Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Elegance 1,0
Elegance 1,0 
Elegance 1,0 
Sport Plus 1,5 
Elegance 1,0 
Sport Plus 1,5 
Sport Plus 1,5 
Elegance 1,0 
Elegance 1,0 
Sport Plus 1,5 
Elegance 1,0 
Dobbelttest: Honda Civic Elegance og Sport Plus
Elegance 1,0 
Bagsæder 
Dobbelttest: Honda Civic Elegance og Sport Plus
Elegance 1,0 bagagerum 
Dobbelttest: Honda Civic Elegance og Sport Plus
Sport Plus 1,5 bagagerum 
Sport Plus 1,5 
Elegance 1,0 
Sport Plus 1,5 
Centermonteret udstødning, der optager bagageplads i Sport Plus 1,5 
Elegance 1,0 tag 
Elegance 1,0 
Dobbelttest: Honda Civic Elegance og Sport Plus
Dobbelttest: Honda Civic Elegance og Sport Plus
Trådløs opladning til mobiltelefoner 
Speedometer 
Aktiv affjedring i Sport Plus 
Dobbelttest: Honda Civic Elegance og Sport Plus
Lille og handy gearstang 
Praktisk rum til kabelrod  
Stik i Opladerummet 

Dobbelttest: Honda Civic Elegance og Sport Plus

Nu med video: Dobbelttest af to velkørende og underholdende Honda Civic'er

 
Video: Dobbelttest: Honda Civic

MagaCin har dobbelttestet to Honda Civic'er. Henholdvis: 
- Elegance med en 1,0 129 HK VTEC Turbo motor til ca. 279.000 kr. (dybblå). 
- Sport Plus med en 1,5 182 HK VTEC turbo motor, til 339.000 kr. (gråblå).

De nye Civic'er er den 10. generation og modellen har gennemgået en større opdatering, hvor især det europæiske marked har været i fokus. Og Honda mener, at især køreglæde skal være i fokus for det europæiske marked. Det kan man som motorjournalist kun sætte pris på. 
Som de væsentligste ændringer, har modellerne har fået opdateret undervognen, og sikkerhedspakken SENSING er nu standard i alle Honda Civic. 

Da modellerne i store træk kun adskiller sig fra hinanden motormæssigt, bliver de gennemgået i samme anmeldelse. Når noget adskiller modellerne fra hinanden (eksempelvis motorkarakteristik), vil de blive gennemgået individuelt. Så hvis ikke andet er nævnt, beskrives begge Civic'er samtidigt. 


Køreegenskaber

Man kan næsten se det på Honda Civic: køreglæde er prioriteret meget højt. Og Civic'erne skuffer ikke – der er eminente køreegenskaber for en bil i denne klasse. Bilen er kun 1,42 m. høj og 1.8 m. bred, så tyngdepunktet er lavt. Undervognen er blevet optimeret i denne generation, og der er stor stabilitet ved kørsel gennem sving. Den forholdsvist hårde affjedring og det lave tyngdepunkt giver, sammen med dækkene, et godt  vejgreb. Bremserne er let dosérbare og effektive, så bilen kan hurtigt stoppes, hvis nødvendigt. 

Civic'en ligger fuldstændigt stabilt ved motorvejskørsel, men vejgrebet gør, at man også kan foretage hurtige overhalinger. Det sætter 1.0 benzinmotoren på Elegance en begrænsning for, men mulighederne er der.  Sport Plus'ens 182 HK passer bedre til en bil i denne størrelse. Vi testede også Civic'en på den tyske Autobahn, og ved 170 km/T og derover er bilen helt rolig. Sidevind mærker man stort set ikke noget til.  Det er nemt at komme til at køre for hurtigt i en Civic.
Der er også frihøjde nok til, at det ikke er et problem at køre på lidt bumlede grusveje. Designet antyder ikke, at det umiddelbart skulle være Civic'ens hjemmebane, men det går ok.

Motor

Den trecylindrede 1,0 motor i Elegance klarer sig ok ved by- og landevejshastighed, hvor acceleration fra bunden er dens spidskompetence. Man kan snildt følge med i trafikken og overhale. Ved motorvejshastigheder, skal man i højere grad planlægge sine overhalinger, for her kan man godt mærke, at det er en forholdsvist lille benzinmotor. Ved danske forhold er det et  mindre problem, men med de ellers så eminente køreegenskaber, kan man godt savne lidt mere træk.

Sport Plus, der har en firecylindret 1,5 motor med 182 HK, har et passende overskud, men de ekstra HK føles ikke overvældende, og der er stadig  risiko for en gang seriøs baghjul på den tyske Autobahn. Motoren trækker godt fra bund til top og gør Civic'en til en glimrende motorvejsbil. Men den er lidt tørstig, så de opgivne 17,2 km/l. kommer man sjældent op på.

Komfort

Den tidligere model af Civic havde brændstoftanken placeret under førerpladsen pga. de multijusterbare Magic Seats (beskrivelse nedenfor) bagved. I de nye modeller, som MagaCin tester, er brændstoftanken tilbage under bagsæderne og der er dermed bedre plads til føreren.

Førersædet i Civic er meget gennemsnitligt, med sidestøtte og mulighed for, at justere ryglænets form. Man sidder behageligt, men kan savne at ryglænet holder overkroppen bedre fast, når man kører friskt gennem sving, som Civic'en indbyder til. Her kunne standardsæderne godt have været en smule mere til den racer-inspirerede side, samtidigt med at man beholdt komforten.
Det er ikke et helt fair kritikpunkt, for hvis man kører Civic'en mere roligt gennem sving, som man ville gøre med en mere kedelig bil, er det naturligvis ikke noget problem.

Loftshøjden ved bagsædet bliver lidt problematisk for bagsædepassagerer over 1.80 m., da bilen er lav bagtil. Der er heller ikke alverden af benplads, men til gengæld er sæderne komfortable at sidde på. Midterarmlænet har plads til to dåser.

Design og kabine

Design er en smagssag og den nye Honda Civic skaber splid mellem smagsdommerne. Personligt synes jeg det let bistre design er lækkert, og det er helt sikkert en bil der skaber opmærksomhed i gadebilledet. Sport Plus'en var udstyret med soltag, og i et lyskryds hørte jeg en kraftfuld stemme fra oven, som lovpriste designet. Ved nærmere eftersyn var det ikke Vorherre, men en lastbilchauffør, som så, at designet var godt. Jeg takkede ydmygt for ros, og lod som om bilen var min egen.

Honda har taget konsekvensen af, at de fleste bilister har et rod af AUX, USB og andre ledninger til at ligge og krølle i bilen. De har lavet et lille rum bag instrumentbrættet, hvor ledningerne sættes i, og overskydende ledning kan ligge og krølle, uden at være til irritation. Herfra er der kabelholdere til en dedikeret telefonhylde. Smart.

Armlænet indeholder en holder med plads til to dåser, eller kaffekopper. Holderen kan flyttes, hvorved der er plads til en termokande eller flaske. Og endnu et USB stick åbenbarer sig. Man mangler sjældent opladningsmuligheder i en Honda Civic.

De testede versioner har et to-zoners klimaanlæg, der fungerer fint. Men det kniber lidt for airconditionanlægget at følge med i solskinsvejr, med bilen fyldt med passagerer. Heldigvis har vi sjældent solskin i Danmark, så på disse breddegrader er det et begrænset problem.

Motoren høres tydeligt under acceleration. Men på den behagelige, dybe måde. Ellers hører man ikke meget til den. Til gengæld kan der godt være en del dækstøj ved hastigheder over 100 km/t. En bagsædepassager sammenlignede støjniveauet med at sidde i en mikrobil. Ikke just flatterende for en bil, der slår på køreglæde. Her kan det være en idé, at lede efter andre dækløsninger, end de standardmonterede.

Bagageplads

Til trods for Civic'ernes racer-inspirerede design, er der godt med plads til kufferter eller storindkøb. Bagagerummet er på 478 liter i Elegance; og hvis bagsædet klappes ned stiger literindholdet til 828 L. Men sportslighed koster, så Sport Plus varianten har ”kun” et bagagerumsplads på 420 L, og 770 L, når bagsæderne er klappet ned. Muligvis pga. udstødningen, der i Sport Plus sidder i midten. Hvilket i øvrigt også umuliggør anhængertræk på Sport Plus.

Tidligere generationer af Civic havde de såkaldte Magic Seats, hvor nederste del af bagsæderne kunne klappes op, så de flugtede med ryglænet. Derved kunne man eksempelvis have en cykel stående bag forsæderne. Den nye og fladere Civic platform umuliggør Magic Seats, da brændstoftanken er flyttet hen under bagsædet. Det har til gengæld givet mere plads til føreren af bilen og vægten centreret mere ved hjulene. Modigt af Honda, at ofre Magic Seats til fordel for køreglæde.

Sikkerhedssystemer

Sikkerhedspakken SENSING er nu standard i alle Civic'er. Lane Keep Assistant hjælper til at registrere vejens linjer og afpasse kørslen efter det. Umiddelbart virker det til, at den foretrækker, at køre langs den yderste linje/midterlinjen i vejen, hvilket gør, at man af hensyn til modkørende ofte må korrigere. Eller helt slå systemet fra.

Den Adaptive Fartpilot giver mulighed for at justere afstanden til forankørende, med et enkelt tryk på en knap. Den holder også afstanden gennem skarpe kurver, men er præget af en on-off følelse. Forstået på den måde, at bilen kører med den angivne hastighed, lige indtil den når den forankørendes sikkerhedsafstand. Eksempelvis 80 km/t. på landevejen, indtil man indhenter søndagsbilisten med blød hat, der kun kører 60 km/t. Så bremses der forholdsvist hårdt ned, hvor det ville være mere komfortabelt med en mere trinvis nedgang i gasgivning til motorbremse. Men måske det kommer med i næste softwareopdatering?

Konkurrenter

Honda Civic er ikke den billigste bil i segmentet. Opel Astra i nogenlunde tilsvarende udstyrsversioner ligger på henholdsvis 241.000 kr. (Enjoy 1,4 turbo 125 HK) og 327.000 kr. (Innovation 1,6 200 HK). Ford Focus lander på 291.460 kr. (Titanium 1,0 Ecoboost 125 HK) og 334.860 (Titanium Ecoboost 150 HK).
Så køreglæde og performance koster, men Honda Civic er også et aktivt tilvalg af mere sportslig kørsel, end hvad der ellers findes i segmentet.

Konklusion

Honda Civic er en særdeles velkørende bil med stor køreglæde. Den udmærker sig særligt på motorvejen og landeveje – meget gerne med sving. De sportslige køreegenskaber afspejler sig også i udseendet, som man enten elsker eller hader. Det er ikke en anonym bil.
Der er meget bagageplads, selv i Sport Plus, og med mere lydsvage dæk, kan det være et godt bud på en familiebil af de lidt sjovere. Hvis bare bagsædepassagerne ikke er for høje.
Kommentarer
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg bilmærke