Forbrugstest: Toyotas Hybridbiler -så langt kører de på literen
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Forbrugstest: Toyotas Hybridbiler

Hvor langt kører de på literen ved almindelig kørsel? Se vores helt uvidenskabelige test her
Mathias B. Høj - Video: Peter Bysted
10/09-2019 kl. 06:00

Med den påståede grønne omstilling i bilverdenen, benytter bilproducenterne sig af flere metoder for at fremstå som grønne og miljøvenlige. Sædvanligvis med en eller flere helt eldrevne og meget omtalte modeller, i en modelrække som ellers er præget af forbrændingsmotorer. Audi E-tron er et godt eksempel, hvor resten af fabrikantens flåde kan få mange rosende ord, men miljøvenlig er sjældent ét af dem.

Toyota har valgt en anden strategi, hvor rent eldrevne biler indtil videre ikke har haft højeste prioritet. Det har derimod hybriddrift; både i form af plug-in (opladning med el-stik) eller traditionel hybriddrift, hvor en forbrændingsmotor oplader et batteri. Samt naturligvis den energi som høstes ved motorbremsning. Den såkaldte regenerative energi.

MagaCin besluttede sig for en hurtig test af nogle af de mest kendte – eller nyeste – hybridmodeller i Toyotas vognpark, for at se hvordan det står til med hybriddriften og forbruget. Testen bestod i en kortere køretur i de nedenstående modeller, med et forholdsvist almindeligt kørselsmønster. Det vil sige vi gjorde os ikke specielt umage for at køre økonomisk. Forbrugstallene fandt vi ved at aflæse gennemsnitsforbruget efter endt testtur.

Ny-gammel Klassikeren: Corolla

Corolla er tilbage og ligesom Auris, som den afløser, sælges den mest i hybridudgave. Vi testede Corolla Touring Sport, dvs. stationcar- versionen. Ligesom hatchbackudgagen, som MagaCin tidligere har testet, er den enormt letkørt og kan være en oplagt bil for mange. På vores testkørsel med blandet kørsel lå forbruget på 16,7 -18  km/l, men teststykket havde også mange accelerationer.

Altid ekstra plads: RAV4

RAV4 er i nyeste udgave en velvoksen SUV, som byder masser og masser af plads. Derfor er forventningen også øget vindmodstand, vægt og deraf højt forbrug. Men i testen, som mest var henlagt til landevej og lidt bykørsel, lå forbruget på 20 – 21,7 km/l. Ikke ringe for den størrelse bil. MagaCin har for nylig testet RAV4 og testen kan du finde her.

Firmabilskandidaten Camry

Camry er tilbage for at konkurrere i fimabilssegmentet. Lækkerhedsniveauet er typisk højt i klassen, som appellerer til mellemledere og derover, og ligeledes i Camry som byder på høj komfort, masser af plads og fancy designløsninger med trælignende marmoreringer i midterkonsollen. Prisen er også derefter, hvor den testede bil allerede havde passeret en pris på 500.000 kr. Til gengæld lå forbruget på elendige 9,4 km/l, men det var også ved sporslig kørsel. MagaCin tester den nye Camry senere på sæsonen.

Prius Plug-in – flyderen med det lave forbrug

Plug-in hybrider har den fordel at de kan opgive gunstige forbrugstal, hvor batteriets energi anvendes før forbrændingsmotoren sætter i. Og vups, har man et forbrugstal på 83 km/l, som var opgivet ved sidste Prius Plug-in hybridtest på MagaCin. Og det giver i sagens natur nogle interessante målinger, når testturen ikke er længere end at batteriet stadig kan anvendes. Ved særlig kraftige accelerationer hjælper forbrændingsmotoren til, og det er i den henseende forbrugstallet skal læses. i vores test nåede forbrugsmåleren 37 km/l – men dertil skal lægges el fra batteriet.

Vinderen bliver dermed Prius Plug-in, når der udelukkende fokuseres på flydende brændstof. Vi håber at kunne finde mere realistiske forbrugstal for Camry i den kommende test på MagaCin.

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start