Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Her er BMW's amerikanske fabrik
Her er BMW's amerikanske fabrik

Her er BMW's amerikanske fabrik

En vigtig del af BMW's bilproduktion foregår i USA. Få historien om Spartanburg fabrikken her

 
Fra at have været på fallitens rand og tæt på at blive overtaget af Mercedes i 1959 begyndte BMW at blomstre i 60'erne med den såkaldte Neue Klasse. Op gennem 80'erne kom der så godt gang i afsætningen, at der begyndte at blive mangel på produktionskapacitet, og BMW startede med at se sig om efter nye steder at lave biler. Da USA var fabrikkens største marked uden for Tyskland, var det naturligt at kigge der. Ved at producere i USA undgik man også til en vis grad de økonomiske lussinger, som ofte blev resultatet af udsving i kursen mellem dollaren og D-marken. Endelig talte det også for en ny fabrik i USA, at det var billigere at producere der end i Tyskland.

Når valget faldt på South Carolina og Spartanburg, så skyldtes det, at BMW her fik særdeles gunstige betingelser. Ikke alene lå arealet lige ud til Interstate 85, og der var god forbindelse til havnen i Charleston, men BMW fik også et usædvanlig godt tilbud fra delstatsregeringen og de lokale myndigheder. For at få fat i de mange arbejdspladser, som fulgte med en sådan fabrik, købte regeringen byggegrunden og leasede den til BMW for 1 dollar om året i 30 år med mulighed for yderligere leasing på samme vilkår i 20 år mere, før BMW var forpligtet til at købe grunden til den tid gældende værdi. Hertil kom så at delstatsregeringen betalte for den nødvendige uddannelse og træning af personalet. Hvor efterspurgt en sådan fabrik var som arbejdsplads i området, kan ses af, at BMW modtog 65.000 ansøgninger til de ca. 600 jobs, der skulle besættes i første omgang.

Valget af Spartanburg som hjemsted for den nye fabrik blev offentliggjort i juni 1992, og selve byggearbejdet blev sat i gang i april '93. I januar '94 stod selve hoveddelen klar til at modtage de første ansatte, og den første US-byggede BMW rullede af båndet den 8. september 1994. Det var en E36 318i, der var bygget af samlesæt modtaget fra Tyskland. På trods af de gunstige betingelser fra South Carolinas side løb investeringen i Spartanburg op i 600 mio. af datidens dollars. Automatiseringsgraden var ikke så stor som på BMW's moderne fabrikker i Tyskland, da de gunstige betingelser fra amerikanernes side var betinget af, at der blev ansat meget lokal arbejdskraft. Kapaciteten var på 90.000 biler pr. år.  Prøveproduktion af de første Z3 begyndte i september '95, og i marts '96 nåede produktionen af Z3 op på fuld blus. Z3 var således den første BMW, som udelukkende blev fremstillet i USA. Den blev i '98 fulgt op af X5'eren, som også kun blev lavet i Spartanburg.

Hvor vigtig en rolle Spartanburg i dag spiller i den amerikanske bilindustri, kom der et lille indspark om så sent som i marts 2019, da BMW i forbindelse med Trumps trusler om at lægge 25 procent told på biler fra Europa var ude at gøre opmærksom på, at BMW målt i dollars faktisk er USA's største eksportør af biler. I 2018 eksporterede BMW 272.346 enheder fra USA til en værdi af 8,76 mia. dollars, hvilket svarede til 15,4 procent af værdien af den amerikanske bileksport. Mere end 70 procent af de 371.284 biler, BMW producerede i Spartanburg i 2018, blev eksporteret. I dag ligger kapaciteten oppe på omkring 450.000 biler pr. år. Fabrikken er nu specialiseret i X-serien af typerne 3, 4, 5 og 6 til den helt nye X7.

Du kan læse mere om Z3, som blev produceret på Spartanburg her.
Kommentarer
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg bilmærke