Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Hidsig el-Jaguar
Hidsig el-Jaguar
Hidsig el-Jaguar
Hidsig el-Jaguar
Hidsig el-Jaguar
Hidsig el-Jaguar
Hidsig el-Jaguar
Hidsig el-Jaguar
Hidsig el-Jaguar
Hidsig el-Jaguar
Hidsig el-Jaguar
Hidsig el-Jaguar

Hidsig el-Jaguar

Den elektriske livsstilsbil Jaguar I-PACE har motorkræfter nok til at bringe smilet frem

Elbiler bliver i de kommende år et konkurrenceparameter, hvis man skal tro bilproducenterne. Alle premiummærker postulerer snart at komme med noget, der kan vælte Tesla af tronen, men indtil videre er det blevet ved snakken.

Men nu kommer Jaguar med et spændende bud. I-Pace er helt igennem elektrisk og ja, vi kan lige så godt få accelerationen på plads med det samme: 0 - 100 km/t på 4,8 sek. Knap så hurtigt som Tesla, men hurtigere end de fleste benzinmotorer. To elmotorer, designet af Jaguar, sidder anbragt ved hver aksel og sørger også for, at firehjulstrækket fordeles optimalt. Effekten når ifølge Jaguar næsten op på 700 Nm og Lithium-ion batteriet på 90 kWh skulle give rækkevidde på 540 km (NEDC/WLTP). Opladning fra 0 - 80% kan foretages på 40 minutter med en hurtiglader.

Designmæssigt er der hentet inspiration fra Jaguar C-X75. Kort, lav kølerhjelm og hvælvet bagrude. For at optimere balancen mellem afkøling og aerodynamik åbner Active Vanes i kølergrillen, når køling er påkrævet, men de lukker, når der ikke er behov for det, så luften ledes gennem luftindtaget i kølerhjelmen, hvilket udglatter luftstrømmen.


I-PACE er en mellemstor SUV, men dens fremskudte design og elektriske drivlinje betyder, at kabinepladsen er sammenlignelig med pladsen i store SUV-modeller. I den bageste del af kabinen er benpladsen 890 mm, og da der ikke er nogen kardantunnel, er der et praktisk opbevaringsrum på 10,5 liter i midten. I den bageste del af kabinen er der plads til tablet og bærbar pc under sæderne, og bagagerummet har en kapacitet på 656 liter. Kapaciteten kan udvides til 1.453 liter med nedfældede sæder.



Hvordan bliver konkurrencen med Tesla så?

Når man siger elbil og endda i premium segmentet er det svært ikke samtidig at sige Tesla. Men det er ikke konkurrencen fra den amerikanske elbil, som holder Jaguars Country Manager Michael Lund vågen om natten. Han er mere fokuseret på det store potentiale, der er i konventionelle premium biler


Jeg ser ikke Tesla som den største konkurrent, men ser derimod stort potentiale i det store antal premium biler som pt sælges. Vi har valgt at distancere os fra Tesla ved at tænke bredt og henvende os til alle de salgskanaler som vi gør med vores andre modeller. Det kommer til at gøre forskellen”, fastslår  Michael Lund. 


Vi ser frem til at teste I-PACE'en.

Kommentarer
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg bilmærke