Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Sommerdæk, helårsdæk og vinterdæk
Sommerdæk, helårsdæk og vinterdæk 
Produktionstidspunkt for vinterdæk 
På et dæk er der i bunden af mønsteret et sted en lille forhøjning kaldet slidindikatoren, og når den forhøjning flugter med selve slidbanen som vist ved pilen, så har man nået 1,6 mm og bør skifte. Dette dæk er meget slidt og burde være skiftet for nogen tid siden. 

Er det værd at bruge vinterdæk?

Spørgsmål og svar til bilisternes evige efterårsdiskussion

 
Kan det overhovedet betale sig at skifte til vinterdæk, med de milde vintre som har været i Danmark de sidste mange år? Det korte svar er ja. Det kan det godt, for vinterdæk står bedre fast på koldt underlag, end sommerdæk. Også bedre end helårsdækkene, som er et kompromis. Det gælder også, selvom der ikke er sne på vejen. Det tyder flere undersøgelser på.

FDM gennemførte for nogle år siden en dansk test som viste, at vinterdæk performer tydeligt bedre end sommerdæk på alle underlag, når friktionen er lav. Som den typisk er i vinterføre med fugt og sjap.

Det samme viser udenlandske tests. Det tyske bilmagasin Auto Motor und Sport bringer hvert efterår en omfattende test af de nye vinterdæk (i år nr. 20/2019). For præcis et år siden valgte magasinet at supplere med en lige så omfattende test af helårsdæk (nr. 20/2018), og i denne test medtog man som reference et vinterdæk og et sommerdæk. Syv helårsdæk samt et sommer- og et vinterdæk blev testet på snedækket vej, våd vej, tør vej og for miljøegenskaber:


Sommerdæk falder totalt igennem om vinteren. På snedækket vej bremsede vinterdækket fra 50 km/t til 0 på 28,4 meter, det bedste helårsdæk brugte 29,3 meter og sommerdækket hele 52,7 meter, altså 85 % længere bremsestrækning, eller hen mod det dobbelte af vinterdækket. Alene den kendsgerning burde få enhver ansvarlig bilist til aldrig at køre en meter med sommerdæk på snedækket vej, ikke kun af hensyn til sig selv, men også af hensyn til sine medtrafikanter, først og fremmest de bløde som fodgængere og cyklister.


Vinterdæk er bedste valg om vinteren. Det testede vinterdæk var forventeligt bedst på snedækket vej, men også på våd vej var det nr. 1, og selv på tør vej placerede det sig midt i feltet af de syv helårsdæk. Vinterdæk har med andre ord særdeles fine egenskaber for vinterårstiden.


Helårsdæk er et kompromis. De fleste helårsdæk bremsede godt eller tilfredsstillende på snedækket vej, men i den disciplin, man kunne kalde "kørbarhed på snedækket vej" ("Schneehandling"), var alle syv helårsdæk langt dårligere end vinterdækket, som kørte teststrækningen med en gennemsnitsfart på 55,9 km/t, hvor de syv helårsdæk lå fra 48,2 km/t til 44,8 km/t, mens sommerdækket kørte med lave 8,0 km/t. Kørbarhed er den egenskab, der gør, at man kommer godt gennem kritiske situationer uden uheld.

For den almindelige bilist betyder det, at når forholdene er kritiske og vejene er glatte, er det lettere at manøvrere sikkert gennem trafikken med vinterdæk end med helårsdæk, mens sommerdæk byder på en uantagelig ringe sikkerhed på snedækkede veje.


Lovgivning i nabolandene
Skal man på vinterferie i Norge, er der ingen vej udenom. I vore nabolande Sverige, Norge og Tyskland er der krav om, at bilisterne skal køre med vinterdæk under vinterlige forhold. Helårsdæk med snefnugsymbol må dog gerne anvendes i Sverige og Tyskland. Hvis man f.eks. vil køre på juleindkøb til december i Skåne eller Slesvig, skal man altså ikke møde op på sommerdæk i snevejr.

Norge kræver rigtige vinterdæk, helårsdæk er ikke godkendt, selv ikke med snefnugsymbolet. Man skal altså ikke køre på vinterferie i Norge på helårsdæk. I Danmark findes der ingen lovgivning på området. 
Kommentarer
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg bilmærke