Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Den nye KIA Soul vinder designpris
Den nye KIA Soul vinder designpris
Den nye KIA Soul vinder designpris
Den nye KIA Soul vinder designpris

Den nye KIA Soul vinder designpris

KIA Soul kommer til salg i Europa til marts

 
Den nye KIA Soul, som fik europæisk premiere i forbindelse med 2013-udgaven af den internationale biludstilling (IAA) i Frankfurt, er blevet tildelt prisen ‘iF product design award’. Ved at vinde den prestigefyldte iF designpris fortsætter anden generation af den kompakte kult-SUV, som kommer til salg i Europa til marts, forgængermodellens høst af priser.

Den første generation af KIA Soul blev i 2009 den første bil fra en koreansk producent til at modtage den anerkendte "red dot-designpris". Siden da har modellerne fra KIA vundet 16 designpriser fra disse to designorganisationer.

Med sit iøjnefaldende design har KIA Soul mange fans i hele verden, og siden slutningen af 2008 har over 760.000 personer købt et eksemplar af første generations model.

Den nye KIA Soul blev designet af KIAs designteam under ledelse af Peter Schreyer, som er President og Chief Design Officer hos KIA Motors Corporation og Hyundai Motor Company. Mange af designelementerne fra den muskuløse konceptbil KIA Track'ster (præsenteret i forbindelse med Chicago Auto Show i 2012) er integreret i anden generation af KIA Soul og kendetegner bilens moderne design, der dog stadig er genkendeligt som KIAs ikoniske, kompakte SUV.

"Den store udfordring, som vi stod overfor, da vi skulle designe anden generation, bestod i at bibeholde den stærke, individuelle karakter, der gjorde KIA Soul så succesfuld og samtidig tilføre designet noget nyt", udtalte Peter Schreyer. "Derfor er jeg så glad for denne pris, fordi den er et bevis på, at vores designteam har løst den opgave på imponerende vis. Den nye KIA Soul har en meget mere moden fremtoning, og modellens dristige og markante personlighed kommer endnu mere til udtryk".


Ny platform, forbedret køredynamik – og plads til individuelt design

På trods af den umiddelbare lighed med den oprindelige KIA Soul er anden generation en helt ny bil. Ingen af de udvendige karrosseriplader er de samme, og den rummelige kabine er også helt nydesignet. Den tilbyder personerne i bilen endnu mere benplads og lofthøjde, materialer i højeste kvalitet og masser af komfortudstyr.

Den nye Soul brillerer desuden med et lavt støjniveau og raffinerede køreegenskaber. En af faktorerne bag de mange forbedringer i bilen er den nye platform, der ligner den platform, der anvendes til KIA cee'd, og som giver den nye KIA Soul markant bedre køredynamik. Der kan vælges mellem to moderne 1,6-liters motorer: en benzinmotor med direkte indsprøjtning (132 hk/97 kW) og en turbodieselmotor (128 hk/94 kW).

Som det var tilfældet med forgængermodellen, kan der fås et stort udbud af individualiseringsudstyr til den nye KIA Soul. Afhængigt af udstyrsvariant og ekstraudstyr drejer det sig fx om et udvalg af forskellige farvetemaer til kabinen. Den nye Soul er også den første KIA model, som kan bestilles med et tag i kontrastfarve, og den nye SUV Styling Pack – som vinderbilen i iF product design award var udstyret med – omfatter iøjnefaldende kofangerdekor og sideskørter i pianosort lak, skærmforøgere og sortlakeret tag.


If product design award

Siden 1953 har den årlige iF product design award været en af verdens vigtigste priser for fremragende design. Prisen har udgangspunkt i produktudstillingerne "Formgerechte Industrieerzeugnisse" (godt industrielt design), der blev startet af Hannover Messe, og den er nu en af verdens største designkonkurrencer. iF design award omfatter nu to yderligere konkurrencer (iF communication design award og iF packaging design award).

I 2014 deltog virksomheder fra 55 lande i iF design award, og de indsendte i alt 3.249 designprodukter i 17 kategorier til iF product design award, som er langt den største af de tre iF-konkurrencer. Den nye KIA Soul blev hædret i kategorien "Transportation Design".

Den officielle præsentationsceremoni af iF design award 2014 finder sted den 28. februar 2014 i München i forbindelse med Munich Creative Business Week. Alle vinderprodukterne udstilles for første gang i forbindelse med den nye iF-designudstilling i HafenCity i Hamburg. Derudover kan alle vinderne ses på hjemmesiden www.ifdesign.de, som nu også er tilgængelig med den nye iF design-app til smartphones.
Kommentarer
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg bilmærke