Prøvet: Hyundai Ioniq - en velkvalificeret elbil
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Prøvet: opdateret Hyundai Ioniq Electric

Opdateret Ionic Electric fremstår skarpere og bedre
Mathias B. Høj
20/09-2019 kl. 05:28

Designet virker til at have fået mere kant på den faceliftede Hyundai Ioniq. Og det skal forstås helt bogstaveligt. I undertegnedes øjne er det en klar forbedring i forhold til den tidligere lidt vel runde model. Men da det er en facelift-opdatering, er ændringerne under alle omstændigheder ikke så store at din mormor vil kunne se forskel, og det er stadig tydeligt at det er en Ioniq.

MagaCin tog til pressepræsentationen for at se og prøve den faceliftede Ioniq. MagaCin har tidligere testet Ioniq i hybridudgaven, men med den ekstra fokus der er kommet på elbiler, var det den vi valgte at prøvekøre. 

Visuelt er de største forskelle at se på fronten og belysningen, som i Premium udstyrsniveauet nu er i LED både foran og bagtil. Særligt bemærkelsesværdigt er belysningen foran, hvor LED forlygter og kørelys visuelt ligger i forlængelse af hinanden. Også hjulene ser nu mere dynamiske ud.

I kabinen er de mest synlige opdateringer at infotainmentskærmen er rykket op og nu er blevet hvad der kaldes en Flyvende skærm. Skærmen er 10,25 tommer i Premium eller 8' i standardversionen. En lysende kant, hvor farven passer til køreprogrammet pryder nu også kabinen.

På sikkerhedsområdet er der kommet en eCall-knap, som sender position mm. ved ulykker. Førerassistentsystemerne kan nu genkende cyklister, registrere træthed ved chaufføren og der tilbydes også aktiv vognbaneassistent, adaptiv fartpilot (op til 180 km/t) med stop & go.

Også batteriet er opgraderet og har nu en kapacitet på 38 kWh, mod tidligere 28 kWh. Motoren er blevet stærkere og har nu 100 kW/136 hk, mod tidligere 88 kW. Onboard opladeren er gået fra en kapacitet på 6,6 kW til 7,2 kW. Batteriet er i seks moduler, med forskellige størrelse. De 100 celler deri kan udskiftes, hvis der konstateres fejl og der er en garanti på otte år/200.000 km. Med det nye batteri er rækkevidden nu på 311 km, ifølge WLTP-standarden.

Det er blevet muligt at angive opladningstidspunkter, hvis bilen er sat til en lader. Det kan eksempelvis være en fordel hvis el-abonnementet giver lavere priser om natten – eller man af miljøhensyn helst vil bruge den strøm vindmøllerne producerer om natten. 

Hvordan kører den så?

Testturen hører til de kortere, men til gengæld med mange sving. Bakkelandskabet i nærheden af Brejning og Børkop, ved Vejle Fjord, er fyldt med små veje med mange sving. Og her klarer Ioniq Electric sig fint og ligger mere stabilt i sving end den tidligere testede hybridversion. Affjedringen er heller ikke den samme, da den store og tunge batteripakke kræver en anden type affjedring bagtil, med den behagelige bieffekt at bilen virker mere stabil i sving.

Som andre elbiler er acceleration altid underholdende. Og også fristende, da man ved lav hastighed nu skal lytte til den lovbefalede cyklist- og fodgænger-advarende syngende lyd, som alle biler drevet ved eldrift nu skal udstyres med. Lyden kan være op til 56 dB.

Som chauffør sidder man behageligt og der er et godt udsyn over instrumenter og infotainmentskærm. Og trods advarselslyden, som kommer fra en ekstern højtaler, er støjniveauet dejlig lavt. Det er muligt at slå den såkaldte “Smart regenerative braking” til, som selv regulerer niveauet for elbilens motorbremsning, som producerer el. Undertegnede er dog fan af en kraftig en af slagsen, så al bremsning stort set styres med speederen, og det er heldigvis stadig muligt.

Hybrid og plug-in hybrid

Også hybriderne er opdateret tilsvarende, hvor fronten er den mest oplagte forskel, da de med deres forbrændingsmotorer er afhængige af kølende luft. Der er kommet et Eco-driving Assistance System (Eco-DAS), som via ikoner giver råd til mest effektiv kørsel med regenerativ bremsning, idet der beregnes hvornår farten skal aftage. Eksempelvis ved frakørsel af motorvej. Det kræver i sagens natur at navigation er tilkoblet, så bilen ved hvor den skal hen.

Men hvis bilen ved at den snart skal køre ned ad eksempelvis en nedkørsel i bjerge, vil den undlade at bruge forbrændingsmotoren til opladning og i stedet dosere forbruget, så nedkørslen i stedet kan bruges til opladning. Smart.

Ioniq Electric priser

Priserne for Ioniq Electric starter ved 269.995 kr. Premium koster 289.995 kr, og giver bl.a. den store 10,25' skærm, DAB+, Blindvinkelsensor, Infinity lydsystem, LED forlygter, navigation og vognbaneassistent med følgefunktion.

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start