Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Den nye Citroën C1
Den nye Citroën C1
Den nye Citroën C1
Den nye Citroën C1
Den nye Citroën C1

Den nye Citroën C1

Får verdenspremiere i Geneve

 
På forårets store biludstilling i Geneve, der er åben fra den 6. til den 16. marts 2014 har Citroën verdenspremiere på den nye C1, som er efterfølgeren til den model, der blev lanceret i 2005 og som i dag er solgt i over 760.000 eksemplarer, heraf næsten 28.000 i Danmark.

Den nye C1 produceres både som 3- og som 5-dørs og vil også kunne leveres med kaleche under navnet Airscape. Den kommer til salg på de første markeder til sommer, og herhjemme forventes den introduceret i juni måned. Det er endnu for tidligt at sige noget om modelprogram og priser.

Den har et karakteristisk og optimistisk design. Den er kompakt og oplagt til dem, som færdes meget i byen, da den er både nem og kvik at manøvrere og let finde plads til.

Samtidig passer den fint ind i Citroëns strategi, da den byder på:

Mere design med sin energiske profil og front, hvor lygtedesignet giver bilen et næsten skælmsk udtryk. Dens to-farvede udgaver med interiør i glade farver er med til at fremhæve designet og den livsglæde, bilen udstråler. Den har kort sagt tydelige fællestræk med de nyeste Citroën modeller. Den tiltrækker sig opmærksomhed.

Mere komfort med fokus på velvære i den daglige brug, hvor den kan komme frem alle vegne takket være sine kompakte mål, blot 3,46 meter lang, og lille venderadius på 4,80 meter. Hertil kommer en komfortabel undervogn og entydige køreegenskaber.

Mere nyttig teknologi for at gøre hverdagen ukompliceret med teknologi der er nem at bruge, som f.eks. 7-tommer touch-screen. Den nye C1 kan også leveres med teknologien ”Mirror Screen”, som kan vise og styre applikationer fra en smartphone via den 7 tommer touch-screen, samt nøglefri adgang og start, bakkamera og hill-holder for en mere afslappet kørsel.

Fornuftig totaløkonomi … med en lav vægt (840 kg) i samspil med benzinmotorer af allernyeste generation kan den nye C1 placere sig blandt de førende med hensyn til lavt brændstofforbrug og lav udledning af CO2.


OVERBEVISENDE DESIGN

Den nye C1 har et design med masser af appel. Den kan leveres både som 3- og som 5-dørs, både med fast tag og med kaleche under navnet Airscape.

Det dynamiske og energiske design fremhæves af den ubrudte overgang mellem forruden og sideruderne med sorte A-stolper (afhængig af version).

Fronten har klare fællestræk med de nyeste Citroën modeller. Lygternes udformning og placering er med til at give bilen et skælmsk og venligt udtryk, som også fremhæves af de lodrette LED-kørelys.

Set bagfra ser bilen dynamisk ud med bagklappen i glas og de rektangulære baglygter med 3-D effekt.

Med sine kompakte mål og forholdsvis store sporvidde foran og bag forstår den nye Citroën C1 at tiltrække sig opmærksomhed og virker tiltalende fra første blik.

Tillokkende farver

Den nye C1 er en glad og sprudlende bil, som kan leveres i otte moderigtige farver. Der er også mulighed for at personliggøre bilen med valg af tofarvet karrosseri.

Airscape udgaverne kan også leveres som to-farvet, og kalechen kan leveres i tre farver.

For at fuldende det moderne look som bybil kan den leveres med 14 og 15” pyntekapsler og 15” facetslebne alufælge.

De glade farver går igen i kabinen, hvor instrumentbordet kan være dekoreret med farvestrøg, f.eks. på rammen omkring ventilationsdyserne og ved bunden af gearstangen. Dørbeklædningerne med strejf af den samme farve som karrosseriet er med til at fuldende billedet af et gennemført farvevalg


KOMFORT OG VELVÆRE I DAGLIG BRUG

Den nye C1 har en ny tilgang til tæt bytrafik og dens udfordringer. Det er en bil, som gør det nemt og ubesværet at færdes i trafikken.

Airscape … mulighed for at nyde hvert et øjeblik

Den nye C1 giver mulighed for at nyde alle øjeblikke i hverdagen, også et forbigående solstrejf. I Airscape udgaverne kan kalechen hurtigt skydes til side, og som noget usædvanligt kan også de 5-dørs udgaver leveres med kaleche.
Den store kaleche (800 mm x 760 mm) er nem at bruge takket være elektrisk betjening.

Kompakte mål gør C1 nem at komme rundt med

Bilen kan transportere op til 4 voksne og byder på god plads både ved for- og bagsæder. Alligevel er den kompakt med en længde på 3,46 meter, bredde på 1,62 meter og højde på 1,45 meter, både for den 3- og den 5-dørs udgave.

Målene gør den til en af de mest kompakte biler på markedet, men den er samtidig meget anvendelig. Størrelsen gør den kvik og nem at komme rundt med, og hertil hjælper også den elektriske servostyring og en venderadius på blot 4,8 meter.

Fralægningsrum og udstyr som letter hverdagen

Ud over at være energisk og dynamisk at se på, er den nye C1 også meget anvendelig med udstyr som gør en forskel i hverdagen.

Kabinen er udstyret med en masse praktiske fralægningsrum, så alle hjørner i kabinen er udnyttet optimalt, f.eks. med kopholdere og et lukket handskerum som kan rumme en flaske på en liter.

Indretningen er gennemtænkt og ergonomisk, og der er bekvem adgang til bagagerummet på 196 liter. Bagagerummets volumen kan udvides til 780 liter med nedfældning af bagsæderne.

Hertil kommer at den kan leveres med aircondition, varme i forsæderne og i den 3-dørs udgave hukommelse for indstillingen af forstolene.

Både komfort og vejgreb

I den nye C1 er forholdet mellem komfort og dynamiske køreegenskaber fint afstemt.

I forhold til den tidligere C1 er den nye udstyret med en lettere bagaksel, som vejer 4 kg mindre, ny type fjedre og støddæmpere og ny kraftig krængningsdæmper.

Den elektriske servostyring er også optimeret. Den er både behagelig og præcis, både i bytrafik og på vejen udenfor, til gavn for køreglæden i bilen.

Hertil kommer dæk med lav rullemodstand og beherskede dimensioner (14 og 15 tommer) som tilgodeser både effektiv bremsning og lavt brændstofforbrug.

Den nye C1 er udviklet til at give sin fører en afslappet kørsel på alle typer veje.


NYTTIG TEKNOLOGI

Digital og intuitiv

Den nye C1 byder på intuitiv teknologi, der er nem at bruge, for eksempel en 7-tommer touch-screen, hvorfra man kan styre funktioner som radio, telefon og instrumentbordscomputer. Hertil kommer teknologien ”Mirror Screen”, som også kan styre applikationer fra en smartphone via den 7 tommer skærmen. Det kræver blot, at ens smartphone er kompatibel med systemet og at man tilføjer den applikation, som gør det muligt at udveksle data samt slutter telefonen til bilens USB-stik.

Hermed kan man via 7 tommer skærmen styre funktionerne i ens smartphone (navigation, telefon, adressebog, musik m.m.) samt de øvrige funktioner, der er adgang til under kørslen.

Teknologi som er nem at bruge

Den nye C1 gør det nemt og afslappet at køre bil. Den kan leveres med bakkamera og med nøglefri adgang og start. Hertil kommer, at den er udstyret med hill-holder som fastholder bilen i 2 sekunder ved igangsætning på en skråning på mere end 3 %, hvilket kan være nyttigt f.eks. ved udkørsel fra en underjordisk parkering.


FORNUFTIG TOTALØKONOMI

Den nye Citroën C1 byder også på en fornuftig totaløkonomi, både med hensyn til anskaffelse og brug.

Den kan leveres med e-VTi 68 benzinmotoren med en 5-trins gearkasse og Stop&Start. Hermed placerer den nye C1 sig blandt de førende med hensyn til lavt brændstofforbrug og lav udledning af CO2.

e-VTi 68 kan også leveres med ETG5 (Efficient Tronic Gearbox med 5 gear) med automatiseret gearskifte og krybefunktion og med en opgraderet styring af gearskiftene og dermed kørekomforten.

Herudover kan den nye C1 leveres med en VTi 82 benzinmotor, som ligeledes er en del af den nye tre-cylindrede motorgeneration, som også kaldes Pure Tech. Motoren er en 1,2 liter på 82 hk, som er udviklet på basis af den allernyeste teknologi, som sikrer gode præstationer og god brændstoføkonomi. EU-mix for motoren er et brændstofforbrug på blot 23,3 liter pr. 100 km og en udledning af CO2 på blot 99 g pr. km. Den har et max. moment på 118 Nm og en acceleration fra 0 til 100 km/t på 11 sekunder.
Kommentarer
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Relateret
Marked
Søg bilmærke