisk dæktrykskontrol.

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start