Peugeot - Ser forsikringerne stort på sikkerheden?
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Peugeot Danmark tager afstand

Fra brug af ikke-originale reservedele ved skadesreparationer
Peugeot
21/01-2015 kl. 09:15

Hans Bruun fra AutoBranchens VidenCenter sætter i Motor-magasinet fokus på en problematik, der i høj grad vedrører de danske bilisters sikkerhed: Forsikringsselskaber pålægger i stigende omfang værkstederne at anvende alternative dele ved reparation af skader. Hos Peugeot Danmark hilses debatten velkommen: ”Uoriginale/alternative dele har vi ikke bevis for er crashtestet, og derfor har vi og i sidste ende kunderne ingen garanti for, at de lever op til samme sikkerhedsstandard som originale”, forklarer Kjeld Seidler, teknik- og garantichef hos Peugeot Danmark.

Problematikken går ud på, at der er en stigende tendens til, at danske forsikringsselskaber pålægger værkstederne at anvende alternative dele ved reparation af skader. Dette sker på trods af, at værkstederne samtidig, ifølge deres aftale med forsikringsselskaberne, er forpligtet til at følge producentens reparationsanvisninger, både når det gælder metode, værktøj og kvaliteten af reservedele.

At værkstederne skal følge fabrikkens anvisninger bakker Peugeot Danmark naturligvis 100% op om, men kvaliteten af alternative reservedele er det springende punkt, idet der savnes dokumentation for, at den er på samme niveau som originale dele: ”Vi har endnu ikke set alternative dele, hvor de forskellige kvalitetspunkter er dokumenteret”, fortæller konsulent hos AutoBranchens VidenCenter, Hans Bruun, til Motor-magasinet.

Ser forsikringsselskaberne stort på sikkerheden?

Hos Peugeot Danmark er teknik- og garantichef, Kjeld Seidler, ikke i tvivl om, at der er et altoverskyggende sikkerhedsaspekt. ”I min optik virker det som om, at forsikringsselskaberne ser stort på sikkerheden eller med andre ord – deres holdning til kundernes sikkerhed overrasker os. Kunden køber som udgangspunkt en bil med udelukkende originale reservedele, som er testet. Hvis forsikringsselskabet holder fast i, at en skade skal udbedres med alternative dele, risikerer kunden at være dårligere stillet efter en skade”.

En kopi har ikke nødvendigvis samme egenskaber som den originale reservedel, og eftersom kopierne ikke crashtestes, er det umuligt at vide, hvordan eksempelvis deformationsevnen fungerer i tilfælde af uheld.

”Vi ved med sikkerhed, at de originale dele er crashtestet og det har stor betydning for kundens sikkerhed i forbindelse med et trafikuheld og ikke mindst den passive sikkerhed”, understreger Kjeld Seidler og forklarer: ”Den passive sikkerhed tilgodeser de bløde trafikanter og derfor er det afgørende, at bilens deformationsevne ikke forringes”.

Hos de autoriserede Peugeot-værksteder er der en klar holdning, hvis et forsikringsselskab beder om, at der anvendes uoriginale dele: ”Vi vil til hver en tid bede forsikringsselskabet dokumentere kvaliteten af de pågældende reservedele for at sikre os, at de lever op til samme sikkerhedsstandard som de originale Peugeot-reservedele. Kan dette ikke dokumenteres, beder vi forsikringsselskabet overtage det fulde ansvar. Vi vil ikke være med til sætte vores kunders sikkerhed på spil – holder de fast, så er vi i vores optik moralsk ansvarlig for at informere kunderne”, siger Kjeld Seidler.

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start