Københavnere kører mere i tomgang end nordjyder
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Københavnere kører mere i tomgang end nordjyder

Københavnere kører mere i tomgang end nordjyder – når de skal tanke deres bil, peger undersøgelse på fra Circle K. Forklaringen kan måske findes i, at flere københavnere bliver holdende ved brændstofstanderen, når der skal handles i butikken.
Steffen Olesen
01/06-2020 kl. 20:00

Hverdagen efter nedlukningen er ved at melde sig på de danske veje med alt, hvad det betyder af køer og trængsel i trafikken. Og mens vi de sidste måneder har vænnet os til at vaske hænder og holde afstand, viser en ny undersøgelse fra Circle K Danmark, at der måske også er brug for at kigge lidt på vores kø-vaner på landets tankstationer. En ny undersøgelse lavet af YouGov for Circle K Danmark peger på, at hver fjerde dansker holder i tomgang ind imellem, når de besøger en tankstation. Det kan der være flere forklaringer på, men undersøgelsen peger på, at en central forklaring kan være, at næsten hver tredje dansker nogle gange bliver holdende ved standeren, når man er færdig med at tanke brændstof og lige skal ind og have en kop kaffe eller stilnet sin sult. Og det giver unødige køer på tankstationerne: ”Vi kender nok alle sammen situationen, hvor man holder og venter på at kunne komme til ved standeren, mens der holder en bil uden fører foran en. Det er selvfølgelig ikke noget, man gør med vilje, men det er en lille ting, der kan genere meget, så vi håber, at folk kan blive lidt mere opmærksomme på det,” siger Circle K's kommunikationsansvarlige Dennis Dalgaard. 

Nordjyder er dukse på tankstationen 

I begge tilfælde ser det dog ud til, at resten af landet kan lære af nordjyderne, der tilsyneladende udviser bedre tankstations-kultur end resten af Danmark. Således er nordjyderne bedst til at slukke motoren, når de holder i kø til standeren, og kun 26% af nordjyderne bliver holdende ved standeren efter endt tankning, hvorimod der i region Hovedstaden er tale om 39%. Hos Circle K ser man tallene som udtryk for, at det skal gå stærkt, når danskerne besøger deres stationer: ”Det skal være hurtigt og nemt for alle at få tanket op, hvad enten det er brændstof til bilen eller hjernen, så vi skal hjælpe danskerne med at få nogle vaner, der gør det hurtigt for alle – og ikke kun én selv,” fortæller Dennis Bylov Dalgaard. 

Nye baner til bedre vaner 

Som led i en indsats, der skal gøre det lettere at komme til og fra et pitstop med optankning, tester Circle K lige nu en ordning på 16 udvalgte tankstationer rundt omkring i Danmark. Det hedder Fast Track og er nogle særlige baner, der er indrettet, så besøgende bilister med benzinbehov hurtigt kan få fyldt brændstof på, og så komme videre ud på vejen eller over i en parkeringsbås på pladsen, så der kan blive plads til den næste.  ”Vores fast track-ordning er et forsøg på at mindske ventetiden ved vores standere ved at gøre processen mere enkel. Vores kunder har en masse om ørerne, og derfor ender vi med at gøre, som vi plejer. Hvis vi derfor vil prøve at komme af med vores gamle vaner, er der brug for nogle klare rammer, der gør det nemt for alle, uanset om man skal hurtigt videre, skal have bilen vasket, eller bare lige har brug for en pause,” fortæller Dennis Dalgaard fra Circle K. 

Nedenstående undersøgelse er foretaget af YouGov for Circle K blandt 1021 respondenter i foråret 2020.

Har du holdt i tomgang inden for de sidste år, mens du handlede på en servicestation med butik eller brugte servicestationens faciliteter? 


Er du blevet holdende ved benzinstanderen efter du var færdig med at tanke inden for de sidste år, mens du handlede på en servicestation med butik eller brugte servicestationens faciliteter? 


Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start