Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Mini-test: SUV-klassiker opdateret
Mini-test: SUV-klassiker opdateret
Mini-test: SUV-klassiker opdateret
Mini-test: SUV-klassiker opdateret
Mini-test: SUV-klassiker opdateret
Mini-test: SUV-klassiker opdateret
Mini-test: SUV-klassiker opdateret
Mini-test: SUV-klassiker opdateret
Mini-test: SUV-klassiker opdateret
Mini-test: SUV-klassiker opdateret
Mini-test: SUV-klassiker opdateret
Mini-test: SUV-klassiker opdateret

Mini-test: SUV-klassiker opdateret

Nye motorer, mere sikkerhed og opdateret design

 


Det er ikke kun højbenede Nissan Qashqai, som gennem årene har været hyppigt observerbar på de danske veje. Også Suzuki Vitara har solgt store mængder siden introduktionen for 30 år siden – dengang i 1988. Faktisk er det blevet til 3,7 millioner, hvoraf de 35.000 er i Danmark alene. Importøren hævder at i de for SUV'er gyldne tider, før finanskrisen, var Vitara den mest solgte bil i Danmark, hvis man talte hvide og gule plader sammen.

Så der er en stolt arv for den nu 30-årige jubilar, som til lejligheden er blevet faceliftet; dvs. har fået mindre ændringer, som ikke helt kvalificerer til at sige at det er en ny version. Men stadig nok til, at det er værd at nævne.
Vitara er en SUV, som modsat den slagne vej for bilmodeller faktisk er blevet lidt mindre med tiden og nu konkurrerer direkte med gruppen af crossovers i Renault Captur/Peugeot 2008-klassen. Men som følge af sit firehjulstrukne ophav er den mere kantet og fås rent faktisk med firehjulstræk og terrænegenskaber. Så den har noget at have sin SUV-klassebetegnelse i.


Hvad er nyt?
Facelifts er sjældent så drastiske at man ikke ved hvilken bil det er mere. Og der er ingen tvivl om, at det stadig er en Vitara. Fortil er er der kommet en ny kølergrill, nummerpladesektion og krom inddækning af LED-lys.

Bagtil er der kommet nye baglygter med LED og en SUV'sk beskyttelsesplade nederst. I kabinen er der tilføjet blød plast på instrumentbræt, der er kommet et nyt panel og kronografskiverne er nydesignede. I de højere modeller er der mulighed for DAB+ radio.

Motormæssigt udgår diesel, så der nu kun kan vælges turboladede benzinmotorer. En trecylindret 1.0 BoosterJet med 112 hk forventes at blive topsællerten, mens effektafhængige kan vælge en firecylindret 1.4 Boosterjet med 140 hk. I øvrigt samme motor som sad i den underholdende Swift vi tidligere testede.
Til 1.0 motoren er der en femtrins manuel gearkasse mens 1.4 motoren fås med sekstrins manuel. Begge motorer fås også med automatgear for en merpris på 30.000 kr. og/eller firehjulstræk til 25.000 kr. Firehjulstrækket kan doseres med AllGrip Select, hvor der kan skiftes mellem køreprogrammerne Auto, Snow, Sport, Lock og Hill Descent.

Sikkerheden er blevet højnet, så Vitara nu i Active og Adventure udstyrsniveauet både har kamera, laser og radar. Og dermed sikrer sine passagerer med automatisk nødbremse med bil- og fodgængergenkendelse, aktiv vognbaneassistent, slingreadvarsel, blind vinkel advarsel, skiltegenkendelse og Rear Cross Traffic Alert.

Adventuremodellen har fået et stort elbetjent soltag, som kan køres så langt op, at også bagsædepassagerer kan få glæde af det. Et tyndt gardin kan køres hen over, så eventuel stærk sollys ikke generer.


Hvordan kører den?
Dagens testkørsel var af kortere varighed og vi nåede derfor desværre ikke en motorvejstest. Så Vitaraen blev kørt på våde, smattede sogneveje og landevej. Og den kører godt, for en høj bil. På de små veje var der mindre krængning i svingene end forventet. Desværre havde ingen af testbilerne AllGrip, så vi holdt os mestendels til asfalten. Affjedringen er medium og små huller i asfalten bliver ikke en stor gene for velværet i kabinen.

1.0 motoren med 112 hk har et habilt træk, bilens størrelse taget i betragtning. Men dens køreklare vægt starter også ved lave 1160 kg. Det er motorvarianten som Suzuki forventer at sælge flest af og den vil også være rigelig til langt størstedelen af kunderne. 1.4 liters motoren med 140 hk leverer en imponerende effekt. Både ved ren lyskrydsacceleration og acceleration ved højere fart. Dens sekstrinsgearkasse er dejlig stram at betjene, hvor 1.0 motorens femtrins gearkasse virker en smule slatten til sammenligning. Så hvis du har interesse og ønske om lækre køreoplevelser, er der ingen vej udenom at betale de ekstra 15.000 for den store motorversion. Det er i øvrigt ikke meget for en opgradering i den størrelsesorden.

Den faceliftede Vitara introduceres ved de danske forhandlere i november, med en startpris på 198.000 kr.
Kommentarer
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg bilmærke