Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Minitest: Suzuki Ignis crossover 2017
Minitest: Suzuki Ignis crossover 2017
Minitest: Suzuki Ignis crossover 2017
Minitest: Suzuki Ignis crossover 2017
Minitest: Suzuki Ignis crossover 2017
Minitest: Suzuki Ignis crossover 2017
Minitest: Suzuki Ignis crossover 2017
Minitest: Suzuki Ignis crossover 2017
Minitest: Suzuki Ignis crossover 2017
Minitest: Suzuki Ignis crossover 2017
Minitest: Suzuki Ignis crossover 2017
Minitest: Suzuki Ignis crossover 2017
Minitest: Suzuki Ignis crossover 2017
Minitest: Suzuki Ignis crossover 2017
Minitest: Suzuki Ignis crossover 2017
Minitest: Suzuki Ignis crossover 2017
Minitest: Suzuki Ignis crossover 2017
Minitest: Suzuki Ignis crossover 2017
Minitest: Suzuki Ignis crossover 2017
Minitest: Suzuki Ignis crossover 2017
Minitest: Suzuki Ignis crossover 2017
Minitest: Suzuki Ignis crossover 2017
Minitest: Suzuki Ignis crossover 2017
Minitest: Suzuki Ignis crossover 2017
Minitest: Suzuki Ignis crossover 2017
Minitest: Suzuki Ignis crossover 2017
Minitest: Suzuki Ignis crossover 2017

Minitest: Suzuki Ignis crossover 2017

Suzuki Ignis 2017, kompakt og praktisk mini SUV (nu med video)

 
Video
Populariteten af SUV modeller til det europæiske marked har været støt stigende de seneste år. Suzuki har derfor heller ikke som nogen tilfældighed, valgt at gøre modelprogrammet større med en mini SUV. Ignis er den nye dreng i klassen, genoplivet fra fortiden, og markedsføres nu som en konsekvent som kompakt SUV. Det visuelle udtryk er højbenet og kompakt. Bilen er kort, meget tæt på Suzuki Celerio i længden, Ignis har bare langt mere udstråling og karakter. De to har dog ikke andet tilfælles end størrelsen. Ignis er derimod baseret på den samme platform som Baleno, selvom den med sine kun 3,7 m er lidt mindre end Baleno'en. 

Det er styling kombineret med dagligdags anvendelighed, der er på menuen. LED forlygter, en bred stribe hen over kølergitteret og høj kølerhjelm, giver indtryk af dominans på en god måde. Platformen er gjort lettere, og ekvipagen hviler på et nyt, lettere og stærkere affjedringssystem. Vægtbesparelsen har ikke betydet, at stivheden i bilen er gået tabt. Suzuki har her prioriteret køreegenskaber over komfort. I forhold til platformen har Suzuki arbejdet på sikkerheden, resultatet er fornuftigt, den får 5 stjerner ved Ncap's europæiske testcenter. 

Grundpakken indeholder aircondition, el-ruder for, fjernbetjent centrallås, indfarvede elspejle, guide-me lys og ratbetjent cd-radio med bluetooth. Når der skal sættes krydser på slutsedlen er det eksempelvis infotainmentsystem, bakkamera, navigation, led nærlys, klima anlæg, nøglefri betjening, fartpilot, og dual kamera baseret automatisk nødbremse og vognbaneassistent med slingrevarsel, der kan vælges. Kun en 1,2 l dualjet benzin motor kan vælges, det er i øvrigt samme motor som anvendes i Baleno. Den 5 trins Gearkasse er tilgængelig i både manuel og automatisk version. Ligesom på Baleno fås motoren med mild hybrid elmotor. Hybrid eller ej, det er 90 hk og et moment på 120Nm. Hvad er det nu for noget - mild hybrid, Suzuki kalder det SHVS? Det er en elmotor der både er starter og generator, for samtidig at fungere som hjælpemotor til igangsætning. Nærmere beskrivelse findes i Magacin's Baleno test, se den her. Det forbedrer benzinøkonomien en smule, og er dermed et plus. 

Ignis havner i kompakt crossover/ mini SUV segmentet. Det er den tredie i SUV klassen hos Suzuki, der blandt andet tæller S-Cross og Vitara. Ignis har træk på forhjulene, og der kan tilbydes 4-hjuls træk kaldet Allgrip Auto 4WD. Trækket overføres automatisk efter behov, (viskose typen), et dynamisk 4-hjulstræk, som tilpasser sig behovet for træk afhængig af underlaget, ved hjælp af traktionskontrollen. 4-hjuls trækket er værd at gå efter, når Ignis indkøbes til familien. Det giver øget sikkerhed, og bedst muligt vejgreb i alle tænkelige situationer. Samtidig tilbydes 2 stereo kameraer, der detekterer afstanden mellem bilen og andre trafikanter/genstande. Informationerne bruges til de tre sikkerhedsfunktioner (bremse assistent, vognbane advarsel og slingre advarsel) 

Med et kompakt ydre, kan det være svært at forestille sig at bilen er rummelig indeni - her overrasker Ignis. Årsagen skal findes i den nye platform og et motorrum, der omslutter motoren tæt. En bedre udnyttelse af hver en cm, nærmest gennemført kompakt. Kabinen opleves rummelig og på ingen måde føler man sig klemt. Adgangen til sædet er, som det skal være i en SUV, man sætter sig ind og ikke ned. Bagsæderne har en smule højere sædehøjde end forsæderne og kan tillige flyttes frem og tilbage 16,5cm individuelt. Ved reduceret plads i bagagerummet er der bedre benplads ved bagsædet, og der er faktisk forbavsende god plads på bagsædet til 2 voksne. 

Bagagerummets størrelse er fornuftige 260 l med bagsædet helt tilbage. Rykkes det maksimalt frem, øges rumindholdet til 373 l. Med 4-hjulstræk mistes lidt plads, så bagagerummet reduceres med 56 l. Bagsæderne kan lægges ned og dermed forøge bagagerummet op til godt 1100 L. 

Ignis opleves fra førepladsen som rummelig og gennemtænkt ergonomisk design. Suzuki vælger hård plast til deres interiør, fordi deres mål er funktionalitet til fornuftig pris. Suzuki har dog lavet lidt spræl i deres finish. Der er lidt carbon folie rundt ved ventilationen og over instrumentbordet. Som en lidt pudsig ting har Suzuki valgt sort foroven og hvid forneden, i både sidebeklædningen og foran ved instrumentbordet. Det er nok ikke verdens mest praktiske farvevalg i bunden. For at skille sig lidt ud eller være lidt speciel har man malet kardanboksen og håndtaget i døren enten orange eller titan. I det komfortable sæde med god sidestøtte både i sæde og ryg, fornuftigt placerede knapper og ikke uvæsentligt den fornuftige rummelighed, giver et helhedsindtryk af kabinen som vellykket. 

Ignis har som en del af SUV konceptet en god frihøjde på 18 cm, det gør det lidt nemmere at tage en tur på løst underlag. Sammen med frihøjden og firehjulstræk kan Ignis derfor kalde sig en ægte SUV. Det er et plus, at det ikke kun er udseendet, men også i praksis at bilen kan bruges off-road. Ignis magter rent faktisk at køre uden for asfalten, selvom det ikke er de grovmønstrede dæk bilen er født med. 

Ignis har køreegenskaber på det jævne, fornuftig retningsstabil og rimelig præcis styring. Bilens længde og en lille vendediameter på kun 4,7 m, gør den til en smidig bybil. Komforten lader lidt tilbage at ønske, bump og huller i vejen er ikke så blide at færdes på. Der er plads til 4 voksne i bilen, men så er bagagerummet ikke stort. Selv på rejsen med 2 voksne og 2 børn er der ikke plads til den store mængde bagage. Benzinøkonomien er opgivet til hhv. 21,7 km/l og 23,3 km/l for 1,2 dualjet og 1,2 dualjet SHVS. Kørecomputeren viste et forbrug på godt 20 km/l under Magacin’s testkørsel. 

Der er meget bil for pengene: 5 stjerne ved Ncap for sikkerhed, god benzinøkonomi, fin rummelighed trods lille størrelse, manøvredygtighed i byen og øget anvendelighed i terrænet med 4WD. Magacin’s udsendte er begejstret over Ignis karakterfulde udtryk, en hyggelig legekammerat der er nem at tumle. Prisen forventes at starte ved kr.130.000, Ignis er klar ved forhandlerne i marts 2017.
Kommentarer
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg bilmærke