Biler Motorcykler Camping Køb og salg Nyheder
Carport-klassikeren er tilbage
Carport-klassikeren er tilbage
Carport-klassikeren er tilbage
Carport-klassikeren er tilbage
Carport-klassikeren er tilbage

Carport-klassikeren er tilbage

Den ikoniske Toyota Corolla kommer på markedet igen. Og den superpraktiske stationcar-version er netop blevet offentliggjort

 
Familiebilen til snusfornuftige har der i mange år ikke været tvivl om. Nej, det er ikke Berlingo, for franske biler skal ifølge fordommene altid på værksted. Ønsket om lav værkstedsfrekvens og generel pålidelighed har kronet Toyota Corolla til en ægte carportsklassiker. For Toyota Corolla stationcar gør hvad den skal - transporterer sine passagerer fra A til B på udramatisk vis, og gør i øvrigt ikke et stort nummer ud af sig selv.
Men behovet for pålidelig transport har Corolla udfyldt i så høj grad, at fra halvfemserne og frem, har der stået Toyota Corollaer i rigtig mange danske carporte. Og nu er den med Auris' exit på vej tilbage.

Når Toyota genintroducerer modelnavnet Corolla i Danmark næste år, sker det i forbindelse med introduktionen af en helt ny generation. Den helt nye generation byder på et skarpt design til både den sportslige, kompakte hatchback-udgave og til den strømlinede og rummelige stationcar-udgave. Netop stationcaren, der får tilnavnet Touring Sports, er udviklet og bygget i Europa med sigte på det europæiske marked.

Den nye Corolla skal bygges på den nye GA-C-platform, baseret på Toyotas TNGA-filosofi, der handler om at bygge biler på smartere og mere økonomisk vis. Det betyder bl.a., at den nye generation Corolla får et lavere tyngdepunkt end den nuværende Auris og deraf følgende bedre køreegenskaber. Vi håber.


To forskellige hybridmotorer
Samtidig bliver det for første gang nogensinde til en Toyota muligt at vælge mellem to forskellige hybridmotorer i form af enten en økonomisk 1.8 L med 122 hk eller en kraftfuld 2.0 L med 180 hk. Begge motorer rummer den nyeste fjerde generation hybridteknologi, der er kendt fra bl.a. Toyota Prius og Toyota C-HR Hybrid, og som ifølge Toyota gør det muligt at køre på ren el i op til halvdelen af tiden bag rattet.

1.8 L hybridmotorens styrker ligger primært i, at den er økonomisk, støjsvag og i stand til automatisk at lade bilens hybridbatteri op under kørslen. Alt dette rummer den nye 2.0 L hybridmotor også, men vil nok i højere grad tiltale dem, der efterspørger en ekstra kraftfuld køreoplevelse bag rattet.

Allerede i dag vælger næsten ni ud af ti danskere hybridudgaven af Toyotas populære bil i den kompakte mellemklasse. Men er man mere til den rå benzin, vil det i den nye generation fortsat være muligt at vælge en 1.2 L turbobenzinmotor med 116 hk.


Mere rummelig
Den nye Corolla Touring Sports bliver rummeligere end før med akselafstanden øget 10 cm. Vokseværket får også indvirkning på bagagerummet, der med 598 L fremover sluger 68 L mere end i dag.

Designet på den nye Corolla Touring Sports er også europæisk. Udvendigt har Toyotas nyligt åbnede designcenter i Zaventem i Belgien givet den et udtryk, der adskiller sig fra hatchback-udgaven. Tagliniens hældning bagtil gør, at stationcaren på én af samme tid fremstår både elegant og robust. Muligvis en smule inspireret af Kia Optima SW.


Nyt tech- og komfortudstyr
Udstyrslisten byder på flere interessante hightech- og komfortløsninger. Eksempelvis 3D køreinformations display, JBL GreenEdge Premium lydanlæg, trådløs opladning af mobiltelefonen og en touch-skærm med Toyota Touch multimediesystemet.

Bilen introduceres i Danmark i foråret 2019.
Kommentarer
Du skal være logget ind, for at kunne oprette indlæg.
Seneste
Marked
Søg bilmærke