BMW M6 Coupé og Cabriolet - 560 hk (412 kW), 680 Nm
FacebookYoutubeXInstagram Threads
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

BMW M6

Den nye BMW M6 Coupé og Cabriolet
BMW
23/02-2012 kl. 11:30

Ny udgave af BMW M6 i karrosserivarianterne Coupé og Cabriolet med masser af den velkendte M stil kombineret med lækkert, luksuriøst design, plads til fire personer og innovativt udstyr. En sportsvogn med imponerende ydeevne og et meget eksklusivt præg. BMW M6 Coupé og BMW M6 Cabriolet indtager begge en unik position i toppen af luksusklassen takket være kombinationen af funktionalitet, fremragende køredynamik og klassisk M stil. I den nye udgave byder de to modeller desuden på væsentligt bedre brændstoføkonomi, endnu flere muligheder for at sætte sit personlige præg på bilen samt et større udvalg af assistentsystemer og infotainment-funktioner fra BMW ConnectedDrive. 

Det flotte karrosseridesign med elegante, dynamiske linjer og det velkendte, muskuløse M look vidner om bilens imponerende ydeevne. BMW M6 Coupé har et elegant formet tag af kulfiberforstærket plast (CFRP), og BMW M6 Cabriolet er udstyret med en kvalitetskaleche med en markant, halefinnelignende udformning. 

Den meget omdrejningsvillige V8-motor på 4,4 liter udmærker sig ved modelspecifik M TwinPower Turbo-teknologi i form af TwinScroll TwinTurbo-teknologi, udstødningsmanifold med tilførselsrør fra begge cylinderrækker, direkte højpræcisionsindsprøjtning og VALVETRONIC (fuldt variabel ventilstyring). M modellernes karakteristiske kraftoverskud kommer til udtryk ved øjeblikkelig respons og konstant kraftudvikling. Ydelsen er klassens højeste, nemlig hele 560 hk (412 kW) ved 6.000-7.000 omdr./min., og det maksimale drejningsmoment på 680 Nm er til rådighed allerede ved 1.500 omdr./min. og hele vejen op til det maksimale omdrejningstal på 7.200 omdr./min. Motorydelsen er dermed øget med 10 % i forhold til forgængeren, og det maksimale drejningsmoment er øget med hele 30 %. 

Accelerationen fra 0 til 100 km/t klares på hhv. 4,2 sekunder (BMW M6 Coupé) og 4,3 sekunder (BMW M6 Cabriolet), og 0-200 km/t tilbagelægges på hhv. 12,6 og 13,1 sekunder. Den elektronisk begrænsede tophastighed er 250 km/t, eller 305 km/t med M Driver's-pakke. 

Den fornemme balance mellem ydeevne og brændstofforbrug udgør en væsentlig forbedring i forhold til tidligere modeller. Det gennemsnitlige brændstofforbrug ved blandet kørsel (EU-miks) ligger på hhv. 10,1 km/liter (BMW M6 Coupé) og 9,7 km/liter (BMW M6 Cabriolet), hvilket for begge varianters vedkommende er lig med en forbedring på over 30 % i forhold til forgængeren. Standardudstyret omfatter automatisk start/stop-funktion og yderligere EfficientDynamics-teknologi. 

7 trins M automatgearkasse med dobbeltkobling og Drivelogic samt innovative funktioner som Launch Control og Low Speed Assistance. Gearskiftene er perfekt afstemt med henblik på at sikre optimalt vejgreb, og man finder i den nye BMW M6 desuden et nyudviklet M læderrat med gearskiftekontakter. 

Baghjulstræk. Det aktive M differentiale sikrer fuldt variabel fordeling af kraftoverførslen til baghjulene, hvilket resulterer i optimeret vejgreb og retningsstabilitet ved dynamiske vejbaneskift og acceleration ud af sving. 

Høj ydeevne med fremragende køredynamik og meget præcise køreegenskaber takket være det harmoniske samspil mellem drivlinje og undervognsteknologi, aerodynamik og vægtbalance, der altid har været kendetegnende for M modellerne. Vægt/effekt-forholdet er på hhv. 3,3 kg/hk (BMW M6 Coupé) og 3,5 kg/hk (BMW M6 Cabriolet). 

M undervogn med modelspecifik for- og bagakselkinematik og modelspecifik Dynamic Damper Control indgår i standardudstyret. Dertil kommer DSC (Dynamic Stability Control) inkl. M Dynamic Mode, M Servotronic-servostyring, diverse karrosseriforstærkninger i form af specialpaneler og et meget effektivt bremsesystem med letvægtskomponenter. Som ekstraudstyr er der mulighed for at vælge nyudviklede og helt unikke kulstofkeramiske M bremser med endnu lavere vægt og optimal bremseevne samt modstandsdygtighed over for slitage. 

Der er mulighed for individuel programmering af motorrespons, M Servotronic-konfiguration, Drivelogic-gearskiftemønster, DSC samt affjedringshårdhed, og der kan vælges mellem forskellige gemte konfigurationer ved hjælp af to M Drive-knapper på rattet. 

Karrosseridesignet er en kombination af de klassiske proportioner, som altid har været kendetegnende for BMW's coupé- og cabrioletmodeller, og det på én gang sportslige og elegante look, der kendes fra BMW 6-serien, tilsat det karakteristiske sportslige M præg. Den exceptionelle ydeevne afspejles af en række særlige M designelementer, heriblandt det markante, tredelte nederste luftindtag med aerodynamiske ribber, den nye M dobbeltnyre med sorte dobbeltribber, de brede skærme, de klassiske M gæller med integreret blinklys, de aerodynamiske sidespejle og sideskørter, BMW Individual Shadow Line højglans, de synlige reflektorer under baglygterne og det aerodynamiske bagskørt med diffusor mellem de to dobbelte afgangsrør. Der kan desuden vælges mellem 19 tommer (standardudstyr) eller 20 tommer (ekstraudstyr) støbte M letmetalfælge med hver sin letgenkendelige fortolkning af det velkendte M design med dobbelteger. 

Kabinen har et elegant og luksuriøst design med særlige M betjeningselementer og detaljer, heriblandt M læderrat med dobbelteger, M gearstang og betjeningselementer til bilkonfiguration, eksklusive M sportssæder med integreret selesystem (ekstraudstyr: M multifunktionssæder), Merino-læderindtræk til sæder og andre kabinedetaljer, eksklusive interiørlister i kulfiber, indstigningslister med lys og modelbetegnelse, M instrumentgruppe med black panel-teknologi, klimaautomatik med to zoner og en bred vifte af indstillingsmuligheder samt Ambient Light. 

Diodeforlygter med adaptivt kurvelys indgår i standardudstyret, og det store udvalg af BMW ConnectedDrive-funktioner omfatter følgende ekstraudstyr: BMW Head-Up Display med modelspecifik informationsvisning, fjernlysassistent, BMW Night Vision med fodgænger-genkendelse, advarsel for vognbaneskift, vejstribealarm, bakkamera, Surround View, genkendelse af hastighedsbegrænsninger, internetadgang, udvidet integration af smartphones og musikafspillere, trafikopdateringer i realtid samt netradio-, Facebook- og Twitter-apps. 

Udover ovennævnte ekstraudstyr er der mulighed for at vælge stort set alt det, der i forvejen fås til BMW 6-serien, heriblandt komfortadgang, aktive sæder, varme i rattet, automatisk “blid” lukning af døre, navigationssystemet Professional og et high end-surroundsoundsystem fra Bang & Olufsen. 

BMW M6 Coupé lanceres i Danmark til efteråret, mens BMW 6-serie Cabriolet vil være at finde på de danske veje midt på sommeren 2012.

Priserne er endnu ikke fastlagte.

Del med en ven

Skriv et svar

Giver børn en ny start